پول ظرف و لیبل واکسن ها هم درنمی آید ، واکسن فلج اطفال را با ضرر فراوری می کنیم

به گزارش یومی بلاگ، واکسن هایی که در لیست جدول وزارت بهداشت به عنوان واکسن های اجباری ثبت شده، محصولاتی هستند که بیشتر آنها رایگان یا با قیمت های بسیار کم در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرد، اما کمر فراوریکنندگان را زیر بار هزینه های فراوری خم نموده است.

پول ظرف و لیبل واکسن ها هم درنمی آید ، واکسن فلج اطفال را با ضرر فراوری می کنیم

خبرنگاران - مریم سرخوش: هزینه فراوری فرآورده های پزشکی به دلایل مختلف از جمله افزایش قیمت مواد اولیه در مقایسه با قیمت گذاری هایی که برای آنها صورت می گیرد، برای فراورینمایندگان ارزان نیست. انتقادی که همواره درباره فراوری داروهای ایرانی شنیده می گردد، اما فرآورده ای که کمتر مورد توجه است، واکسن ها هستند که به تاکید فراورینمایندگانش، قیمت 2، 3 هزار تومانی که برای این محصولاتشان مشخص شده حتی کفاف هزینه های شیشه و لیبل روی این واکسن ها را هم نمی دهد.

رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با تایید این موضوع، درباره هزینه های فراوری یک واکسن به خبرنگاران گفت: برای همه فرآورده های پزشکی این مشکل وجود دارد و اگر بخواهیم به صورت مجزا درباره واکسن ها اعلام کنیم، آنها هم فراوریشان ارزان نیست. قیمت یک قلم از واکسن ها سال گذشته 1200 تومان بود و سال جاری به 3200 تومان رسید. اما تنها لیبلی که روی این واکسن ها برای نشانگر دما چسبانده می گردد، هزار تومان قیمت دارد.

دکتر علی اسحاقی با بیان این که واردات بعضی مواد اولیه این واکسن ها به علت تحریم ها با مسائل زیادی همراه است، اضافه کرد: لیبل های نشانگر دما با هزار مصیبت وارد کشور می گردد. حتی هزینه بسته بندی واکسن های پزشکی هم درنمی آید.

وی تاکید نمود: سال گذشته قرار بود برای این فرآورده ها قیمت تمام شده در نظر گرفته گردد اما این اتفاق هنوز رخ نداده است. فراوری هر واکسن، هزینه متفاوتی دارد و ما هم درباره این محصولات قیمت های پیشنهادی مان را اعلام نموده ایم. سودی هم در نظر نگرفته ایم، اما هنوز خبری نیست.

رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی درباره هزینه فراوری یکی از این واکسن ها اعلام کرد: به عنوان مثال فراوری هر واکسن فلج اطفال، بیش از 6 هزار تومان هزینه فراوری دارد اما قیمتی که ما اعلام می نمایند حتی پول ظرف، لیبل و بسته بندی آن هم نیست. سایر واکسن ها از جمله سرخک، سرخجه، اوریون یا حتی سرم های درمانی هم همین مشکل را دارند و حدود 40 درصد قیمت ها پرداخت نمی گردد.

این مسئول اضافه کرد: با وجود تمامی این مسائل اما نمی توانیم فراوری واکسن را متوقف کنیم و بچه ها از واکسن فلج اطفال محروم شوند. با همین ضرر هم فراوری ادامه دارد چون بیماری فلج اطفال، در بعضی از کشورهای پیرامونی ما وجود دارد، اما به واسطه ساخت واکسن فلج اطفال در موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی و همکاری مشترک و گسترده دستگاه ها و مشارکت عمومی مردم در واکسیناسیون سراسری، از 20 سال گذشته تا کنون، موردی از ابتلا به این بیماری در کشورمان مشاهده نشده و بچه ها ما از گرفتار شدن به ویروس فلج اطفال، مصون و در امان هستند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 29 شهریور 1402 بروزرسانی: 29 شهریور 1402 گردآورنده: umeblog.ir شناسه مطلب: 13654

به "پول ظرف و لیبل واکسن ها هم درنمی آید ، واکسن فلج اطفال را با ضرر فراوری می کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پول ظرف و لیبل واکسن ها هم درنمی آید ، واکسن فلج اطفال را با ضرر فراوری می کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید