چند کشور در قاره آفریقا وجود دارد؟

به گزارش یومی بلاگ، کشورهای قاره آفریقا

قاره آفریقا هم از نظر مساحت و هم از نظر جمعیت دومین قاره بزرگ در جهان به حساب می آید. این قاره شگفت انگیز از طبیعت و جاذبه های بیشماری برخوردار است و مقصد بسیاری از ماجراجویان است. با این حال، بسیاری از افراد دقیقا نمی دانند که چه کشورها و چند کشور در قاره آفریقا وجود دارد و فقط آن را به نام قاره آفریقا می شناسند. به همین دلیل در این مطلب تصمیم گرفتیم در مورد کشورهای قاره آفریقا صحبت کنیم و اطلاعات مفیدی را در مورد جغرافی، تاریخ، قومیت شناسی و … با شما در میان بگذاریم. با خبرنگاران همراه باشید.

چند کشور در قاره آفریقا وجود دارد؟

قاره آفریقا از چند کشور تشکیل شده است؟

در مجموع 54 کشور در قاره آفریقا وجود دارد و علاوه بر این، دو کشور هم وجود دارند که هنوز کاملا به رسمیت شناخته نشده اند (صحرای غربی و سومالی لند). با این حال، بر اساس سازمان ملل متحد در حال حاضر کشورهای قاره آفریقا 54 کشور است.کشور الجزایر از نظر مساحت بزرگ ترین کشور در این قاره به حساب می آید و از نظر جمعیت هم کشور نیجریه از همه بزرگ تر است. در قاره آفریقا تنوع زیبانی و قومیتی بسیار بالایی وجود دارد. شاید باورتان نشود اما در سرتاسر قاره آفریقا بیش از 1250-3000 زبان صحبت می شود! برخی از بزرگ ترین و مهم ترین شهرهای قاره آفریقا عبارتند از مصر، خارطوم، آکرا، ژوهانسبورگ، کازابلانکا، نایروبی و الجزیره.

جغرافیای آفریقا

  • قاره آفریقا نزدیک به 30 میلیون کیلومتر مربع مساحت دارد که چندین جزیره را نیز در بر می گیرد.
  • دریای مدیترانه دو قاره آفریقا و اروپا را از هم جدا می کند، در حالی که کانال سوئز راه ارتباطی قاره های آفریقا و آسیا محسوب می شود.
  • قاره آفریقا از سمت شمال شرقی توسط دریای سرخ و کانال سوئز، از جنوب شرق با اقیانوس هند، از شمال با دریای مدیترانه و در نهایت از غرب با اقیانوس اطلس احاطه شده است.
  • جالب است بدانید که فاصله بین شمالی ترین نقطه قاره آفریقا در راس بن سکه، تونس و جنوبی ترین نقطه در دماغه آگولاس بیش از 8000 کیلومتر است.
  • از طرف دیگر، فاصله بین شرقی ترین نقطه در راس الحافون در سومالی و غربی ترین نقطه در کیپ ورد حدود 7400 کیلومتر است.
  • قاره آفریقا در میانه خط استوا قرار گرفته و به همین دلیل هم شرایط اقلیمی و آب و هوایی متفاوت و متنوعی دارد.

تاریخچه آفریقا

  • انسان شناسان و دیرینه شناسان فسیل ها و همین طور شواهد زیادی در قاره آفریقا کشف کرده اند که نشان می دهد قاره آفریقا حداقل از 7 میلیون سال پپش سکونتگاه حیوانات و جانوران و در نهایت انسان ها بوده است.
  • آفریقا در حدود 150000 تا 100000 سال پیش به خانه انسان های شکارچی تبدیل شد.
  • اهلی سازی حیوانات، اختراع کشاورزی و استفاده از آهن زندگی را در بخش های مختلف آفریقا توسعه و گسترش داد.
  • آفریقا مهد تمدن باشکوه و افسانه ای فراعین مصری بوده است.
  • رومی ها و یونانی ها نخستین اروپاییانی بودند که وارد این قاره شده اند.
  • دین مسیحیت از طریق مصر وارد قاره آفریقا شد و دین اسلام هم در قرن 7 به این قاره معرفی شد.
  • قاره آفریقا تا قبل از سلطه استعمارگران از بیش از 10000 قومیت و ایالت و کشور تشکیل شده بود. برده داری از قرن 7 میلادی در این قاره شروع شد و متاسفانه تا قرن 20 هم ادامه پیدا کرد.
  • اواخر قرن 19 شاهد درگیری قدرت های اروپایی بر سر استعمار مناطق مختلف آفریقا بود و تنها لیبریا و اتیوپی از این قدرت طلبی مصون ماندند.
  • بعد از جنگ جهانی دوم کشورهای مستعمره شروع به استقلال طلبی و بازپس گیری استقلالشان کردند.

تعداد کشورهای قاره آفریقا

همان طور که گفتیم قاره آفریقا از 54 کشور تشکیل شده است. این کشورها عبارتند از:

الجزایر، آنگولا، بنین، بوتسوانا، بورکینافاسو، بوروندی، کامرون، کیپ ورد، جمهوری آفریقای مرکزی، چاد، کوموروس، جمهوری دموکراتیک کونگو، جمهوری کنگو، جیبوتی، مصر، گینه استوایی، اریتره، اتیوپی، گابون، گامبیا، غنا، گینه، گینه بیسائو، ساحل عاج، کنیا، لسوتو، لیبریا، لیبی، ماداگاسکار، مالاوی، مالی، موریتانی، مراکش، موزامبیک، نامبیا، جمهوری نیجر، نیجریه، روآندا، سائوتومه و پرنسیپ، سنگال، سیشل، سیرالئون، سومالی، آفریقای جنوبی، سودان، اسواتینی، تونس، توگو، تانزانیا، اوگاندا، زامبیا و زیمبابوه.

منبع: worldatlas.com

منبع: الی گشت
انتشار: 24 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: umeblog.ir شناسه مطلب: 3888

به "چند کشور در قاره آفریقا وجود دارد؟" امتیاز دهید

12 کاربر به "چند کشور در قاره آفریقا وجود دارد؟" امتیاز داده اند | 3.1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چند کشور در قاره آفریقا وجود دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید