کرکره ها بالا رفت؛ جلسه بازی ادامه دارد ، کدام مشاغل بازگشایی می شوند؟

به گزارش یومی بلاگ، یک ماه وزارت خانه های صنعت، و بهداشت فرصت داشتند تا درباره شروع به کار دوباره اصناف پس از تعطیلات نوروزی تصمیم بگیرند، اما به قدری تعلل کردند که صاحبان اصناف خودشان به تدریج به بلاتکلیفی ها انتها دادند و کرکره ها را بالا کشیدند تا مسئولان به جلسه بازی ادامه دهند. این خود نمونه ای از بحران تصمیم گیری در ایران است؛ اما مشکل از کجاست؟

کرکره ها بالا رفت؛ جلسه بازی ادامه دارد ، کدام مشاغل بازگشایی می شوند؟

خبرنگاران - رضا کربلایی: یدالله صادقی، رئیس سازمان صنعت استان تهران از تهیه فهرست اصناف کم ریسک با مشارکت وزارت صنعت و بهداشت اطلاع داد. او گفت: هنوز 2 وزارتخانه در حال تهیه یک فهرست مشترک هستند تا به اصناف بگویند کدامشان باید باز شوند کدامشان بسته.

خبرنگاران خبرنگاران که با فعالان صنفی صحبت نموده اند می گویند؛ اصناف نگران هزینه ها و خسارت های ناشی از کرونا هستند، در نتیجه بسیاری از آن ها تصمیم گرفته اند دیگر منتظر تصمیم دولتی ها نمانند. به این بخش از صحبت های رئیس سازمان صنعت استان تهران دقت کنید: بخشی از این یاری (دولت) به صورت وام 12درصد است که وزارت رفاه و صنعت در حال تهیه آیین نامه آن هستند و در مورد بیمه های بیکاری نیز اداره کل کار استان و تأمین اجتماعی در حال ثبت نام افراد بیکار هستند تا در صورت تأیید، بیمه بیکاری به آنها تعلق بگیرد. به این ترتیب اصناف می دانند فعلا از پرداخت وام 12 درصدی خبری نیست و دریافت بیمه بیکاری هم به تایید وزارت کار احتیاج دارد.

  • اصناف استانی یا ملی؟

چالش بعدی این است که باز شدن مغازه ها و اصناف استانی صورت گیرد یا به صورت ملی؟ معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت در نامه ای به وزارت کشور پیشنهاد داده با توجه به ضرورت رعایت زمان بندی لازم برای آنالیز تبعات ناشی از بازگشت مسافران نوروزی، از 13 فروردین، به شهر محل سکونتشان، سایر واحدهای صنفی با صلاح دید ستاد ملی پیشگیری و مقابله با کرونا تا سرانجام فروردین تعطیل باشند. همچنین قرار است فهرست بازگشایی تدریجی واحدهای صنفی به تفکیک رسته های صنفی و بر مبنای شاخص هایی 25 فروردین ماه ارائه گردد. بنابراین معین نیست فعالیت اصناف در سایر استان ها به جز تهران هم به آخر فروردین موکول خواهد شد یا نه.

نامه عباس قبادی به معاون وزیر کشور در این زمینه به وضوح نشان می دهد؛ بر اساس گزارش وزارت بهداشت، درباره شرایط کنترل شیوع ویروس کرونا، فهرست بازگشایی تدریجی واحدهای صنفی به تفکیک رسته های صنفی و بر مبنای شاخص هایی از قبیل ضرورت ارایه خدمات رسانی، میزان اشتغال، اثرگذاری فعالیت در شیوع بیماری تا 25 فروردین ماه ارائه خواهد شد.

در این میان حسین مدرس خیابانی، قائم مقام وزیر صنعت هم می گوید؛ فهرست آن دسته از واحدهای صنفی که امکان فعالیت در مرحله دوم فاصله گذاری اجتماعی را دارند، در حال نهایی شدن است. به گفته او با تعریف میزان ریسک فعالیت، بقیه کسب و کار ها نیز به صورت پلکانی به موارد فعال اضافه می شوند. او شرح می دهد: در مرحله دوم فاصله گذاری اجتماعی مشاغل و کسب و کارهایی که دارای ریسک فعالیت بالایی هستند، همچون فعالیت باشگاه ها، آرایشگاه ها، تالارهای پذیرایی، رستوران ها و مراکزی که پر تردد هستند، همچنان ممنوع است و حتی اصنافی که اجازه فعالیت دارند باید حتماً طبق ضوابط و پروتکل های بهداشتی وزارت بهداشت و درمان فعالیت نمایند و این پروتکل ها نیز باید در معرض دید عموم قرار داده گردد.

  • اصناف گرفتار شده اند

به گزارش خبرنگاران، بر اساس آمارهای وزارت صنعت، 7.5 میلیون نفر به طور مستقیم در اصناف سراسر کشور فعالیت دارند و به صورت غیرمستقیم، 18.5 میلیون نفر با مشاغل صنف های مختلف در تماس و ارتباط هستند و در حوزه فراوری نیز نزدیک به 2.5میلیون نفر شاغل مستقیم وجود دارد که 50 درصد آنها در صنایع متوسط فعال هستند. ابراهیم درستی نماینده وزیر صنعت در اتاق اصناف ایران می گوید: هنوز معلوم نیست که به طور دقیق چه مشاغلی فعالیت عادی خود را از 23 فروردین شروع می نمایند. ما با استفاده از چند شاخص سلامت و محیط زیست، مدلی را طراحی نموده ایم تا مشاغل کم ریسک در این مدل معین شوند. درستی ادامه می دهد: این شاخص های اصلی را از وزارت بهداشت دریافت می کنیم. سپس آن ها در کارگروه های ویژه اتاق اصناف ایران آنالیز و بر اساس آن لیست پیشنهادی مشاغل معین می گردد. سپس این فهرست را به ستاد ملی کرونا می دهیم. اما الان برای اینکه بگوییم دقیقا چه صنف هایی به فعالیت بازمی گردند، زود است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 8 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: umeblog.ir شناسه مطلب: 3689

به "کرکره ها بالا رفت؛ جلسه بازی ادامه دارد ، کدام مشاغل بازگشایی می شوند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرکره ها بالا رفت؛ جلسه بازی ادامه دارد ، کدام مشاغل بازگشایی می شوند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید