کهگیلویه و بویراحمد؛ دارای کمترین خوشه بیماری در کشور

به گزارش یومی بلاگ، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج ضمن تبریک ولادت امام سجاد (ع) افزود: طبق انتظار وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی، کرونا سیر صعودی یافت به گونه ای که طی 7 روز گذشته آمار مبتلایان از یک هزار و 200 نفر به بالای 3 هزار نفر در روز رسید.

کهگیلویه و بویراحمد؛ دارای کمترین خوشه بیماری در کشور

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، دکتر پرویز یزدان پناه اضافه نمود: در راستای کاهش آمار مبتلایان به کرونا وزارت بهداشت و سازمان جهانی بهداشت، سیاست جدید خود یعنی بیماریابی فعال را عنوان نمودند که دانشگاه علوم پزشکی یاسوج استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در این راستا گامی اساسی برداشت.

وی ابراز داشت: در سایر استان های کشور روزانه حداکثر 70 تا 100 نمونه از بیماران گرفته می شود اما در کهگیلویه و بویراحمد باوجود جمعیت کم، 250 نمونه در روز گرفته و طی هفته جاری بیش از یک هزار نمونه به آزمایشگاه های تشخیصی ارسال نمودیم.

وی با اشاره به آمار جدید مبتلایان به کرونا اضافه نمود: امروز 16 مورد مثبت در استان شناسایی شد و شمار مبتلایان به کرونا در کهگیلویه و بویراحمد به 140 بیمار رسید.

دکتر یزدانپناه اضافه نمود: خوشبختانه موارد مثبت امروز، از خوشه و خانواده بیماران قبلی بودند، این یک نکته مثبت در حوزه بهداشت و درمان است، لازم می دانم از همکارانمان در حوزه بهداشت و درمان استان تشکر نماییم که تلاش کردند تا کانون های بیماری به حداقل ممکن خود برسند.

وی ابراز داشت: خوشبختانه کهگیلویه و بویراحمد کمترین خوشه بیماری را در کشور دارد و امیدواریم با افزایش شمار نمونه گیری ها و گسترده نمودن بیماریابی در استان، از پخش شدن بیماری جلوگیری نماییم.

وی با اشاره به اینکه این ویروس در چهار حالت افراد را درگیر می کند، اضافه نمود: 30 درصد از بیماران، علائمی ندارند و بعد از یک هفته با پاسخ ایمنی ایجادشده در بدنشان بدون هیچ درمانی بهبود می یابد.

دکتر یزدان پناه گفت: این افراد ناقلان سالم هستند و می توانند تا 2 هفته بدون هیچ گونه علائم این بیماری را به دیگران انتقال دهند و جز پرخطرترین گروه های ناقل محسوب می شوند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان اضافه نمود: حدود 55 درصد از بیماران نیز علائم خفیفی دارند و پس از یک هفته علائم بروز و یا اصلاً علائم اختصاصی نداشته باشند و پاسخ ایمنی بدن آن ها منجر به بهبودی شود، ولی این گروه تا 3 هفته می تواند ناقل باشند.

وی مطرح نمود: همچنین 10 درصد بیماران، علائمی شدید داشته، بعد از یک هفته علائم خفیف شده و با قرنطینه و درمان دارویی در منزل بهبود می یابند ولی تا 4 هفته ناقل محسوب می شود.

دکتر یزدانپناه اعلام کرد: 5 درصد دیگر بیماران دارای علائم بسیار شدیدی هستند که در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان های تعیین بستری شده و احتمال مرگ ومیر در آن ها افزایش می یابد ولی در صورت بهبود احتمال بازگشت مجدد بیماری کاهش می یابد.

وی با اشاره به اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی ابراز داشت: در تمام کشورهای جهان فاصله گذاری اجتماعی و فیزیکی باید رعایت شود ولی این فاصله گذاری به مفهوم قطع ارتباط نیست، این فاصله گذاری به معنی محدودیت در ارتباطات افراد تا سرانجام بیماری است.

وی اعلام کرد: لازم است همه افراد فاصله 1 و نیم متری خود را با دیگران حفظ نمایند، از حضور در اجتماعات پرهیز نمایند، ترددهای خود را محدود کرده و به جز در مواقع ضروری از منزل خارج نشوند.

دکتر یزدانپناه با اشاره به فرارسیدن تعطیلات 12 و 13 فروردین ماه ابراز داشت: طی این دو روز امکان دارد که برخی از افراد از منازل خود خارج و به طبیعت یا سایر مکان ها رجوع نمایند، ما عاجزانه از مردم خواهش می کنیم حداقل تا 20 فروردین خود قرنطینگی کرده، از حضور در طبیعت و سایر مکان ها و اجتماعات خودداری نمایند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان گفت: کرونا بیماری هولناکی است ولی متأسفانه برخی از افراد آن را جدی نگرفته و علاوه بر آسیب به خانواده خود، به سایر افراد نیز آسیب های جدی را وارد می نمایند.

وی یادآور شد: خانواده افراد بیمار، افرادی که با بیمار در ارتباط بوده اند، کسانی که در سامانه غربالگری شرکت کرده و به آن ها اخطار داده شده و کسانی که دارای علائم بالینی هستند باید به پزشک مراجعه کرده و تحت نمونه برداری قرار گیرند.

دکتر یزدان پناه اعلام کرد: برخی از افراد مشکوک به بیماری هستند اما نه به پزشک مراجعه کرده و آزمایش می دهند، این ها می تواند فاجعه آفرین باشند و به خود و دیگران خیانت نمایند بنابراین لازم است در صورت داشتن هرگونه علائم به پزشک مراجعه نمایید.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 30 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: umeblog.ir شناسه مطلب: 3580

به "کهگیلویه و بویراحمد؛ دارای کمترین خوشه بیماری در کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کهگیلویه و بویراحمد؛ دارای کمترین خوشه بیماری در کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید