گرامیداشت روز جهانی میکروبیوم در پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم

به گزارش یومی بلاگ، خبرگزاری خبرنگاران- نائب رئیس کمیته ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر گفت: اهمیت میکروب ها برای حفظ سلامت زیست بوم اغلب مورد غفلت قرار می گیرد.

گرامیداشت روز جهانی میکروبیوم در پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم

به گزارش خبرنگاران و به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم، هر ساله بیست و هفتم ژوئن معادل با ششم تیر در سرتاسر دنیا مراسم بزرگداشت روز دنیای میکروبیوم برگزار می گردد. شعار روز دنیای میکروبیوم 2021، دستیابی به آینده ای پایدار با تمرکز بر نقش میکروب هاست.

در آستانه روز دنیای میکروبیوم دکتر باقر لاریجانی، رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم با اشاره به بین رشته ای بودن این حوزه، بر نقش میکروب ها در حفظ سلامتی بدن انسان و تعادل محیط زیست تاکید نمود.

وی با اشاره به نقش میکروبیوتا در بهبود عملکرد دستگاه گوارش، محافظت در برابر عوامل بیماری زا، تقویت سیستم ایمنی بدن، فراوری هورمون ها و ویتامینها، افزود: نه تنها میکروبیوم بدن انسان در سلامت موثر است بلکه میکروبیوم محیط هم در حفظ بقای انسانها، ایجاد محیط پاک، حفظ زنجیره غذایی و کاهش تغییرات آب و هوا نقش کلیدی دارد.

رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم افزود: میکروب های موجود در دریا بیشتر اکسیژن تنفسی را فراوری می نمایند و می توانند به مقدار گیاهان در خشکی دی اکسید کربن جذب نمایند. میکروب های موجود در خاک نیتروژن را تثبیت می نمایند و آن را از شکل گاز در اتمسفر به شکلی در خاک تبدیل می نمایند که گیاهان می توانند از آن برای رشد استفاده نمایند. بعضی از میکروب ها حتی توانایی تجزیه گاز متان را دارند و به کاهش تغییرات آب و هوایی یاری می نمایند. در خانه های ما، میکروب ها به ما یاری می نمایند تا زباله های سبز خود (گیاهان، سبزیجات، میوه ها) را بازیافت نموده و مواد مغذی را برای غنی سازی خاک باغات خود بازیابی کنیم. میکروب ها ماندگاری غذا ها را افزایش داده و با تخمیر از هدر رفتن مواد غذایی جلوگیری مینمایند. در مقیاس بزرگتر هم میکروب ها می توانند با تبدیل ضایعات به سوخت، به چرخه اقتصاد یاری نمایند.

دکتر لاریجانی با اشاره به این که ترکیب میکروبیوتای بدن انسان در بسیاری از بیماری های غیرواگیر از جمله چاقی، دیابت، پرفشاری خون، بیماری های قلبی-عروقی و اختلالات کلیوی مختل می گردد، اظهار کرد: این بیماری ها خطر عواقب شدید بیماری های واگیر عفونی مانند کووید 19 را هم افزایش می دهند و یاری به سلامت میکروبیوتا در مقابله با بیماری های عفونی هم بسیار یاری نماینده است.

وی بیماری های غیرواگیر رایج را با رژیم غذایی افراد مرتبط دانست و افزود: با این حال رویکرد های تغذیه ای فعلی با هدف درمان و پیشگیری از بیماری های غیرواگیر اغلب دارای اثرات محدود هستند و تمامی بیماران پاسخ یکسان به مداخلات رژیمی نمی دهند. تفاوت های ترکیب و عملکرد میکروبیوتای انسانی می تواند دلیل این تفاوت های بین فردی باشد و پزشکی فردمحور انتخاب رژیم های غذایی و دارویی متناسب برای هر فرد را ممکن می نماید.

گروه تحقیقاتی میکروبیوتا پژوهشگاه با توسعه پژوهش های این حوزه و همکاری با پژوهشگران رشته های مرتبط قدم هایی را در راستای اعتلای این دانش، شناسایی و معرفی آن برداشته است که از ان میان میتوان به چاپ شماره ویژه ای با موضوع نقش محوری میکروبیوتای بدن انسان در سلامت در مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران نام برد.

به همین دلیل این گروه در نظر دارد وبینار یافته های تازه در میکروبیوم انسانی و نقش آن در تشخیص، پیش آگهی و درمان بیماری ها را با همکاری انستیتو پاستور ایران پنجشنبه 10 تیر 1400 برگزار کند.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 24 تیر 1400 بروزرسانی: 24 تیر 1400 گردآورنده: umeblog.ir شناسه مطلب: 7685

به "گرامیداشت روز جهانی میکروبیوم در پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گرامیداشت روز جهانی میکروبیوم در پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید