14 نکته کارآمد در مدیریت زمان برای مادران شاغل

به گزارش یومی بلاگ، مهارت مدیریت زمان برای مادران شاغل بسیار اهمیت دارد. به خصوص برای زنانی که به تازگی مادر شده اند و وظایف مراقبت از نوزاد به مراتب دشوارتر و وقت گیرتر است. اگر به تازگی مادر شده اید و هم زمان شاغل هم هستید، با این نکات می توانید زمان را مدیریت کنید و کارهایتان را به موقع انجام دهید. با خبرنگاران مگ همراه باشید.

14 نکته کارآمد در مدیریت زمان برای مادران شاغل

چرا مدیریت زمان برای مادران شاغل اهمیت دارد؟

مدیریت زمان برای مادران شاغل اهمیت زیادی دارد چرا که هم در خانه و هم در محیط کار، مسئولیت های متعددی روی دوش آن ها است و اگر نتوانند به خوبی این وظایف را مدیریت کنند، با مسائلی روبرو می شوند که احتمالا اولین آن ها، فدا کردن تفریح، سرگرمی و سلامت خودشان است. مسئولیت های خانه، وظایف مرتبط با نگهداری از بچه ها و مسئولیت های پراسترس محیط کار هر کدام به تنهایی برای اینکه کنترل وقت و برنامه ریزی روزانه را از دست دهیم، کافی است. بسکمک از مادران شاغل برای اینکه بتوانند به تمام این مسئولیت ها رسیدگی کنند، از زمانی که برای استراحت و تفریح خودشان است، کم می کنند. نکاتی که در ادامه در مورد مدیریت زمان عنوان می کنیم، کمک می کند که بتوانید برنامه ریزی بهتری برای زمان خود داشته باشید و به همه کارهایی که دارید برسید و در عین حال برای خودتان هم زمان کافی داشته باشید.

1. برنامه ریزی کنید و به آن متعهد باشید

همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. قبل از اینکه همه چیز به هم بریزد و نظم امور را از دست بدهید، برای کارهای خود برنامه ریزی کنید. تمام کارهایی که باید انجام دهید بنویسید. هر قرار کاری که دارید یادداشت کنید. کارهایی که باید در منزل انجام دهید ولی فراموش می کنید، روی کاغذ بیاورید. برنامه بریزید و به آن پایبند باشید و از این طریق، استرس کارهای انجام نداده را کم کنید.

بهترین شیوه مدیریت زمان برای مادران شاغل برنامه ریزی است. البته برنامه ریزی به تنهایی فایده ندارد. مهم تر از برنامه ریزی، عمل کردن و متعهد بودن به آن است. علاوه بر این در برنامه ریزی باید واقع بین باشید. باید توانایی ها و زمان خود را به درستی در نظر بگیرید. بیشتر از حد توان خود، فعالیت های مختلف را در برنامه قرار ندهید. مرتب برنامه خود را بررسی کنید و اگر تغییری نیاز دارد انجام دهید.

برای کارهای روز بعد خود، شب ها برنامه ریزی کنید. علاوه بر این، برای هر رویداد و قرار کاری یا شخصی، از تقویم برای ثبت و یادآوری آن استفاده کنید. البته همه ما برای کارهایی که قرار است در طول روز انجام دهیم، یک برنامه ریزی ذهنی داریم. برنامه ریزی ذهنی کافی نیست و باید آن را روی کاغذ بیاورید و جلوی چشم بگذارید.

2. بخشی از کارهای خود را به دیگران محول کنید

بچه ها برای بیشتر کارهای خود به مادر وابسته هستند. دوست داشتنی بودن و بی پناه بودن آن ها باعث می شود که مادران تلاش کند هر کاری که می توانند برای بچه ها انجام دهند. اما به مرور زمان متوجه می شوند که یک نفر به تنهایی این توانایی را ندارد که تمام کارها را خودش بر عهده بگیرد.

در وظایف محل کار شاید کسی نتواند به شما کمک کند ولی لازم نیست تمام کارهای منزل را خودتان تنهایی انجام دهید. در خانه از همسر و فرزندان خود برای انجام کارها و همکاری در کارهای خانه کمک بگیرید. اگر چنین امکانی برای شما وجود ندارد و از نظر مالی هم مسئله ای ندارید، می توانید از کمک فرد دیگری استفاده کنید و بخشی از کارهای منزل را به او بسپارید. با این کار، بخشی از وظایف شما توسط دیگران انجام می شود و شما فرصتی برای استراحت یا کارهای دیگر دارید.

3. چند کار را با هم انجام دهید اما حساب شده!

چقدر خوب می شد اگر در مدت زمان یکسان می توانستیم دو برابر همیشه کار انجام دهیم. این شرایط در یک صورت امکان پذیر است؛ اینکه هم زمان دو یا چند کار را با هم انجام دهید. البته باید در انتخاب کارها دقت کنید. مثلا هیچ کس نمی تواند دو کاری را که نیاز به تمرکز دارد، هم زمان انجام دهد. ولی برای بعضی کارها می توانید از این روش استفاده کنید. مثلا وقتی در حال پیاده روی روزانه خود هستید، تماس های کاری را انجام دهید. شما به عنوان یک مادر شاغل نباید تمرین و ورزش را فراموش کنید. یا در حالی که آشپزخانه را تمیز می کنید، از بچه ها درس بپرسید.

البته این راه برای همه افراد جواب نمی دهد. اگر شما نمی توانید چند کار را با هم انجام دهید و این کار شما را بیشتر دچار استرس و آشفتگی می کند، بهتر است که آن را امتحان نکنید.

4. نه گفتن را یاد بگیرید

یکی از مهم ترین روش های مدیریت زمان برای مادران شاغل این است که بتوانند به درخواست های گوناگون نه بگویند. این کار ابتدا می تواند برای شما سخت باشد یا دیگران را ناامید کند ولی به مرور، همه به آن عادت می کنند. وقتی نمی دانید و فرصت ندارید در یک مهمانی شرکت کنید، نه بگویید. وقتی فرصت کافی برای خرید دو نفره و قدم زدن ندارید، به دوست خود نه بگویید. وقتی امکان پذیرایی از مهمان ندارید، نه بگویید و مهمانی را به زمان دیگری موکول کنید. در محل کار، اگر امکان انجام پروژه ای را ندارید، نه بگویید.

برای این منظور ابتدا باید اولویت های خود را مشخص کنید. هر کاری که به این اولویت ها آسیب می زند، کنار بگذارید.

5. راه میان بر پیدا کنید!

به عنوان یک مادر شاغل که وقت آزاد کمی دارد، باید راه های میان بر برای انجام کارها پیدا کنید. مثلا وقتی سبزی آماده برای طبخ وجود دارد، لازم نیست ساعت ها برای خریدن، پاک کردن، شستن و خرد کردن سبزی وقت بگذارید. برای تمیز کردن خانه، آشپزی، انجام وظایف محل کار و هر کار دیگری که دارید، می توانید دنبال راه های میان بر باشید.

6. روتین مشخص داشته باشید

داشتن روتین یا برنامه مشخص به این معنا نیست که ساعت دقیق بیدار شدن و خوابیدن خودتان و اعضای خانواده را مشخص کنید. بلکه داشتن روتین یعنی بدانید که در مرحله بعد چه کاری برای انجام دادن دارید. مثلا یک برنامه هفتگی برای غذاهایی که قرار است بپزید تهیه کنید. این برنامه، شما را از سردرگمی نجات می دهد و می توانید برای تهیه مواد اولیه آن به خوبی برنامه ریزی کنید.

برای مرتب کردن خانه، برای ورزش و حتی برای تفریح خود و خانواده تان، یک برنامه مشخص بریزید.

7. انعطاف پذیر باشید

در عین حال که باید برای کارهای خودتان برنامه داشته باشید، باید انعطاف پذیر هم باشید و بتوانید برنامه یا اولویت های خود را تغییر دهید. به هر حال همیشه اتفاقاتی می افتند که برای آن برنامه ریزی نکرده اید مثلا بیمار شدن بچه ها، خراب شدن وسایل منزل و… همیشه یک بازه زمانی یا انعطاف پذیری در برنامه روزانه برای اتفاقات ناخواسته در نظر بگیرید تا این اتفاقات باعث استرس شما نشوند.

8. مراقب خودتان باشید

وقتی مشغول وظایف مادری می شوید، مسئولیت های محل کار را انجام می دهید و برای مدیریت کارهای منزل وقت می گذارید خیلی راحت ممکن است خودتان را فراموش کنید. در واقع بسکمک از مادران شاغل، رسیدگی به خودشان و مراقبت از سلامتی روح و جسم خودشان را در انتهای فهرست کارهای خود قرار می دهند. مراقبت شخصی نه تنها برای سلامت جسم و روح شما لازم است،بلکه یک روش خوب برای مدیریت زمان هم محسوب می شود.

وقتی بیش از اندازه خسته باشیم و زمانی را برای خودمان داشته باشیم، بهره وری ما کمتر می شود در نتیجه، سرعت و کیفیت انجام کارهای دیگر هم کاهش پیدا می کند. انجام دادن کارها زمان بیشتری می گیرد و وقت بسیار کمتری برای کارهای مهم دارید. به همین دلیل برای خواب باکیفیت، داشتن رژیم غذایی سالم و سایر روش های خودمراقبتی وقت بگذارید و به آن اهمیت بدهید.

9. وقت کافی برای خواب در نظر بگیرید

همان طور که در مورد قبل هم اشاره کردیم، باید برای سلامت خودتان وقت بگذارید. کم خوابی می تواند آثار مخرب زیادی روی روح و جسم داشته باشد. بیشتر ما وقتی کارهای زیادی برای انجام دادن داریم و وقت محدودی داریم، از خواب و استراحت مان کم می کنیم. اما فراموش نکنید که اگر خوب نخوابید، روز بعد نمی توانید کارهای خود را به خوبی انجام دهید. علاوه بر این، وقتی شما به ساعت خواب و بیداری تان توجه داشته باشید، بچه ها هم یاد می گیرند که برنامه منظمی برای خواب داشته باشند.

10. برنامه کاری منطقی داشته باشید

قبل از اینکه هر مسئولیت جدیدی را در محل کار بپذیرید، مطمئن شوید که توانایی انجام آن را دارید. ممکن است پذیرفتن مسئولیت های جدید در محل کار، باعث ارتقاء درجه یا افزایش درآمد شما شود ولی باید قبل از هر چیز توانایی خود را برای انجام آن ها در نظر بگیرید. ممکن است افزایش درآمد شما به قیمت استرس بیشتر و مسائل خانوادگی تمام شود.

علاوه بر این، باید زمان کار خود را دقیقا مشخص کنید و به کارفرما و رئیس اطلاع دهید که فقط در ساعات مشخصی غیر از ساعت کار، آماده پاسخگویی هستید یا اصلا نمی توانید غیر از ساعت کاری، در دسترس باشید. چند ساعت در روز را باید به دور از مشغله های کاری زندگی کنید.

11. کمال گرایی را کنار بگذارید

بیشتر ما دوست داریم که کارهای خود را به بهترین نحو و به تنهایی انجام دهیم. اما وقتی مسئولیت های متعددی در زندگی دارید، باید واقع بین باشید. شاید دلتان بخواهد هم زمان که شاغل هستید، بیشتر کارهای منزل را خودتان انجام دهید و حتی کارهایی جانبی مثل تهیه ترشی و مربا و… را خودتان انجام دهید. اما این واقعیت را بپذیرید که هر فردی، زمان و توانایی های محدودی دارد. با دور شدن از کمال گرایی، زندگی بدون استرس و راحت تری را می گذرانید.

12. استفاده از اینترنت را محدود کنید

این روزها اینترنت به سادگی و به راحتی در اختیار ما است. فقط اندازه باز کردن قفل گوشی تا دنیای بی انتهای اینترنت فاصله دارید. وب گردی و دور زدن در شبکه های اجتماعی به راحتی می تواند ساعت ها وقت شما را بگیرد بدون اینکه متوجه شوید. برای استفاده از اینترنت، محدوده زمانی مشخصی در نظر بگیرید. با استفاده از تنظیمات گوشی می توانید مدت استفاده از اپلیکیشن های مختلف را محدود کنید.

علاوه بر خودتان، برای بچه ها هم محدودیت زمانی در استفاده از گوشی هوشمند، تبلت و اینترنت در نظر بگیرید و فراموش نکنید که بچه ها از شما یاد می گیرند.

13. برای تفریح وقت بگذارید

وقتی کارهای زیادی برای انجام دادن داریم، خیلی زود فراموش می کنیم که گاهی به تفریح هم نیاز داریم. برای اینکه دچار فرسودگی شغلی یا خستگی از انجام کارهای منزل نشوید، حتما زمانی را برای تفریح و سفر در نظر بگیرید. مثلا می توانید یکی از روزهای کاری آخر هفته را مرخصی بگیرید تا زمان آزاد بیشتری داشته باشید.

14. وظایف دیگران را بر عهده نگیرید

بسکمک از مادرها عادت دارند بسکمک از وظایف سایر اعضای خانواده را هم به عهده می گیرند. مثلا هر کسی در خانواده باید کارهای شخصی اش را خودش انجام دهد. اما بعضی از مادران بیشتر کارها حتی کارهای شخصی دیگران را هم بر عهده می گیرند. بیشتر کارهای منزل مثل نظافت خانه، شست وشوی لباس ها و… را می توانید گروهی و با تقسیم کار انجام دهید. با این روش، هیچکس از انجام کارها خسته نمی شود.

سخن آخر

مدیریت زمان برای مادران شاغل بسیار اهمیت دارد. چون برنامه ریزی نادرست ممکن است باعث ایجاد استرس و به دنبال آن مسائل جسمی و روحی دیگر شود. برای اینکه زندگی شادتری داشته باشید و فرزندان خود را در آرامش بزرگ کنید، تکنیک های مدیریت زمان را یاد بگیرید و از زمان خود به بهترین شکل استفاده کنید.

منابع: Workingmother، Verywellfamily

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 12 خرداد 1400 بروزرسانی: 12 خرداد 1400 گردآورنده: umeblog.ir شناسه مطلب: 7391

به "14 نکته کارآمد در مدیریت زمان برای مادران شاغل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "14 نکته کارآمد در مدیریت زمان برای مادران شاغل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید