آیا غرب می تواند با این نوع جدید از جنگ بر داعش پیروز گردد؟

به گزارش یومی بلاگ، خبرنگاران: یک ژنرال بازنشسته ارتش انگلیس در مطلبی که در ایندیپندنت به چاپ رسیده به آنالیز این مساله پرداخته است که آیا کشورهای غربی می توانند با این نوع جدید از جنگ ترکیبی علیه گروه تروریستی داعش به پیروزی برسند؟

آیا غرب می تواند با این نوع جدید از جنگ بر داعش پیروز گردد؟

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، تیم کراس ژنرال بازنشسته ارتش انگلیس در مطلب خود در ایندیپندنت نوشته است: آوردن دموکراسی به خاور میانه یک شبه اتفاق نمی افتد ولی می تواند نسل ها به طول انجامد.

بر اساس این گزارش وی در ادامه به عملیات زمینی و حملات هوایی در اوایل سال 1991 میلادی اشاره می نماید و می نویسد: در اوایل سال 1991 میلادی یک رشته عملیات هوایی موسوم به شوک و ترس قبل از یک عملیات بزرگ زمینی که شامل تعدادی از کشورهای خاور میانه همراه با نیروهای آمریکایی، انگلیسی و فرانسوی بود در صحرای عربستان سعودی انجام شد.

در پی این عملیات کویت سریعا آزاد شد و نیروهای عراقی به سوی شمال عقب رانده شدند. وی در ادامه اضافه نمود: من در آن موقع سرهنگ در حال خدمت در بخش زرهی ارتش انگلیس بودم.

12 سال بعد من خودم را به عنوان یک ژنرال ارشد در بغداد یافتم. این بار حمله هوایی همراه با عملیات زمینی نیروهای ائتلاف تشکیل شده منحصرا از کشورهای غربی موجب برقراری سریع امنیت بغداد شد.

ولی این بار چه نوع عملیات جنگی و مبارزه ای را می توانیم انتظار داشته باشیم؟ همانند سال 1991 میلادی ائتلافی از چند کشور عربی وجود دارد ولی چیزی که وجود ندارد تعداد زیاد و گسترده نیروهای زمینی و جنگی کشورهای غربی است. ما البته تسلیح نیروهای پیشمرگه کرد را شروع نموده ایم و از آنها و دولت عراق با حملات هوایی محدود حمایت نموده ایم. انگلیس نیز هواپیماهای شناسایی و حمایت اطلاعاتی را به عمل آورده است.ولی اینها کافی نبوده است.

خانه ای در حال آتش سوزی است و همسایگان تصمیم گرفته اند تا این آتش را خاموش نمایند و از آنها خواسته شده است تا به ائتلاف بین المللی بپیوندند و نقشی فعال در حملات هوایی ایفا نمایند تا داعش را تضعیف نموده و به عقب برگردانند.

هدف فوری شامل مراکز فرماندهی و کنترلی، لجستیکی و خطوط مخابراتی و همین طور هدف قرار دادن خودروهای نظامی داعش خواهد بود.به همراه این اهداف زیر ساخت های نفتی و اقتصادی برای جلوگیری از دستیابی داعش به منابع اقتصادی نیز مورد نظر خواهد بود. هدف کلی اطمینان حاصل کردن از ناتوانی داعش برای متمرکز شدن بر روی تعداد کافی برای تهدید پیشروی بیشتر و جلوگیری از پیشروی نیروهای داعش به سوی بغداد و منطقه کردستان خواهد بود.

این یک جنگ نامتقارن یا ترکیبی خواهد بود. همراه با حملات هوایی، جنگ الکترونیکی نیز خواهد بود که شامل جمع آوری اطلاعات، رهگیری و هدف قرار دادن فرماندهان داعش، ایجاد اختلال در برقراری ارتباطات مخابراتی با نیروهای داعش و جنگ روانی خواهد بود، جنگ روانی نیز شامل تبلیغات در این خصوص خواهد بود که شبه نظامیان داعش متقاعد شوند شکست آنها قطعی خواهد بود و سایرین را نیز متقاعد کند که به آنها ملحق نشوند.

این مساله ای است که تاکنون در این جنگ بازتاب داشته است. نخستین مرحله از حملات هوایی علیه ساختمان ها و شبکه های حمل و نقل داعش بوده است ولی سپس این حملات علیه میادین نفتی انجام شد که هدف اصلی آن متوقف کردن انتقال میلیون ها دلار درآمد نفتی به داعش بود که از محل فروش غیر قانونی نفت به دست می آمد. کوشش هایی نیز در پشت پرده شروع شد تا منابع تامین نماینده یاری اقتصادی برای شبه نظامیان داعش را با اتهاماتی روبرو نمایند.

ولی این حملات هوایی باید با عملیاتی زمینی دنبال گردد و این عملیات باید توسط نیروهای منطقه ای انجام گردد. این عملیات زمینی بی شک احتیاج به آموزش و سایر حمایت ها از سوی غرب دارد. به نظر می رسد حملات هوایی علیه داعش احتیاج به ماه ها زمان دارد. به نظر من حتی اگر آتش جنگ از منطقه بیرون رود اختلافات بلندمدت و دیرینه همچنان باقی خواهد بود. پاسخ من به این سئوال که آیا دموکراسی در خاورمیانه ایجاد خواهد شد این است که برقراری دموکراسی در منطقه 3 دهه زمان احتیاج خواهد داشت.این منطقه از اقوام، قبایل و فرقه های مختلفی تشکیل شده است که ما در غرب به سختی بتوانیم شبیه آن را پیدا کنیم.

پ

منبع: تسنیم
انتشار: 23 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: umeblog.ir شناسه مطلب: 2004

به "آیا غرب می تواند با این نوع جدید از جنگ بر داعش پیروز گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا غرب می تواند با این نوع جدید از جنگ بر داعش پیروز گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید