اعلام وصول طرح ممنوعیت به کارگیری افراد خارجی در باشگاه های ایرانی

به گزارش یومی بلاگ، خبرنگاران- محمدمهدی فروردین با اشاره به اعلام وصول طرح ممنوعیت به کارگیری افراد خارجی در باشگاه های ایرانی گفت: بعضی به بهانه قرارداد ویلموتس و خسارت های مالی برآمده از آن، قصد ایجاد ممنوعیت بلندمدت در زمینه استفاده از دانش و تخصص بازیکنان و مربیان خارجی را دارند که کوشش خواهیم کرد در مجلس اجازه تصویب چنین طرح هایی داده نشود.

اعلام وصول طرح ممنوعیت به کارگیری افراد خارجی در باشگاه های ایرانی

خبرنگاران به نقل از اقتصاد انلاین؛ نماینده مردم فیروزآباد در مجلس گفت: یکی از طرح هایی که دیروز در صحن علنی مجلس اعلام وصول شد، طرح ممنوعیت به کارگیری افراد خارجی در باشگاه های ورزشی دولتی بود که باعث بروز بعضی نگرانی ها در میان علاقه مندان ورزش و هواداران فوتبال به خصوص تیم های پرطرفدار تهرانی شد. به هر حال رقبای تیم های ایرانی در سطح منطقه از امکانات و بازیکنان برجسته بین المللی بهره می برند و هر سال صد ها میلیون دلار برای استفاده از مربیان و بازیکنان خارجی بهره می برند. اگر قرار باشد زمینه استفاده از دانش، تخصص و مهارت های مربیان و بازیکنان خارجی در کشور مسدود گردد، به تدریج فضای ورزشی ایران آماتور خواهد شد و این فرایند رقابت را برای باشگاه های فوتبال ایرانی سخت تر خواهد نمود.

فروردین در ادامه در پاسخ به این پرسش که این طرح در چه مرحله ای واقع شده است؟ گفت: البته این طرح تازه اعلام وصول شده است. اعلام وصول یک طرح نیز به معنای تصویب و اجرایی شدن آن نیست. به عنوان رییس فراکسیون ورزش با این طرح مخالف هستم و کوشش خواهم کرد تا این طرح تصویب نگردد. البته این به معنای نفی ظرفیت های داخلی در حوزه ورزش نیست. دامنه وسیعی از مربیان و بازیکنان ارزنده ایرانی وجود دارند که باید از این استعدادها به درستی بهره برد. اما در عین استفاده از ظرفیت های داخلی نباید جهت تعامل و استفاده از دانش و تخصص مربیان و بازیکنان خارجی مسدود گردد.

ضرورت استفاده از دانش روز در حوزه ورزش

رییس فراکسیون ورزش در ادامه با اشاره به اهمیت پیشرفت های ورزشی به عنوان یکی از الزامات توسعه گفت: یکی از حوزه هایی که ایران بر اساس اسناد بالادستی باید در رتبه های بالای منطقه و دنیا قرار بگیرد؛ بخش ورزش و حوزه های مرتبط با آن است. برای دستیابی به این اهداف ورزش ایران نیازمند ایجاد یک فضای حرفه ای و استفاده از دانش به روز در رشته های ورزشی از جمله فوتبال است. بر اساس شرایطی که بعد از تحریم های مالی و بروز مسائل ارزی در کشور ایجاد شد زمینه ورود ورزشکاران و مربیان خارجی جدید به کشور محدودتر شد تا منابع ارزی کشور در شرایط تحریم ها در جهت اولویت های اساسی تر به کار گرفته گردد.

او اضافه کرد: اما این فرایند بعد از برطرف محدودیت های تحریمی باید برطرف و زمینه استفاده از ظرفیت های خارجی برای فوتبال و سایر رشته های ورزشی فراهم گردد. وقتی تیم ملی، پرسپولیس یا استقلال و یا سایر تیم های ایرانی در سطح آسیا و دنیا می درخشند، ضمن ایجاد شور و نشاط همگانی، اعتبار کشور را در سطوح بین المللی و دنیای ارتقا می بخشند. از سوی دیگر درآمدهای ارزی قابل توجهی هم از این طریق نصیب کشور می گردد. حضور تیم فوتبال پرسپولیس در فینال جام باشگاه های آسیا چندین میلیون دلار درآمد ارزی برای این تیم و کشور ایجاد کرد. بنابراین موفقیت های تیم های ورزشی جدا از تبعات اجتماعی، فرهنگی و تبلیغاتی در بخش های مالی نیز اثرات فراوانی دارد.

فروردین در پاسخ به این پرسش که بعضی از هواداران فوتبال نگرانند، محدودیت هایی که سال گذشته به دلیل تحریم ها و مسائل ارزی برای استفاده از مربیان و بازیکنان خارجی ایجاد شده، همچنان تداوم داشته باشد. این فرایند آیا ادامه دار خواهد بود؟ گفت: متاسفانه مساله قرارداد ویلموتس این بهانه را در اختیار بعضی افراد و جریانات قرار داده است تا اصل استفاده از دانش و تخصص روز را انکار نمایند. دوستان به جای اینکه در زمینه بستن قرارداد با مربیان و بازیکنان خارجی درست عمل نمایند در حال پاک کردن صورت مساله هستند. یعنی به بهانه قرار داد ویلموتس و خسارت های مالی آن به دنبال تصویب طرح ممنوعیت به کارگیری افراد خارجی در باشگاه های ورزشی دولتی هستند.

رییس فراکسیون ورزش در خاتمه گفت: معتقدم این طرح سرانجامی نخواهد داشت و فراکسیون ورزش کوشش خواهد نمود نمایندگان را متوجه تبعات خطرناک این طرح برای تیم های ایرانی کند. اگر لیگ برتر از حضور بازیکنان با کیفیت خارجی خالی گردد، لیگ ایران آماتوری خواهد شد و در بلند مدت، تیم های ایرانی در رویارویی با رقبای منطقه ای دچار مشکل می شوند. البته از سوی دیگر باید نظارت های لازم برای عدم اثرگذاری سودجویان در حضور بازیکنان و مربیان بی کیفیت صورت بگیرد تا اگر تیمی مربی یا بازیکنی جذب می نماید، این افراد کیفیت های لازم را داشته باشد.

منبع: شفقنا اقتصادی
انتشار: 18 اسفند 1399 بروزرسانی: 18 اسفند 1399 گردآورنده: umeblog.ir شناسه مطلب: 6649

به "اعلام وصول طرح ممنوعیت به کارگیری افراد خارجی در باشگاه های ایرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعلام وصول طرح ممنوعیت به کارگیری افراد خارجی در باشگاه های ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید