این تفاوت بین میوه ها و سبزیجات که شما را شگفت زده می نماید.

به گزارش یومی بلاگ، آیا تا به امروز فکر نموده اید که گوجه فرنگی یک سبزی است یا یک میوه؟ در خصوص خیار یا ذرت چه؟ در این مقاله به بعضی تفاوت های موجود بین میوه ها و سبزیجات پی خواهید برد.

این تفاوت بین میوه ها و سبزیجات که شما را شگفت زده می نماید.

مترجم: سهیلا حاجی زاده

منبع:راسخون

آیا تا به امروز فکر نموده اید که گوجه فرنگی یک سبزی است یا یک میوه؟ در خصوص خیار یا ذرت چه؟ در این مقاله به بعضی تفاوت های موجود بین میوه ها و سبزیجات پی خواهید برد.

بسیاری از ما اعتقاد داریم که گوجه فرنگی، فلفل و خیار سبزی هستند. اما در اصل همه آن ها میوه هستند. تنها تفاوت این است که آن ها به عنوان سبزیجات مورد استفاده قرار می گیرند. پس، تفاوت بین میوه ها و سبزیجات در چیست؟ بحش و مصاحبه درباره سبزیجات و میوه ها از زمان های طولانی تا به امروز ادامه داشته، از نظر گیاه شناسی تقاضای زیادی به طبقه بندی گوجه فرنگی، خیار، فلفل و غیره به عنوان سبزی وجود دارد، چون در آشپزی مورد استفاده قرار می گیرند. به منظور درک تفاوت بین میوه ها و سبزیجات، ما باید درک اساسی درباره آن ها داشته باشیم.

تعریف گیاه شناسی و آشپزی میوه ها و سبزیجات

آیا می دانید چرا پرتقال و هندوانه به عنوان میوه طبقه بندی می شوند؟ چرا سیب زمینی، کرفس یا کلم به عنوان سبزیجات دسته بندی می شوند؟ بعضی دلایل علمی پشت است طبقه بندی وجود دارد که درک آن برای همه مردم راحت نیست. تفاوت بین میوه ها و سبزیجات در تعریف علمی آن ها که به منظور شناسایی آن ها مورد استفاده قرار می گیرد، نهفته است. اجازه دهید هر دوی میوه ها را سبزیجات را تعریف کنیم، که این موضوع در درک طبقه بندی مفید می باشد.

میوه

میوه یک محصول گیاهی شیرین و تازه محسوب شده که شامل سیب، پرتقال، آلو، آناناس و غیره می باشد. در معنای گیاهشناسی، یک میوه به عنوان تخمدان رسیده گیاهان گلدهنده و حاوی دانه تعریف می شود. در بیشتر موارد، تخمدان رسیده همراه با بافت های اطراف آن ها میوه نامیده می شود که وسیله انتشار دانه ها می باشد. این کار از طریق مصرف میوه ها از طریق حیوانات و پرندگان تسهیل می یابد، چون بخش خوراکی بیشتر میوه ها شیرین و گوشتی می باشد. تا آن جا که به تعریف آشپزی مربوط می شود، میوه ها شیرین تر یا ترش تر می باشند. آن ها عمدتا به عنوان دسر، اسنک و یا به عنوان آب میوه مورد استفاده قرار می گیرند.

سبزیجات

هیچ تعریف گیاهشناسی برای سبزیجات وجود ندارد. به طور کلی، یک سبزی به عنوان بخش خوراکی یک گیاه تعریف شده که شامل تخمدان نیست. به عبارت دیگر، سبزیجات بخش های رویشی گیاه می باشند. تخمدان خوراکی و رسیده با بذور به عنوان میوه تعریف می شود و بخش خوراکی دیگر گیاه به عنوان سبزیجات در نظر گرفته می شود. بنابراین، سبزی یک اصطلاح تجمعی بوده که به منظور نشان دادن همه گیاهان علفی مورد استفاده قرار می گیرد که از طریق انسان به عنوان غذا مصرف می شود. سبزی شامل برگ ها مانند کلم برگ، ریشه مانند هویج و چغندر، غده مانند سیر، گل ها مانند کلم بروکلی و ساقه ها مانند مارچوبه می باشد. برای مصارف آشپزی، سبزیجات بخش های خوراکی گیاه بوده که کمتر شیرین بوده و بعضی مواقع خوش طعم می باشند. برخلاف میوه ها، سبزیجات عمدتا به عنوان بخش اصلی بشقاب غذا استفاده می شود.

تفاوت میان میوه ها و سبزیجات

عاملی که باعث تفاوت میوه از سبزی می شود چیست؟ تفاوت عمده این است که بیشتر میوه ها حاوی دانه می باشند که قادر به توسعه گیاه تازه بوده، در حالی که سبزیجات فاقد این دانه ها می باشند. اگرچه بعضی از سبزیجات در تکثیر گیاه مورد استفاده قرار می گیرند، اما آن ها نمی توانند به عنوان میوه در نظر گرفته شوند. به طور خلاصه، یک میوه، تخمدان رسیده بوده و حاوی بذور می باشد، در حالی که یک سبزی می تواند شامل هر بخش خوراکی گیاه به غیر از تخمدان باشد. با این حال، سبزیجات خاصی وجود دارد که حاوی بذر بوده و بعضی از میوه ها هم وجود دارد که بذر ندارند. بنابراین این قانون کلی دارای استثنائاتی می باشد.

سبزیجاتی که از لحاظ فنی میوه هستند.

می توان گفت، وجود بذر یکی از عواملی است که منجر به تمایز میوه ها از سبزیجات می شود. این موضوع علت طبقه بندی گوجه فرنگی و خیار به عنوان میوه می باشد، هر چند که آن ها به عنوان سبزی مورد استفاده قرار می گیرند. در صورتی که شما معنای گیاهشناسی را به کار ببرید، بعضی از رایج ترین سبزیجات مورد استفاده در لیست میوه ها قرار می گیرند. چنین میوه های فنی شامل آووکادو، کدو، زیتون، غلاف های نخود، کدو سبز، کدو تنبل و فلفل می باشد. حتی خشکبار و دانه ها هم به عنوان میوه طبقه بندی می شوند. در خصوص خشکبار، پوشش بیرونی گوشتی دور انداخته شده و دانه ها مصرف می شوند، که دانه ها بذور بزرگی بوده که برای مصرف مورد استفاده قرار می گیرند.

در نتیجه، میوه ها تخمدان رسیده گیاه بوده و حاوی بذر می باشند و سبزیجات بخش خوراکی گیاه به غیر از میوه می باشد. می توان گفت که در حالی که یک میوه می تواند سبزی باشد، اما یک سبزی نمی تواند میوه باشد. بیشتر میوه ها حاوی قند ساده ای به نام فروکتوز بوده که مزه شیرینی را به میوه می دهد، اما سبزیجات دارای میزان کمتری فروکتوز می باشد. شیرینی میوه ها باعث جذب حیوانات و پرندگان جهت مصرف آن ها شده و از این رو بذور این میوه ها را در بخش های مختلف زمین پراکنده می سازند. بنابراین بحث و مصاحبه در خصوص میوه ها و سبزیجات همچنان ادامه دارد و گنجاندن میزان زیادی از آن ها در رژیم غذایی منجر به زندگی سالم می شود.

منبع: راسخون
انتشار: 14 آبان 1400 بروزرسانی: 14 آبان 1400 گردآورنده: umeblog.ir شناسه مطلب: 8529

به "این تفاوت بین میوه ها و سبزیجات که شما را شگفت زده می نماید." امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این تفاوت بین میوه ها و سبزیجات که شما را شگفت زده می نماید."

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید