آنالیز تاثیر اسید آمینه در سیگنال رشد سلول های بدن انسان

به گزارش یومی بلاگ، به گزارش خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سلول های بنیادی، برای این که سلول ها رشد نموده و سپس تقسیم شوند، آن ها باید در یک وضعیت آنابولیک قرار داشته باشند، یعنی شرایطی که مواد اولیه لازم برای فراوری همه بلوک های ساختاری لازم وجود داشته باشد.

آنالیز تاثیر اسید آمینه در سیگنال رشد سلول های بدن انسان

پیش از این، این تصور وجود داشت که هر چه مواد غذایی بیشتری در اختیار سلول ها قرار داشته باشد، آن ها به رشد خود تحت برنامه های پیغام رسانی داخلی مختلف ادامه می دهند. با این حال، مطالعات اخیر نشان می دهد که بسیاری از متابولیت ها می توانند خودشان به عنوان یک مولکول پیغام رسان عمل نمایند و برنامه رشد سلول را کنترل نمایند.

مطالعات متعدد، بویژه بوسیله محققان سرطان به این مطلب اشاره داشته اند که متیونین ممکن است یک متابولیت پیغام رسان باشد و بسیاری از سرطان ها برای رشدشان به متیونین وابسته هستند.

با این حال، نحوه کنترل رشد بوسیله متیونین هنوز هم یک معما است. برای حل این معما، محققین در آزمایشگاه Laxman از یک سیستم مدل ساده یعنی سلول های مخمر جوانه زننده استفاده کردند.

پروفایل بیان ژن و هم چنین محصولات جدیدی که برای فراوری بلوک های ساختاری سلول احتیاج بود مورد آنالیز نهاده شد.

در این ارزیابی ها محققین به یک برنامه آنابولیک مرکزی رسیدند که بوسیله متیونین آغاز می شد. این برنامه آنابولیک به گره های خاص جدیدی در متابولیسم اشاره داشت و قادر به هماهنگ سازی آبشاری کامل از وقایع رونویسی و متابولیکی بود که می توانند رشد را حفظ نمایند.

متیونین سه گره راستا پنتوز فسفات، فراوری گلوتامین، تشکیل پیریدوکسال فسفات(گروه PPP-GDH-PLP) را به عنوان گره های کلیدی در متابولیسم فعال می نماید. این گره ها مجموعه ای از سوبستراهای و کو فاکتورهای حیاتی را فراوری می نمایند که فراوری سایر اسید آمینه ها و هم چنین نوکلئوتیدها که برای رشد حیاتی هستند، را تغذیه می نمایند.

این مطالعه ای اساسی است که می تواند درک ما در خصوص نقش بعضی از متابولیت ها به عنوان مولکول های پیغام رسان را افزایش دهد و نقش حیاتی آن ها در کنترل رشد سلول را شرح می دهد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 12 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: umeblog.ir شناسه مطلب: 139

به "آنالیز تاثیر اسید آمینه در سیگنال رشد سلول های بدن انسان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز تاثیر اسید آمینه در سیگنال رشد سلول های بدن انسان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید