آنالیز عوارض ویروس کرونا؛ ماندگاری سردردهای شدید

به گزارش یومی بلاگ، علائم عصبی کووید 19 مانند سردردهای شدید ممکن است مدت ها پس از بیماری باقی بماند.

آنالیز عوارض ویروس کرونا؛ ماندگاری سردردهای شدید

به گزارش خبرنگاران از مهر، دانشکده بهداشت و موسسه ملی تحقیقات سلامت دانشگاه علوم پزشکی تهران، راهنمای پاسخ به این پرسش که با علائم عصبی ماندگار بعد از ابتلا به بیماری کووید 19 چه کنیم را منتشر کردند.

آنالیز جدید علائم عصبی بیماران مبتلا به کووید 19 نشان می دهد این بیماری تهدیدی برای سیستم عصبی است.

بسیاری از بیماران بستری در بیمارستان، تظاهرات عصبی دارند که شامل سردرد، سرگیجه، کاهش هوشیاری، مشکل در تمرکز، اختلالات بویایی و چشایی، تشنج، سکته مغزی، ضعف و درد عضلانی است.

اگرچه نسبت بیماران با علائم عصبی در مقایسه با بیماران تنفسی اندک است، اما با ادامه همه گیری و اینکه ممکن است بخش عظیم تری از جمعیت دنیا تا قبل از دستیابی به واکسن موثر آلوده شوند، تعداد کلی بیماران مبتلا به علائم عصبی می تواند زیاد گردد.

عوارض عصبی، به ویژه التهاب مغز و سکته مغزی، می تواند باعث معلولیت مادام العمر همراه با نیازهای مراقبتی طولانی مدت و افزایش هزینه های بهداشتی، اجتماعی و مالی گردد.

حال سوال این است که شایع ترین علائم عصبی ماندگار بعد از ابتلا به کووید 19 چه هستند و توصیه ها چیست.

سردرد یکی از اولین علائم عصبی کووید 19 است. به ویژه اگر علائم دیگری مانند درد، تب و از دست دادن چشایی یا بویایی وجود داشته باشند.

حساسیت به نور و سایر علائم چشمی

اگرچه تقریباً به اندازه سردرد شیوع ندارد، اما حساسیت به نور (یا به اصطلاح فوتوفوبیا) و سایر علائم چشمی می توانند در دوره عفونت حاد کووید 19 و همچنین در هفته های بعد از بهبودی رخ دهند. تخمین ها حاکی از آن است که حدود 10 تا 15 درصد از بیماران به فوتوفوبیا مبتلا می شوند، حتی بعضی از محققان دریافتند که این رایج ترین علامت چشمی کووید 19 است.

توصیه ها:

اولین قدم برای مقابله با عواقب جسمی و عصبی کووید 19 مشاوره با پزشک متخصص است، به خصوص اگر این علائم جدید و شدید باشند.

در حالی که هنوز توصیه های خاصی راجع به مواردی که به طور مستقیم توسط ویروس کرونا ایجاد می گردد در دسترس نیست، اما ممکن است بتوانند درمان های معمول سردرد یا میگرن و همچنین گزینه هایی برای درمان حساسیت به نور مانند عینک های مخصوص و سایر اصلاحات سبک زندگی شامل نوشیدن آب، انجام حرکات کششی و تنفسی عمیق، روش های تمرکز ذهن و حواس و هم چنین وعده های غذایی سالم را پیشنهاد دهند.

آنالیز به موقع مایع مغزی نخاعی و مدیریت مناسب عوارض عصبی مرتبط با عفونت ممکن است کلید بهبود پیش آگهی بیماران در موارد جدی مانند سکته و التهاب مغز و مننژیت (التهاب پرده های محافظتی مغز) باشد.

از آنجایی که دانش در خصوص نتیجه طولانی مدت علائم عصبی کووید 19 محدود است، ضروری است مطالعات دقیق بالینی، تشخیصی و اپیدمیولوژیکی برای یاری به تعریف علائم و بار بیماری عصبی انجام گردد.

علائم عصبی کووید 19 مانند سردردهای شدید ممکن است مدت ها پس از بیماری باقی بماند. اطلاعات کافی در خصوص نحوه مدیریت این علائم محدود است اما پیشنهاد می گردد در قدم اول به یک پزشک متخصص مراجعه گردد.

اصلاح سبک زندگی شامل نوشیدن مقدار کافی آب، روش های تمرکز ذهن و حواس، تنفس عمیق و مصرف مواد غذایی سالم ممکن است در کنترل و بهبود علائم عصبی مفید باشد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 9 بهمن 1399 بروزرسانی: 9 بهمن 1399 گردآورنده: umeblog.ir شناسه مطلب: 6305

به "آنالیز عوارض ویروس کرونا؛ ماندگاری سردردهای شدید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز عوارض ویروس کرونا؛ ماندگاری سردردهای شدید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید