ترس از کرونا، بدتر از کرونا

به گزارش یومی بلاگ، آسیب های روانی ناشی از ترس از کرونا، شاید به مراتب خطرناک تر باشند. در واقع تغییرات گسترده و گاهی فاجعه باری که در زندگی خود این روزها می بینیم، پای بسیاری از آسیب ها و اختلالات روانی را هم به جامعه باز کرده است.

ترس از کرونا، بدتر از کرونا

به گزارش خبرنگاران، شهروندآنلاین نوشت: مرگ ومیر ناشی از کرونا اتفاقی نیست که چشم روی آن ببندیم اما آسیب های روانی ناشی از ترس شاید به مراتب خطرناک تر باشند. در واقع تغییرات گسترده و گاهی فاجعه باری که در زندگی خود این روزها می بینیم، پای بسکمک از آسیب ها و اختلالات روانی را هم به جامعه باز کرده است. ابعاد این تغییرات فراوان هستند و مسبب اختلالاتی هستند که در ادامه خلاصه وار به بعضی از آنها اشاره کرده ایم.

ترس از مرگ

آمار قربانیان کرونا در ایران همچنان در حدود 500 نفر در روز است و نمی توان آن را کتمان کرد. در واقع هراس مرگ، موجی را ایجاد کرده که بسکمک را در خطر آسیب های روانی قرار داده است. نکته مهم اینجاست زمانی ترس مداوم می تواند باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن شود؛ همان نقطه ای که مرکز قدرت ویروس است. درست است که هنوز راه حلی قطعی برای جلوگیری از مرگ ومیر ارائه نشده است اما ترس در مباحث روانشناسی مفهومی است که علت بیرونی دارد. پس چنانچه نمی توانیم این علت بیرونی را برطرف کنیم، دست کم می توانیم احتمال آسیب زایی آن را کم کنیم. به همین جهت کارشناسان اعصاب و روان هم بر مراعات شیوه نامه های بهداشتی تأکید دارند؛ چرا که هم می توانیم احتمال تهدید را کم کنیم و هم این که خطر ابتلا را برای دیگران به حداقل برسانیم.

اضطراب

اضطراب در مباحث روانشناسی، ترسی است که منبع بیرونی ندارد. در واقع فرد نمی داند چرا دچار هراسی مداوم است. طبیعتا در شرایط کرونا، زمانی که فرد به بسکمک از شیوه نامه های بهداشتی عمل کرده، مانع موارد تهدیدزا شده و مراقبت های ویژه را به عمل آورده، باز هم ممکن است دچار اضطراب شده باشد؛ چراکه ترس موجود در جامعه خود می تواند تنشی ناخواسته در او ایجاد کند. به همین جهت بهترین راه حل این است که در شرایط فعلی از اخبار شایعه آلود و کسانی که به این اخبار دامن می زنند، دوری کنیم. چنانچه بتوانیم به هر طریق امید به آینده را در خود تقویت کنیم، می توانیم اضطراب را به حداقل برسانیم. یکی از راهکارهای مطالعه پاندمی های مختلف در جهان در تاریخ های مختلف بوده است. وقتی سرگذشت انسانی را در این زمینه مطالعه کنیم و بدانیم که به هر حال بعد از مدتی انسان توانسته بر این مسائل هم فائق شود، امید به آینده در ما تقویت خواهد شد.

وسواس

درست است که ترس از کرونا، ترسی جدی است و باید مراقبت های ویژه را جدی گرفت اما وسواس بیش از حد به زعم پزشکان می تواند آسیب های جسمی به همراه داشته باشد. از جمله اختلال هایی که بعد از شیوع کرونا بین عده ای دیده شده، استفاده بیش از حد و افراط کارانه از مواد ضد عفونی کننده، استفاده از ماسک حتی در خانه زمان خلوت و تنهایی، انزوای کامل و مطرودشدن است. در کنار اینها وسواس قابلیت انتقال به بچه ها را هم دارد. کودک به جهت آموزش پذیری خود، رفتارهای وسواس آمیز والدین را به تدریج می پذیرد و در پی تقلید آنها برمی آید. به همین جهت ناخواسته دچار اختلالی می شود که بعدها برایش آسیب های جدی به همراه دارد.

سوگواری

کرونا تغییراتی فراگیر در سبک زندگی انسان ایجاده کرده است که یکی از این تغییرات، محدودیت ها در برگزاری مراسم سوگواری و ختم است. در زمان وفات عزیزان و آشنایان پیش از این بازماندگان با تسلادیدن از دیگران بخشی از تنش های خود را کاهش می دادند و همدردی و همراهی خویشاوندان و دوستان می توانست کمک مناسبی در این زمینه باشد. در این ایام اما به جهت محدودیت ها چاره ای غیر از خلوت گزینی و تعطیل مراسم گذشته نیست. به همین جهت فردی که سوگوار است، دیگر نمی تواند مثل گذشته کمک و مراقبت خویشاوندان و آشنایانش را همراه داشته باشد. زمانی که نمی توانیم سوگواری شایسته ای داشته باشیم، دچار حالت سوگ می شویم و پدیده ای نزدیک به افسردگی را تجربه می کنیم. درمان غم و اندوه و افسردگی این عده هم خود یکی دیگر از آسیب های روانی کروناست.

احساس گناه

در کنار مبتلاشدگان، گاهی افراد به نوعی از احساس گناه هم دچار شده اند. زمانی که احتمال داده اند علت ابتلای کرونا به عزیزان یا دوستان خود بوده اند، این احساس در فرد به وجود می آید که یکی دیگر از آسیب های روانی کروناست؛ به خصوص زمانی که فرد مبتلاشده، فوت می کند، شاید نتوان احساس گناه در فردی را که احتمال می داده او عزیزش را مبتلا کرده، از بین برد. آن چه در این پدیده اتفاق می افتد، نوعی حس گناه از کشتن نزدیکان است. این گونه افراد هم نیازمند کمک های روانی بیشتری هستند؛ چراکه دائم خود را سرزنش می کنند و احساس می کنند عامل مرگ عزیزشان بوده اند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 21 شهریور 1400 بروزرسانی: 21 شهریور 1400 گردآورنده: umeblog.ir شناسه مطلب: 8147

به "ترس از کرونا، بدتر از کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترس از کرونا، بدتر از کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید