تهران روزانه چقدر سوخت می خورد؟

به گزارش یومی بلاگ، پای حرف های مردم که می نشینی، متهم ردیف اول آلودگی هوا بنزین است. هر کسی به نوعی کوشش می نماید تا بی کیفیتی بنزین توزیعی در کشور را در قالب اعداد نجومی از بنزن و گوگرد موجود در بنزین تشریح کند.

تهران روزانه چقدر سوخت می خورد؟

به گزارش، چند روز قبل، یکی از مخاطبان تماس گرفت و می گفت که کمبود بنزین و کاتالیست های مورد احتیاج در پالایشگاه در نتیجه تحریم باعث شده که هوای تهران تا این اندازه آلوده باشد. او می گفت که بوی بنزین پتروشیمی ها را دوباره در هوا حس می نماید.

البته فقط مردم نیستند. یکی از نمایندگان مجلس هم هفته گذشته در گفت و گو با یکی از رسانه های معتبر داخلی گفته بود بخشی از آلودگی هوای تهران و کلانشهرها ناشی از عدم رعایت استانداردهای زیست محیطی در پالایشگاه های کشور است. علی بختیار سؤالی در خصوص این مسأله از وزیر نفت مطرح نموده که از سوی هیأت رئیسه به کمیسیون انرژی ارجاع شده است تا این هفته در دستور کار کمیسیون انرژی مجلس قرار بگیرد.

اما آیا واقعاً بنزینی که در کلانشهرها توزیع می گردد، آلوده است و عامل اصلی هوایی است که در آن تنفس سخت شده است؟

بیش از 40 روز در امسال هوای تهران آلوده بوده و هر بار هم انگشت های اتهام به سمت بنزین نشانه گرفته شده است.

متولیان توزیع بنزین استاندارد در کشور می گویند که به هیچ عنوان بنزین با استاندارد پایین تر از یورو 4 در کلانشهرهای کشور توزیع نمی گردد.

در این خصوص، مدیر تأمین و توزیع شرکت پخش در گفت و گو با خبرنگار ما ادامه می دهد: برمبنای تکالیفی که هیأت دولت به عهده وزارت نفت گذاشته است در 8 کلانشهر تهران، اصفهان، اراک، مشهد، شیراز، تبریز، کرج و اهواز تمام بنزین توزیعی از نوع یورو 4 و سوپر است. حتی در حاشیه این کلانشهرها هم بنزین توزیعی را تاجای امکان یورو 4 در نظر گرفته ایم. نظیر رودهن و بومهن در استان تهران. این بنزین از مؤلفه های قابل قبول محیط زیستی تبعیت می نماید و ادعای پیدایش آلودگی هوا در نتیجه بنزین آلوده کذب است.

کرامت ویس کرمی، با اشاره به اینکه علاوه بر بنزین، نفت گاز (گازوئیل) نیز از نوع یورو 4 است، اظهار می نماید: نه تنها در کلانشهرها بلکه در کل این 8 استان در حال توزیع نفت گاز یورو 4 هستیم.

اگرچه برای بنزین سوپر تقاضا نسبت به قبل از سهمیه بندی بنزین کاهش پیدا نموده اما همچنان عرضه آن در شهرهایی نظیر تهران ادامه دارد.

در این رابطه، مدیر تأمین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی می گوید: پیش از افزایش قیمت بنزین سوپر تقاضا برای این سوخت در تهران 1.5 میلیون لیتر در روز بود. اما الآن به 350 هزار تا 400 هزار لیتر رسیده است. با این حال اگر تقاضا بیشتر نیز باشد، بازهم جوابگوی این احتیاج خواهیم بود.

مدیر تأمین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی اخباری مبنی بر توزیع ریفورمیت پتروشیمی ها به عنوان بنزین را به جد تکذیب می نماید و می گوید: حتی یک لیتر از ریفورمیت فراوریی پتروشیمی ها در کشور توزیع نمی گردد و تمام بنزین توزیعی کشور از 10 پالایشگاه اصلی تأمین می گردد.

ویس کرمی شرح می دهد: بنزین توزیعی در کشور مطابق با استانداردهای بین المللی است. یعنی گوگرد زیر 50 پی پی ام، بنزین زیر یک درصد، ترکیبات آروماتیک زیر 30 درصد و الفین زیر 18 درصد. اکتان بنزین یورو 4 بالاتر از 91 است و بنزین توزیعی در سایر شهرها هم با همین مشخصات اما عدد اکتان کمتری است. عدد اکتان بنزین در سایر شهرها حدود 87 درصد است. اما عدد اکتان مؤلفه زیست محیطی نیست و فقط روی مسائلی نظیر استهلاک موتور اثر دارد.

او ادامه می دهد: تأکید می کنم که اکتان روی کیفیت سوخت اثری ندارد و به همین خاطر هم در پایش ها مطابق با استانداردها لحاظ نمی گردد. لذا مردم نباید اکتان بنزین را مؤلفه زیست محیطی بدانند.

به گفته این مقام مسئول روزانه بیش از 30 میلیون لیتر بنزین

یورو 4 و سوپر در هزار باب صندلی عرضه سوخت 8 کلانشهر کشور توزیع می گردد. سهم تهران بیش از 11.5 میلیون لیتر در روز است و این بنزین با کیفیت قابل قبول محیط زیستی در حال عرضه است.

مدیر تأمین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ادامه می دهد: روزانه 28 میلیون لیتر گازوئیل یورو 4 نیز در 1400 صندلی 8 استان در حال عرضه است و در 163 باب صندلی های مواصلاتی بر اساس قانون و 150 باب دیگر بنا به خواست دولت در حال توزیع نفت گاز یورو 4 هستیم تا کیفیت سوخت مصرفی کشور بهبود یابد.

ویس کرمی می گوید که تنها متولیان پایش کیفی بنزین می توانند درباره کیفیت آن صحبت نمایند و مطابق قانون شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی و سازمان محیط زیست و سازمان ملی استاندارد، تنها مسئولانی هستند که مستمراً بر کیفیت بنزین و نفت گاز توزیعی نظارت دارند.

او تأکید می نماید: به صورت مستمر و شبانه روزی کیفیت را پایش می کنیم و به جرأت می توان گفت که ادعای آلوده بودن بنزین توزیعی کذب است.

در همین حال شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی روز گذشته درباره مؤلفه های بنزین با اشاره به بعضی شایعات شفاف سازی کرد و نوشت: بنزین تحویلی به مصرف نمایندگان بویژه در کلانشهرها مطابق با استاندارد ملی و مطابق یورو 4 است و انتشار مطالب بی پایه صرفاً به منظور تشویش اذهان عمومی و ایجاد نگرانی بی اساس در جامعه است.

هم اکنون 91میلیون لیتر از 112 میلیون لیتر ظرفیت بنزین فراوریی کشور که در پالایشگاه های ستاره خلیج فارس (45 میلیون لیتر)، امام خمینی شازند (16 میلیون لیتر)، اصفهان (12 میلیون لیتر)، بندرعباس (6 میلیون لیتر)، تبریز (3 میلیون لیتر)، تهران (6 میلیون لیتر) و لاوان (3 میلیون لیتر) فراوری می گردد، عاری از گوگرد است.

79 میلیون لیتر از کل بنزین فراوریی، یعنی حدود 70 درصد به لحاظ تمام مؤلفه های زیست محیطی شامل گوگرد، بنزن، آروماتیک و الفین، دارای استاندارد یورو 4 است.

در خصوص نفت گاز نیز علاوه بر هشت کلانشهر که تهران را نیز شامل می گردد، در 320 صندلی منتخب مواصلاتی کشور، نفت گاز یورو با گوگرد زیر 50 پی پی ام توزیع می گردد که این تعداد صندلی دو برابر تعهد قانونی وزارت نفت برای توزیع نفت گاز یورو است.

میانگین روزانه مصرف بنزین کشور در بازه زمانی 24 آبان ماه تا 30 آذرماه به 5/75 میلیون لیتر رسیده که این مقدار با توجه به مدت مشابه پارسال با 89 میلیون و 800 هزار لیتر، کاهش داشته است. با این حساب کمبود بنزینی در کشور وجود ندارد.

  1. اگر ذرات آلاینده را کنار بگذاریم؛ کیفیت خودروهای فعال در ناوگان حمل و نقل کشور که بعضی از آنها بیش از 4 دهه عمر نموده اند، یکی از عوامل افزایش آلودگی هوا در روزهای درگیر وارونگی دماست. حتی بعضی از خودروهای کشور بیش از دو برابر استانداردهای جهانی سوخت مصرف می نمایند. صدها هزار خودرو فرسوده و بی کیفیتی که در هر 100 کیلومتر بیش از 12 لیتر بنزین می سوزانند. آنچه باعث آلودگی می گردد صرفاً بنزین نیست بلکه فرآیند احتراق در موتور خودروها است. این موضوع به معنی آلوده سازی هوا بیش از دو برابر استانداردی است که برای بنزین یورو 4 در نظر گرفته می گردد. یعنی حتی اگر بنزین استاندارد یا سوپر در باک این خودروها ریخته گردد، خروجی آن با بنزین فاقد یورو چندان تفاوتی ندارد. این موضوع در خصوص خودروها و وسایل نقلیه سنگین گازوئیل سوز و موتورسیکلت ها نیز صادق است.

    2. گاز از دیگر آلاینده هاست. آمارهای قابل استناد نشان می دهد که مثلاً در کلانشهر تهران معادل 5 فاز پارس جنوبی گاز مصرف می گردد و آلودگی گاز هم قابل توجه است و باید یک سهمی هم برای استفاده گسترده از گاز قائل بود. هر فاز پارس جنوبی حدود 25 میلیون مترمکعب در روز گاز فراوری می نماید.

    3. در میزان آلودگی ناشی از مصرف گاز یک عامل بی تأثیر نیست؛ رعایت نشدن مبحث 19 مقررات ملی ساختمان در ساخت و سازها. چندسالی است که شهرداری ها سعی می نمایند بیشتر به این موضوع بپردازند. اما عایق های پنجره ها و درها و به طور کلی دیوارهای خانه ها مناسب نیست. این مسأله ضمن اتلاف منابع، آلودگی را افزایش می دهد.

    4. نیروگاه ها و کارخانه ها از دیگر مقصران آلودگی هوا هستند. هرچند که در حاشیه کلانشهرها ورودی سیستم مازوت سوز نیروگاه ها پلمب شده و واحدهای صنعتی آلاینده را متولیان پلمب می نمایند، اما به هر حال این بخش هم انرژی بر هستند و مصرف سوخت آنها آلودگی به دنبال دارد.

    5. ما نیز مقصر هستیم. چراکه تا زمانی مصرف انرژی افسارگسیخته افزایش یابد، مسئولان موظف به تأمین آن هستند. درحالی که این مصرف بیشتر انرژی به معنی افزایش آلودگی است.

منبع: روزنامه ایران

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 29 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: umeblog.ir شناسه مطلب: 2471

به "تهران روزانه چقدر سوخت می خورد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تهران روزانه چقدر سوخت می خورد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید