فراوری قندی برای دیابتی ها

به گزارش یومی بلاگ، به گزارش خبرنگاران به نقل از نیواطلس، استفاده از قند به مسائل متعددی در سلامت انسان منجر می گردد. بسیاری از افراد برای اجتناب از مضرات این ماده ترجیح می دهند از محصولات با شکر کمتر استفاده نمایند که تاثیرات مخرب کمتری بر سلامتی دارد.

فراوری قندی برای دیابتی ها

اکنون گروهی از محققان دانشگاه تافتز در آمریکا با استفاده از باکتری روشی کارآمدتر برای فراوری یک ماده شیرین نماینده ابداع نموده اند.

قندی که با این روش فراوری می گردد تاگاتوز نام دارد و طبق بیانیه سازمان وزارت غذا و دارو آمریکا ایمن است. 92 درصد این ماده به اندازه شکر معمولی شیرین است. اما از آنجا که بخش اعظم آن در جهاز هاضمه انسان متابولیز نمی گردد، کالری آن معادل 38 درصد شکر است. این فرایند بدان معنا است که تاگاتوز تاثیر کمتری بر قند خون و انسولین دارد و در نتیجه استفاده از آن برای مبتلایان به دیابت ایمن تر است. همچنین آزمایش ها نشان داده این ماده شیرین نماینده به پوسیدگی دندان نیز منجر نمی گردد.

البته فراوری این ماده کمی پیچیده است. به طور معمول تاگاتوز با هیدرولیز کردن لاکتوز و تبدیل آن به گالاکتوز ساخته می گردد. در مرحله بعد گالاکتوز ایزومر می گردد تا تاگاتوز به وجود آید. البته ماده حاصل باید خالص سازی و شیشه ای مانند گردد تا امکان مصرف آن وجود داشته باشد.مقدار تاگاتوزی که در این فرایند به دست می آید اندک است.

محققان در پژوهش جدید ادعا می نمایند با روش مخصوص خود توانسته اند مقدار بیشتری تاگاتوز فراوری نمایند. آنها از آنزیم LAI استفاده کردند تا گالاکتوز را به تاگاتوز تبدیل نمایند اما در این فرایند یک تمایز اصلی وجود داشت. به جای استفاده از این آنزیم در محلولی که ثبات ندارد، محققان از نوعی باکتری ایمن به نام Lactobacillus plantarum برای فراوری LAI استفاده کردند.

از آنجا که باکتری سبب می گردد آنزیم در دیواره های سلول خود ایمن بماند، میزان تاگاتوز فراوریی در دمای 50 درجه 83 درصد است و سریع تر از حد معمول فراوری می گردد.

این تحقیق در ژورنالNature Communications منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 21 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: umeblog.ir شناسه مطلب: 1975

به "فراوری قندی برای دیابتی ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری قندی برای دیابتی ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید