جاذبه هایی که اردکان را از یزد متمایز می نمایند

به گزارش یومی بلاگ، خبرگزاری مهر/ این خبر پیرامون جاذبه هایی که اردکان را از یزد متمایز می نمایند، برای شما نوشته شده است.

جاذبه هایی که اردکان را از یزد متمایز می نمایند
بیشتر بخوانیداردکان | سرزمین مقدس زادگاه خورشید

اردکان یعنی شهر مقدس ارد به معنی مقدس و کان به معنی سرزمین است. سرزمینی که در نزدیکی شهر یزد قرار گرفته و همین باعث شد تا عظمت شهر یزد سایه ای بر توریستی اردکان بیندازد. توریستان خارجی برای رفتن به یزد از کمربندی اردکان می گذرند، بی آنکه توقفی در این شهر داشته باشند. به همین علت مهجور مانده است. این درحالی است که اردکان در جهت است و می تواند حتی چند ساعتی توریستان خارجی را جذب کند اما چرا این اتفاق نمی افتد؟ عدم آشنایی؟ نبود زیرساخت؟ این شهر چه چیزی از یزد کم دارد؟

بعضی می گویند اردکان یزد کوچک است. اما اینطور نیست. اردکان خودش است با تجربه های خاص خودش. می گردد به عصارخانه هایش رفت و تجربه فرایند روغن گیری دانه ها را به همان سبک و سیاق قدیمی به تماشا نشست.

کجا میتوان طعم انار عقدا را وقتی در کوچه باغ های پاییزی می چرخیم، چشید؛ کوچه باغ هایی که نه با درخت و سیم و چوب بلکه با دیوارهای خشتی مرز بندی شده اند و سرخی انار را به رخ رنگ قهوه ای دیوارها می کشاند آن هم در میان برگ های زرد و سبز. همان انارهایی که از وسط کوچه باید سر خم کنی تا شاخه هایی که دو درخت را به هم وصل نموده نشکند و در عین حال مراقب باشی تا پایت وسط جوی آب زلال روان میان باغ ها نرود.

جز در شهرستان اردکان کجا میتوان یک روزه بافت تاریخی را قدم زد از مساجدش تماشا نموده و بادگیرها را به تماشا نشست و به پشت بام هایش رفت و صدای اذانی که از هر طرف و از هر گلدسته ای پخش می گردد را در غروب آفتاب گوش کرد. تجربه اردکان گردی، خاص خودش است تجربه خوردن حلوا و ارده اردکانی و حلوای تن تنانی که به واقع تا نخوری ندانی. آن هم در مهد کنجد که محصولاتش کم است اما اردکانی ها توانسته اند از آن محصولات مختلف تهیه نمایند.

اینها بخش کوچکی از تجربه هایی است که میتوان در اردکان داشت. باید توریستان رفتن به قنات های اردکان و تماشا مزرعه روناس و قدم زدن در قلعه خرانق را تجربه نمایند تا بدانند چرا اردکان می تواند همه جاذبه ها را یکجا داشته باشد و چرا بعضی از کارشناسان توریستی که اردکان را خوب دیده اند می گویند که در اردکان هم می توانید به غار و قنات بروید هم در کویر قدم بزنید و در عین حال از بودن در باغ های پسته و انار سرخوش شوید. هم می توانید در کویر از گرما عرق بریزید و هم در روستاهای مرتفع آن از شدت سرما بلرزید.

اخیرا گروهی از فعالان و کارشناسان توریستی و بومگردی به اردکان سفر کردند. انجمن چارسوق کویر اردکان و فعالان توریستی و میراث فرهنگی و بومگردی اردکان این تور را با همکاری مجله گیلگمش اجرا کردند و بخشداری عقدا و دفتر نماینده مجلس نیز این گروه را با حمایت چادرملو همراهی کردند. این گروه توانستند در مدت چهار روز به جاذبه های اردکان سری بزنند. لباس سفید مقنیان را بپوشند و از راز و رمزهای قنات با خبر شوند و به کوچه باغ های عقدا بفرایند و در جشنواره شکرانه انار آن شرکت نمایند و از قلعه خرانق بازدید نموده و به مزارع روناس بفرایند. آنها در اقامتگاه های بومگردی حضور پیدا کردند و با غذاهای محلی آشنا شدند.

براساس مقاله جاذبه هایی که اردکان را از یزد متمایز می نمایند باید بدانید که این گروه هر شب در یک دورهمی که در اقامتگاه های بومگردی برگزار میشد، نشست های همفکری را درباره ادکان، توریستی و نوسده برگزار کردند و هر یک پیشنهادات و راهکارها و نظرات خود را درباره توریستی اردکان و الزامات آن ارائه دادند.

آنها پیشنهادات مختلفی را دادند تا توریستی اردکان روی مدار بیفتد و بتواند از آنچه که دارد، بهتر استفاده کند. یکی پیشنهاد داد تا تورهای صنعتی برای کارخانه های متعدد اردکان اجرا گردد و توریستان را نیز با کارگاههای فراوری حلوا ارده و روغن گیری آشنا کرد. این تورها در کشورهای دیگر جزو تجربه های مجذوب کننده توریستی بحساب می آیند ولی در ایران هنوز روی آن خیلی کار نشد. مثلاً اگر در سریلانکا تورهای توریستی کارخانه چای برگزار می گردد؛ در ایران هنوز تورهای تخصصی صنعتی فراگیر نشده است اما اردکان می تواند پیشگام باشد و برای کارگاههای فراوری روغن کنجد و حلوا ارده و حلوای تن تنایی که خاص اردکان است تور توریستی راه بیندازد.

غیر از جاذبه های تاریخی، صنعتی و طبیعی که اردکان دارد، این شهر جاذبه های انسان ساز هم دارد. خدیجه عباسی در یکی از روستاهای اردکان در کنار همسر از کار افتاده اش به تنهایی امرار معاش می نماید. شغل و پناهگاه او ساختن عروسک های خلاقانه و بی بدیل بود، خلاقیتی که شگفت انگیز و غیر قابل باور است. خدیجه بانو مزرعه اش را تبدیل به یک جاذبه فرهنگی نموده است. این بانو با مواد دور ریختنی و بی مصرف عروسکهای زیبایی می سازد. اما باید برای پذیرش توریستان آماده گردد. مانند فرایند ای که باید برای تماشا قناتهای اردکان ایجاد گردد تا توریست بتواند از خدمات توریستی کنارش نیز لذت ببرد.

با این حال و با وجود داشتن جاذبه های متنوع در اردکان اما گویا هنوز برای مردم اردکان جا نیفتاده که توریست برای تماشا جاذبه های تاریخی بافت اردکان می آیند بنابراین اگر این بافت تخریب شده باشد یا دیوار بناهایش از دیوار نویسی و ترقه ترکاندن سیاه شده باشد دیگر مجذوب کنندهیتی برای تماشا ندارد و به همان شهر یزد می فرایند و آنها می مانند که از حضور توریستان بی نصیب خواهند بود. بنابراین باید برای اهالی اردکان فواید حضور توریستان تشریح گردد و در عین حال آنها را به این باور رساند که نباید تحت تاثیر فرهنگ توریستان قرار گیرند بلکه جاذبه سفر به اردکان این است که آنها خودشان باشند با همان سبک زندگی خودشان و با همان لهجه و گویش.

در شهری مانند اردکان باید به کارگاه ها رفت و شاید ورودی شهر تا بتوان سوغاتی تهیه کرد. هنوز یک مکان رسمی و توریستی وجود ندارد که بتوان فرایند روغن گیری و فروش محصولات را یکجا دید. باید به همان کارگاه های قدیمی رفت که خیلی هاشان برای حضور توریست آماده نیستند مگر از روی میهمان نوازی صاحبان این کارگاه ها که با روی گشاده حضور میهمان را می پذیرند. ضمن اینکه هنوز آلاینده های ناشی از وجود کارخانه های متعدد در اردکان، هوای این شهر را در روزهایی از سال زشت و ناسالم می نماید. شاید می بایست این کارخانه های آلاینده بخشی از سرمایه هایی که جذب می نمایند را در حوزه بازسازی آثار تاریخی و رونق توریستی شهر هزینه نمایند.

منبع: همگردی
انتشار: 22 دی 1400 بروزرسانی: 22 دی 1400 گردآورنده: umeblog.ir شناسه مطلب: 8963

به "جاذبه هایی که اردکان را از یزد متمایز می نمایند" امتیاز دهید

1 کاربر به "جاذبه هایی که اردکان را از یزد متمایز می نمایند" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاذبه هایی که اردکان را از یزد متمایز می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید