حمایت از بخش خصوصی عامل رشد اقتصادی کشور، ظرفیت زیادی برای ورود به بازار سرمایه داریم

به گزارش یومی بلاگ، مدیر ارتباطات یک کسب وکار اینترنتی ایرانی گفت: حمایت از بخش خصوصی عامل رشد اقتصادی در سطح کلان جامعه است.

حمایت از بخش خصوصی عامل رشد اقتصادی کشور، ظرفیت زیادی برای ورود به بازار سرمایه داریم

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری خبرنگاران، کسب وکارهای اینترنتی در دنیا امروز بخش مهمی از صنایع هرکدام از کشورهای دنیا هستند و نیازهای متفاوت مردم در هر زمینه ای را برطرف می سازند. استارت آپ های ایرانی در چند سال گذشته خدمات متنوعی را به مردم ارائه داده و نشان داده اند که حتی در شرایط سخت نیز می توانند چرخ اقتصاد کشور را به حرکت در آورند.

شیوع ویروس کرونا و قوانین فاصله گذاری اجتماعی برای جلوگیری از گسترش خارج از کنترل این بیماری بسکمک از کسب وکارها ایرانی را با مشکل روبرو کرده و آسیب های مالی زیادی به آن ها وارد کرد. در همین رابطه گفتگویی با نیما اشرف زاده، مدیر ارتباطات یکی از کسب وکارهای بزرگ اینترنتی داشتیم که مشروح آن را در ادامه مشاهده می کنید.

خبرنگاران: به طور کلی شیوع بیماری کرونا چه تأثیری روی کسب و کار اینترنتی شما داشته است؟

اشرف زاده: از اوایل اسفند ماه با توجه به نگرانی مردم از بابت شیوع بیماری کرونا و قوانینی که برای فاصله گذاری اجتماعی وضع شد، درآمدزایی این کسب و کار هم تا حد زیادی افت کرد. چون سایت این شرکت بستر معرفی کالا است و مردم باید برای مشاهده کالاهای مورد نظر خود باید از خانه خارج شوند، میزان تبادل های مالی تا حد چشمگیری کاهش پیدا کرد. به عنوان مثال در دسته های خودرو و املاک تقاضای مردم پایین آمد و درخواست ها برای خرید و فروش خانه افت کرد.

در این دسته نه تنها مردم بلکه مشاغلی که به ثبت آگهی نیاز داشتند نیز به دلیل قوانین فاصله گذاری اجتماعی و تعطیلی محل کارشان نمی توانستند درخواست های خود را برای سایت این کسب و کار اینترنتی ارسال کنند. می توان گفت درآمدزایی شرکت در اوایل شیوع بیماری کرونا تقریباً به صفر رسید.

افت خدمات دهی و درآمدزایی تنها مختص به یک کسب وکار خاص نمی شود و قطعاً کرونا آسیب های مالی زیادی به شرکت های فعال در بستر اینترنت زده است.

از اوایل اردیبهشت ماه و تغییر در قوانین فاصله گذاری اجتماعی و بازگشت تدریجی مردم به سطح جامعه فرایند درآمدی شرکت به کلی تغییر کرد و این کسب وکارها توانست رشد مناسبی را تجربه کند. حتی این شرکت توانست در هفته گذشته آمار ثبت شده از لحاظ تقاضای مردمی را بکشند و تقریباً به حالت گذشته برگشته ایم.

این شرکت در زمینه خدمات مرتبط با موضوع استخدام، صنعت و تجارت به دلیل تعطیلی کارخانه ها و مراکز صنعتی با مسائل زیادی در زمینه برقراری ارتباط بین مردم رو به رو شد. البته نباید این موضوع را فراموش کرد که تعطیلات عید نوروز هم به طور طبیعی تأثیر منفی روی میزان درآمد کسب و کارهای اینترنتی می گذارد.

خوشبختانه تبلیغات و خدمات این کسب و کار اینترنتی هم اکنون مورد استقبال مردم قرار گرفته و شرکت در حال رشد است. حتی هیئت مدیره شرکت تصور نمی کردند که چنین فرایند صعودی را در این بازه زمانی تجربه کنند. افت خدمات دهی و درآمدزایی تنها مختص به یک کسب و کار خاص نمی شود و قطعاً کرونا آسیب های مالی زیادی به شرکت های فعال در بستر اینترنت زده است.

خبرنگاران: کسب و کار شما چه تصمیم هایی برای مقابله با بیماری کرونا و جلوگیری از آسیب های بیشتر اتخاذ کردند؟

اشرف زاده: به محض شیوع بیماری کرونا و حتی قبل از آغاز طرح فاصله گذاری اجتماعی مدیران این شرکت تصمیم گرفتند تعداد زیادی از کارمندان را دور کار کنند. این شرکت تجربه 7 سال دورکاری را در پفراینده کاری خود دارد و از همین رو تقریباً تمامی اعضای شرکت از همان هفته اول اسفند ماه دور کاری خود از منزلشان را آغاز کردند.

دور کاری اولین گام برای حفظ سلامت کارمندان

پس از آغاز دورکاری، مدیران شرکت کلاس های آنلاین برای آموزش روش هایی پیشرفته دورکاری را نیز برگزار کردند. این شرکت برای ارتقا کیفیت فرایند دورکاری هزینه های زیادی را انجام داد و نرم افزار های خاصی را برای حضور و غیاب آنلاین به کارگیری کرد.

اکنون کارمندان این کسب و کار می توانند بدون نیاز به تماس با دستگاه ثبت اثر انگشت با تلفن همراه شخصی خودشان حضور و خروج خود از شرکت و یا ساعت آغاز و سرانجام کارشان را از درون خانه اعلام کنند.

البته با توجه به تغییر محل کار از شرکت به خانه ها به صورت طبیعی افت کیفیت در زمینه خدمات سایت را داشتیم ولی سریعاً آن را مدیریت و برطرف کردیم. در خصوص خود کسب و کار مدیران این شرکت از مدت ها پیش برنامه هایی را برای مقابله با اتفاق های ناگهانی و بهترین استفاده از این موقعیت ها را داشتند که اکنون نیز درصدد هستیم تا به زودی برنامه های ویژه خود را اجرا کنیم.

خبرنگاران: برنامه شرکت شما برای ورود به بازار بورس چگونه است؟

اشرف زاده: این کسب و کار اینترنتی از چند سال گذشته آمادگی های لازم برای ورود به بازار سرمایه را کسب کرده و می توان گفت از زمان آغاز فعالیت این شرکت مدیران سیاست های خود را برای عرضه سهام در بازار بورس تنظیم کرده بودند.

بورس زمینه ساز رشد مالی و کیفی شرکت های دانش بنیان

شرکت برنامه های مالی خود از لحاظ شفافیت و میزان سوددهی را به کمک مشاوران توانا تنظیم و به مسئولان سازمان بورس تحویل داده است. قطعاً بورس نه تنها برای این کسب و کار اینترنتی بلکه برای سایر شرکت های مبتنی بر بستر اینترنت فرصت بسیار مناسبی به منظور رشد و ارائه خدمات برتر است. مدیران شرکت دید بسیار مثبتی دارند که حتی بتوانند به عنوان اولین مجموعه وارد بازار بورس شوند.

کسب و کارهای اینترنتی در جامعه امروز حجم زیادی از تعاملات روزانه مردم را بر عهده گرفته و به صورت مستقیم و غیرمستقیم مشاغل زیادی را ایجاد کرده است لذا انتظار داریم که دولت حمایت مطلوب تری از استارت آپ های داخلی و شرکت های دانش بنیان داشته باشد.

قطعاً ورود به بازار بورس مستلزم طی مراحلی است که این شرکت با برگزاری جلسه هایی با مسئولان سازمان بورس در حال پیگیری آن ها است. هم اکنون یکی از مسائل در حال بررسی بحث ارزش گذاری هر سهم شرکت های اینترنتی است زیرا قیمت اعلام شده از سوی سازمان بورس مورد قبول تعدادی از کسب و کارها نیست.

خبرنگاران: دولت در بازه زمانی شیوع کرونا چه حمایتی از کسب و کار شما کرده است؟

اشرف زاده: این کسب و کار برای دریافت حمایت از بخش های دولتی تلاش زیادی کرده است ولی وقتی مدیران شرکت برای مذاکره اقدام می کردند در واقع نتیجه ای حاصل نمی شد. بر خلاف خبرهای خوشی که از حمایت دولت منتشر می شود عملاً هیچ خبری از وام های حمایتی نیست. این شرکت تا به امروز هیچ حمایت مالی از سوی دولت دریافت نکرده است.

حمایت دولت از کسب و کارهای اینترنتی عامل افزایش کیفیت در این مشاغل

از لحاظ حمایت فرهنگی برخی از دستگاه های دولتی از سال گذشته فعالیتی را آغاز کردند ولی حقیقتاً تأثیر محسوسی روی فعالیت کسب وکار های اینترنتی نداشته است. اتحادیه کسب وکارهای اینترنتی به عنوان رابط این مشاغل با دستگاه های دولتی اقداماتی را انجام داد که می توان به تبلیغات تلویزیونی اشاره کرد.

کسب وکارهای اینترنتی در جامعه امروز حجم زیادی از تعاملات روزانه مردم را بر عهده گرفته و به صورت مستقیم و غیرمستقیم مشاغل زیادی را ایجاد کرده است لذا انتظار داریم که دولت حمایت مطلوب تری از استارت آپ های داخلی و شرکت های دانش بنیان داشته باشد. حتی در مواردی مثل فروش ماسک و دستکش هم شرکت های اینترنتی می توانند کمک های زیادی کرده و بخش قابل توجهی از مسائل مردم را حل کنند.

4144/پ

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 20 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: umeblog.ir شناسه مطلب: 4186

به "حمایت از بخش خصوصی عامل رشد اقتصادی کشور، ظرفیت زیادی برای ورود به بازار سرمایه داریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حمایت از بخش خصوصی عامل رشد اقتصادی کشور، ظرفیت زیادی برای ورود به بازار سرمایه داریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید