خبرنگاران شکایت کمیسیون اروپا از اصلاحات قضایی لهستان

به گزارش یومی بلاگ، تهران- خبرنگاران- کمیسیون اروپا از اقدام قانونی علیه لهستان بخاطر اجرای قانونی که به گفته بروکسل استقلال دستگاه قضایی این کشور را به خطر می اندازد، اطلاع داد.

خبرنگاران شکایت کمیسیون اروپا از اصلاحات قضایی لهستان

با ما سفر کنید و با هزینه سفر به اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به گزارش خبرنگاران، اختلافات بین کمیسیون اروپا و دولت ملی گرای محافظه کار لهستان بخاطر اصلاحات دستگاه قضایی در ورشو بالا گرفت.

به نوشته نشریه تاگس شاو آلمان امروز (چهارشنبه) بروکسل با این ادعا که تصمیمات دولت لهستان موجب به خطر افتادن استقلال دستگاه قضایی این کشور می گردد، شکایتی را به دیوان عالی اروپا ارائه نموده است.

برای جلوگیری از اتلاف وقت، کمیسیون اروپا از عالی ترین قضات اتحادیه اروپا خواسته است که اقدامات مقدماتی را قبل از قضاوت نهایی انجام دهند.

از نظر کمیسیون اروپا، دو نکته مهم در این اصلاحات وجود دارد: از یک طرف قانون مذکور استقلال قضات لهستان را تضعیف می نماید و از اولویت های قوانین اتحادیه اروپا پیروی نمی نماید. از سوی دیگر، بدنه دادگاه عالی لهستان دیگر فعال نیست زیرا ممکن است دیگر مستقل نباشد.

یک مقام کمیسیون اروپا در این رابطه گفت: ما به شدت نگران ادامه اقداماتی هستیم که استقلال قوه قضاییه را در لهستان تضعیف می نماید. به گفته او فشارها بر قضات لهستانی همچنان در حال افزایش است و استقلال آنها به طور فزاینده ای رو به زوال است. کمیسیون اتحادیه اروپا اکنون چهارمین رویه را علیه قوانین قضایی لهستان شروع نموده است.

قانون انضباط قضات از فوریه سال 2020 (بهمن 1398) در حال انجام است. این قانون تصریح می نماید که اگر قضات اختیار تصمیم گیری یا قانونی بودن قاضی، شعبه یا دادگاه دیگری را زیر سوال ببرند، با جریمه، تنزل مقام یا برکناری روبرو می شوند. آنها همچنین مجاز به فعالیت سیاسی نیستند.

مقامات بروکسل پیش از این هشدار داده بودند که این قانون می تواند برای کنترل سیاسی تصمیمات دادگاه ها مورد استفاده قرار گیرد.

پس از روی کار آمدن حزب قانون و عدالت لهستان در سال 2015، دهها قاضی از دادگاه قانون اساسی این کشور، شورای ملی قضایی که در خصوص انتصابات قضایی تصمیم گیری می نماید و نیز دیوان عالی، عزل شدند که این اقدام انتقادهای زیادی را از سوی اتحادیه اروپا متوجه دولت این کشور کرد.

منبع: ایرنا
انتشار: 28 فروردین 1400 بروزرسانی: 28 فروردین 1400 گردآورنده: umeblog.ir شناسه مطلب: 7008

به "خبرنگاران شکایت کمیسیون اروپا از اصلاحات قضایی لهستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران شکایت کمیسیون اروپا از اصلاحات قضایی لهستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید