رشد صعودی بیماران سرپایی در قزوین متوقف شد

به گزارش یومی بلاگ، خبرنگاران/قزوین رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: در پنج روز اخیر 7668 بیمار مبتلا به کووید 19 به صورت سرپایی مراجعه کردند که اگر آمار 2 روز پایانی هفته به آن افزوده شود آمار استان در حدود 10 هزار بیمار ثبات پیدا خواهد کرد و می توانیم اعلام کنیم که رشد بیماران سرپایی ثابت شده است اما فرایند نزولی دیده نمی شود.

رشد صعودی بیماران سرپایی در قزوین متوقف شد

پیمان نامدار در ستاد مقابله با کرونای استان قزوین که امروز پنج شنبه 2 اردیبهشت در محوطه استانداری قزوین برگزار شد، اظهار کرد: فرایند بیماران مشکوک تنفسی ویزیت شده توسط پزشک در واحدهای تحت پوشش معاونت های بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین که از ابتدای فروردین یک رشد 2 برابری داشت در هفته آخر فروردین به شرایط ثابتی رسیده است به گونه ای که در هفته سوم فروردین 9732 بیمار ویزیت شده سرپایی داشتیم و این رقم در هفته چهارم به 10 هزار و 318 بیمار رسید.

وی ادامه داد: در حال حاضر در پنج روز اخیر 7668 بیمار به صورت سرپایی مراجعه کردند که اگر آمار 2 روز خاتمهی هفته به آن اضافه کرده گردد آمار استان در حدود 10 هزار بیمار ثبات پیدا خواهد کرد و می توانیم اعلام کنیم که رشد بیماران سرپایی ثابت شده است و فرایند نزولی دیده نمی گردد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: به طور میانگین پروتکل های بهداشتی و محدودیت های هوشمند 90 درصد رعایت شده است و همراهی مردم و دستگاه های اجرایی باعث شد این امر اتفاق بیفتد و قطعاً نتایج آن را در هفته های آینده مشاهده خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: در فروردین 1400 تعداد 2773 بیمار در بیمارستان های استان بستری شدند که از آمار آبان ماه که 2584 بیمار بستری شده بودند فراتر رفته است و فروردین سیاه ترین ماه 14 ماه گذشته برای ما بوده است.

نامدار بیان نمود: در آبان 259 فوتی تست مثبت کرونا داشتیم در فروردین1400 تعداد تعداد 138 بیمار فوت کردند، البته این نکته نیز وجود دارد که بیماران در هفته دوم فروردین مراجعه کردند و قطعاً آمار فوتی در اردیبهشت مشخص خواهد شد همان گونه که در این روزها بر تعداد بیماران بدحال اضافه کرده شده است. نکته مهم دیگر این است از 1450 فوتی کرونا 1157 فوتی استان بالای 60 سال سن داشتند که امیدواریم با طرح واکسیناسیون این شرایط تغییر کند.

وی اعلام کرد: تعداد فوت شدگان در هفته گذشته رشد بالایی داشت و از شنبه تا پنج شنبه هفته جاری 59 فوتی در استان به ثبت رسید که امیدواریم با تلاش همگانی و تلاش کادر درمان این رقم را کاهش دهیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین شرح داد: کاهش شرایط بیماری در استان به تعداد مراجعات و تعداد تست های مثبت روزانه بازمی گردد، امروز پنج شنبه 2 اردیبهشت درصد مثبت تست های پی سی آر 39 درصد و درصد مثبت تست های سریع 18 درصد بود در حالی که در هفته گذشته 43 درصد تست ها مثبت بودند. مجموع تست ها به 200 هزار تست رسیده است و تلاش می کنیم حداکثر پاسخ دهی تست ها به 48 ساعت برسد.

وی با بیان اینکه با توجه به افزایش تعداد بیماران فرایند بیماران بدحال رو به افزایش است، تشریح کرد: در حال حاضر 47 بیمار بدحال وصل به ونتیلاتور داریم که نگران کننده است در خصوص بیماران بستری باید بگوییم که طی یک هفته گذشته بستری های ما غیر از یک روز که 190 بستری داشتیم در دیگر روزها حدود 130 بیمار بستری شدند؛ در آبان روزانه 80 بستری داشتیم و اکنون با ترخیص بیشتر، بیماران را پذیرش می کنیم. 132 تخت از CCU کاسته و به تخت های ICU تبدیل کردیم ولی هنوز 10 نفر منتظر ICU هستند.

آغاز فاز دوم واکسیناسیون کرونا با رسیدن سینوفارم

نامدار گفت: اگر واکسن سینوفارم به دست ما برسد فاز دوم واکسیناسیون را آغاز خواهیم کرد؛ یک نکته را می گویم که تنویر افکار عمومی با اصحاب رسانه است. دمای نگهداری واکسن آسترازنیکا بین 2 تا هشت درجه است و قابلیت حمل به روستاها و مناطق دورافتاده را دارد اما دیگر واکسن ها به منفی 80 درجه سرما نیاز دارند و حمل این واکسن با خودروهای مخصوص کار دشواری است هرچند ممکن است این اتفاق بیفتد ولی امکان دارد واکسن کیفیت خود را از دست بدهد.

وی اضافه کرد: دومین نکته مهم این است که بسیاری از واکسن های دنیا به اندازه واکسن آسترانزیکا ارزیابی نشده است، اعتماد ما به سیستم کشور است. هر واکسنی که برای کشورهای مختلف دنیا اجازه تزریق از جانب سازمان بهداشت دنیای داده گردد واکسن مطمئنی است و عوارض برای همه داروها وجود دارد. در 4000 تزریق این واکسن هیچ عارضه مهمی در استان نداشتیم. هر روزی که تزریق واکسن به تأخیر می افتد افرادی را از دست می دهیم و موتاسیون هایی نیز اتفاق می افتد؛ هر کسی که معتقد است این واکسن خوب نیست و می خواهد منتظر واکسن دیگر بماند باید به این فکر کند اگر بیماری به سراغش بیاید خطرات بیشتری خواهد داشت اگر خطر لخته شدن خون در یک واکسن یک در یک میلیون باشد با ابتلا به بیماری 16 درصد احتمال لخته وجود دارد.

مردم فریب دلالان واکسن را نخورند

جلال رحمانی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین در این ستاد در خصوص واکسیناسیون کرونا اظهار کرد: تا روز گذشته 11 هزا رو 304 واکسن تزریق کردیم که از این تعداد 10هزار و 278 واکسن نوبت اول و 2116 دوز نوبت دوم بودند و امروز نیز 800 تزریق انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: امروز فاز دوم واکسن تخصیص داده خواهد شد که احتمال می رود حدود 3000 واکسن به استان تخصیص داده گردد و احتمال 90 درصد تا خاتمه هفته واکسیناسیون گروه درمان به اتمام خواهد رسید، کادر گروه بهداشت نیز اگر تا خاتمه هفته آینده واکسن نزنند باید منتظر فاز دوم باشند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: با همکاری هلال احمر و دستگاه های اجرایی چهار مرکز واکسیناسیون پیش بینی شده است؛ هیچ سامانه و سایتی برای ثبت سامانه سیب وجود ندارد که مردم در آن ثبت نام کنند و موارد عنوان شده در شبکه های مجازی کلاهبرداری است.

وی شرح داد: از جمعیت یک میلیون و 300 هزار نفری استان یک میلیون و 260 هزار نفر در سامانه سیب ثبت شدند و 40 هزار نفر جمعیت سیار است که اغلب آنان در طرح ها ثبت نام شدند و اینگونه می توانیم بگوییم که تمامی مردم استان در سامانه سیب ثبت نام شدند و مسئله ای نداریم. موقع فراخوان واکسن فقط ثبت واکسن در سامانه انجام خواهد و ثبت نام نخواهیم داشت بنابراین مردم به هیچ مکانی مراجعه نکنند.

رحمانی در خاتمه اشاره کرد: 7660 واحد واکسن آسترانزینکا وارد استان کردیم و تا دیروز 4600 واحد تزریق شده و 800 واحد نیز امروز تزریق خواهد شد؛ هر واکسنی واکنشی دارد طبق اعلام سازنده، واکسن آسترانزینکا در 65 درصد از دریافت کنندگان تا 72 ساعت تب، سرگیجه و بی حالی دارد که این امری طبیعی و واکنش مثبت است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 26 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 26 اردیبهشت 1400 گردآورنده: umeblog.ir شناسه مطلب: 7258

به "رشد صعودی بیماران سرپایی در قزوین متوقف شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رشد صعودی بیماران سرپایی در قزوین متوقف شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید