رمزخوانی از یک اخراج

به گزارش یومی بلاگ، جان بولتون، سومین مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ هم پس از 17 ماه همکاری پراختلاف با رئیس جمهوری امریکا؛ از کاخ سفید رفت تا شاید دعواها بر سر مهم ترین چالش های سیاست خارجی واشنگتن مانند ایران، کره شمالی و افغانستان در دولت انتها یابد.

رمزخوانی از یک اخراج

بولتون و ترامپ در لحظه خداحافظی هم دست از اختلاف نظرها برنداشتند و در حالی که ترامپ در توئیتر نوشت، بولتون را اخراج نموده، بولتون تأکید کرد، به میل خود کناره گیری کرده است. اما چه ترامپ درست بگوید چه بولتون، باید گفت این هم از بازی های نادر روزگار بود که بولتون در هجدهمین سالگرد حملات 11 سپتامبر 2001 که با کوشش و تقلای او سنگ بنای حملات امریکا در خاورمیانه را گذاشت، از کاخ سفید خارج شد.

به گزارش نیویورک تایمز، در 17 ماهی که بولتون جمهوریخواه و جنگ طلب در کاخ سفید حضور داشت به زعم خود کوشید نگذارد ترامپ با دشمنان امریکا توافق های نابخردانه امضا کند. ابتدا ترامپ برای نشان دادن نارضایتی خود از مواضع بشدت جنگ طلبانه بولتون درباره او جوک می گفت. او بارها گفته بود، مشاورش علاقه دارد ایالات متحده را درگیر جنگ های بیشتری بکند. اما در روزهای اخیر اختلاف های رئیس جمهوری و مشاور امنیت ملی اش آنقدر بالا گرفت که بولتون یک فراخوان لحظه آخری تشکیل داد تا نگذارد ترامپ در کمپ دیوید با رهبران طالبان توافق صلح امضا کند. او با تشکیل این فراخوان پیروز شد، ترامپ را وادار به لغو مذاکره و توافق با طالبان کند اما در جبهه بزرگتری مغلوب شد زیرا ترامپ بشدت از دست او عصبانی شد و اخراجش کرد. ترامپ در توئیتر نوشت: من شب گذشته به جان بولتون گفتم که کاخ سفید دیگر نیازی به خدمات او ندارد. من و دیگران در دولت بشدت با بسیاری از پیشنهادهای او مخالف هستیم و بنابراین از جان خواستم استعفا دهد. او هم امروز صبح کناره گیری کرد. من از جان به خاطر خدماتش کمال تشکر را دارم. بولتون تنها 12 دقیقه بعد از این پیغام توئیتری ترامپ، در توئیتی واقعه را به گونه ای دیگر توضیح داد و نوشت: من شب گذشته استعفای خود را تقدیم رئیس جمهوری کردم و ترامپ گفت: بگذار فردا درباره اش حرف می زنیم. بولتون در مصاحبه با نیویورک تایمز هم خاطرنشان کرد، به میل خود کناره گیری کرده نه به میل رئیس جمهوری.

پیش از این استعفا یا اخراج، ترامپ و دستیارانش به طور خصوصی بولتون را به خاطر مخالفت هایش با توافق صلح طالبان - واشنگتن بسیار سرزنش نموده بودند. بعضی رسانه ها در امریکا در گزارش های خود نوشته بودند، مایک پنس، معاون ترامپ هم درباره توافق واشنگتن - طالبان با بولتون هم عقیده بوده اما روز سه شنبه پنس با عصبانیت صحت این گزارش ها را رد کرد.

البته از ماه ها قبل معلوم بود که موقعیت بولتون در کاخ سفید بشدت تضعیف شده اما حتی خودش هم فکرش را نمی کرد که به این زودی به انتها کارش در کاخ سفید برسد. او صبح روز سه شنبه با کارکنان امنیت ملی یک نشست داشت و حتی کاخ سفید یک برنامه خبری برای ساعت 13:30 همان روز با حضور بولتون، مایک پمپئو و استیون منوچین درباره تروریسم ترتیب داده بود. قبل از این برنامه خبری توئیت ترامپ مبنی بر اخراج بولتون منتشر شد و بولتون کاخ سفید را ترک کرد و در برنامه خبری هم تنها پمپئو شرکت کرد. در چهره پمپئو هم نه تنها هیچ نشانه ای از ناراحتی به خاطر اخراج بولتون نبود بلکه او آشکارا اختلاف نظرهایش با بولتون را برملا کرد و گفت: قطعاً جاهایی بود که من و بولتون اختلاف دیدگاه داشتیم. پمپئو همچنین گفت، اصلاً از این اتفاق شگفت زده نشده است.

به گزارش نیویورک تایمز، پمپئو و بولتون به طور کلی هر دو سیاست های محافظه کارانه دارند اما پمپئو انعطاف و سازگاری بیشتری با دیدگاه های ترامپ دارد اما بولتون حتی پس از آنکه می دید پیشنهادش رد شده باز هم بر سر عقاید و دیدگاه های خود پافشاری می کرد و تا جایی پیش می رفت که سیاست های ترامپ را کم اهمیت و بی ارزش جلوه دهد. همچنین پمپئو به بولتون به عنوان یک هم تیمی نگاه نمی کرد بلکه به او به عنوان کسی که سیاست های رئیس جمهوری را به هیچ می انگارد نگاه می کرد. بولتون هم پمپئو را سیاستمداری می دانست که به میل رئیس جمهوری رفتار می نماید تا بتواند در رقابت های سنا حمایت او را داشته باشد و به سنا راه یابد.

ماه گذشته میلادی در جریان برگزاری اجلاس گروه 7 هنگامی که بولتون حاضر نشد در دو برنامه تلویزیونی حضور یابد، منتقدان داخلی او گفتند که او به خاطر اینکه نمی خواسته از سیاست های ترامپ درباره روسیه حمایت کند، دعوت برنامه های تلویزیونی را رد نموده است. البته بولتون این انتقادها را رد کرد و گفت به برنامه ها نرفته چون که پیش بینی نموده بوده موضوع اصلی این برنامه ها جنگ تجاری امریکا با چین است و او در این زمینه تخصص ندارد.

جانشین موقت بولتون کیست

ریاست امنیت ملی امریکا از یک راست افراطی به نام جان بولتون گرفته و به یک راست افراطی دیگر به نام چارلز کوپرمن سپرده شد. کوپرمن 68 ساله که سابقه حضور در دولت رونالد ریگان، رئیس جمهوری سابق امریکا را دارد، به مدت طولانی دستیار جان بولتون بود و در ژانویه سال جاری نیز به عنوان معاون بولتون معرفی گردید.

او که سابقه مدیریت در دو کمپانی اسلحه سازی بوئینگ و لاکید مارتین را دارد، در دولت ریگان مدیر اجرایی قراردادهای تسلیحاتی بود و در مرکز سیاست امنیتی امریکا نیز فعالیت داشته است. این مرکز، یک اندیشکده راست افراطی است که سیاست های ضدایران را دنبال می نماید.

کوپرمن در سپتامبر 2015 نامه ای را که از سوی مرکز سیاست امنیتی تهیه شده بود، امضا کرد که در آن با توافق هسته ای ایران مخالفت و از اوباما خواسته شده بود که این توافق را لغو کند.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 18 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: umeblog.ir شناسه مطلب: 932

به "رمزخوانی از یک اخراج" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رمزخوانی از یک اخراج"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید