ساخت راکتور هسته ای چینی با قدرت 100 برابری مقابل نمونه آن در ناسا

به گزارش یومی بلاگ، به گفته محققان چینی، راکتور هسته ای-فضایی این کشور 100 برابر توانایی بیشتری از راکتور ناسا برای فراوری برق دارد.

ساخت راکتور هسته ای چینی با قدرت 100 برابری مقابل نمونه آن در ناسا

به گزارش خبرنگاران به نقل از عربیک، تیمی از محققان چینی از تکمیل نمونه اولیه یک راکتور هسته ای قدرتمند برای برنامه فضایی چین خبر دادند. توانایی این راکتور برای فراوری برق 100 برابر بیشتر از راکتوری است که ناسا میخواهد تا سال 2030 روی ماه نصب کند. به گزارش روزنامه انرژی اتمی، این پروژه با بودجه دولت مرکزی چین در سال 2019 راه اندازی شد. جزئیات فنی و تاریخ راه اندازی این راکتور هنوز فاش نشده است، با این حال طراحی مهندسی نمونه اولیه آن به تازگی تکمیل شده و بعضی از اجزای مهم راکتور ساخته شده است.

برای چین، این یک پروژه بلندپروازانه است که با چالش های بی سابقه ای روبرو است. تنها وسیله هسته ای شناخته شده برای عموم که چین به فضا فرستاده است، یک باتری کوچک رادیواکتیو Yuytu 2 است که اولین بار در سال 2019 در سمت دور ماه فرود آمد. این باتری فقط می تواند اندازه کمی انرژی برای یاری به مریخ نورد در ماه فراوری کند. به گفته محققان چینی، سوخت های سنتی و پنل های خورشیدی برای برآوردن احتیاج های انسان و اکتشافات فضایی که انتظار می رود توسعه یابد، کافی نخواهند بود و چین به طور جدی در حال آنالیز تامین احتیاج های انرژی آینده در سطح ماه است. برای برطرف این مشکل، راکتور از یک ساختار جمع شونده مانند یک سایبان برای افزایش سطح کلی رادیاتور های حرارتی در فضا استفاده می نماید.

این راکتور فضایی در دمای بسیار بالاتر از زمین کار نموده و از لیتیوم مایع به عنوان حامل گرما برای افزایش بازده فراوری برق استفاده خواهد نمود. به گفته غول انرژی هسته ای روسیه Rosatom، این اولین بار نیست که از انرژی هسته ای در فضا استفاده می گردد. فناوری و تکنیک های هسته ای برای اولین بار در سال 1965 بر روی یک فضاپیما نصب شد.

بیشتربخوانید

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 27 دی 1400 بروزرسانی: 27 دی 1400 گردآورنده: umeblog.ir شناسه مطلب: 9009

به "ساخت راکتور هسته ای چینی با قدرت 100 برابری مقابل نمونه آن در ناسا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت راکتور هسته ای چینی با قدرت 100 برابری مقابل نمونه آن در ناسا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید