شور شب های قلاویزان نقد و آنالیز شد

به گزارش یومی بلاگ، خبرنگاران/ایلام کتاب شور شب های قلاویزان نوشته سالم پوراحمد و دربردارنده خاطرات رزمنده سال های دفاع مقدس خدارحم سحری نقد و آنالیز شد.

شور شب های قلاویزان نقد و آنالیز شد

محمدعلی قاسمی نویسنده دفاع مقدس و شاعر در این نشست اظهار کرد: شور شب های قلاویزان اولین اثری است که با بهره گیری از مولفه های تاریخ شفاهی به معنای آکادمیک یعنی پرسنده دانا و مرجع روایت، نوشته شده و به بخشی از روایت های ناگفته دفاع مقدس در استان ایلام اختصاص دارد.

وی ادامه داد: بعد از خاتمه جنگ تحمیلی، کتاب هایی که در این زمینه نگاشته شد، با عنوان کلی تاریخ دفاع مقدس یا تاریخ جنگ چاپ و منتشر می شد، از دهه هفتاد به بعد، یک هسته اصلی در مرکز پژوهش های کتابخانه ملی و در پژوهشکده حوزه هنری با موضوع تاریخ شفاهی شکل گرفت، بنابراین آثاری که از این تاریخ به بعد منتشر می شد، در بردارنده روایت های بازماندگان جنگ بود.

وی در مورد کتاب شور شب های قلاویزان گفت: بخش هایی از سوالاتی که در این کتاب توسط پژوهشگر پرسیده شده است، ضرورت طرح ندارد و اطلاعاتی را که در اختیار مخاطب قرار می دهد، از اهمیت چندانی برخوردار نیست؛ یکی از این موارد پیشینه و خاستگاه زیست بوم راوی است، در صورتی که آنچه که در تاریخ شفاهی جنگ تحمیلی اهمیت دارد، روایت سال های انقلاب اسلامی و نقش راوی در حوادث انجام شده در دوران دفاع مقدس است.

قاسمی اضافه کرد: در فصل هایی از کتاب مرجع روایت به سوالات به صورت کلی پاسخ داده و از بیان جزییات خودداری نموده است، در حالی که یکی از مولفه های تاریخ شفاهی بیان دقیق جزییات است، به نظر می رسد که محقق آگاهانه از این جزییات گذشته و اهمیت مطالب را دست کم گرفته است، برای مثال یکی از این موارد گذر از بیان جزییات تشکیلاتی است که راوی در آن حضور داشته و مسئولیت های مختلفی را عهده دار بوده است.

عمران خودآموز، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام نیز، اظهار کرد: سلسله جلسات نقد و آنالیز کتاب با هدف تحلیل کتاب های فرهنگی، تاریخی، ادبی و... و با رسم الخط های گوناگون که از سوی مولفان ایلامی چاپ و منتشر شده است، برگزار می گردد؛ کتاب شور شب های قلاویزان هم حاصل کوشش های پژوهشگری است که توانسته است از زبان یک راوی دوران دفاع مقدس بخشی از تاریخ و خاطرات آن دوران را در دسترس قرار دهد.

وی تاکید نمود: این کتاب حرفی از هزاران است و بسیاری از خاطرات و روایت های آن دوران هنوز گفته و نوشته نشده اند، در حقیقت نه تنها خاطرات دفاع مقدس بلکه روایت زندگی مردم این سامان، چه زندگی روستایی و چه زندگی عشایری ما، نیازمند تحقیق و پژوهش و ورود ادیبان به این حوزه هست تا این روایت ها مکتوب گردد و در دسترس همگان قرار بگیرد.

کتاب شور شب های قلاویزان در 341 صفحه و شمارگان 1000 نسخه با قیمت 20 هزار تومان در سال 1395 توسط بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش­ های دفاع مقدس و سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس منتشر و روانه بازار شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 11 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: umeblog.ir شناسه مطلب: 1868

به "شور شب های قلاویزان نقد و آنالیز شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شور شب های قلاویزان نقد و آنالیز شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید