فضای مجازی نمی تواند بوی خوش ورقه های صحافی شده کتاب را تداعی کند

به گزارش یومی بلاگ، به گزارش خبرنگار خبرگزار کتاب ایران در خوزستان، حسین امیدیان دارای مدرک کتابداری و الهیات، با سابقه 25 سال فعالیت به عنوان کتابدار در کتابخانه های عمومی بهبهانه فعالیت کرده است. در سال 1389 به عنوان کتابدار برتر در همایش تجلیل از خادمان حوزه کتاب و کتابخانه های عمومی خوزستان معرفی گشت و همچنین کسب مقام دیگری را در جشنواره رضوی سال گذشته استانی در پرونده کاری خود به ثبت رسانیده است.

فضای مجازی نمی تواند بوی خوش ورقه های صحافی شده کتاب را تداعی کند

امیدیان که از زمان تعطیلی کتابخانه های عمومی تا به امروز در فضای مجازی توانسته ارتباطش را با اعضاء حفظ کند، درخصوص فعالیت در فضای مجازی، به خبرنگار ایبنا می گوید: فضای مجازی همانطور که از نامش پیداست، واقعی و حضوری نیست و هیچ وقت نمی تواند لذت در دست دریافت کتاب و بوی خوش ورق های صحافی شده آن را برای مخاطب تداعی کند. من با توجه به شناختی که از اعضای کتابخانه دارم، نور تلفن همراه و رایانه آنان را دچار خستگی چشم کرده و ترجیح می دهند به جای استفاده از رایانه و تلفن همراه، کتاب به دست گرفته و آن را مطالعه کنند.

این کتابدار با بیان اینکه از فضای مجازی بیشتر به عنوان رابط بین کتابخانه و اعضا بهره می برم و اگر زمانی کتابی را در کتابخانه محل فعالیت یا کتابخانه های دیگر پیدا نکنم، به ناچار فایل پی دی اف آن را در اختیار اعضا قرار می دهم، تاثیرگذاری کتاب در آینده بچه ها را نیازمند چند عامل دانسته و می گوید: عامل اول والدین کتابخوان هستند که در کتابخوان کردن فرزندانشان نقش تاثیرگذاری را ایفا می کنند؛ چون جامعه بزرگ متشکل از اجتماع های کوچک تری به نام خانواده است که این رسالت را ملموس تر نشان می دهد. عامل دیگر ایجاد مشوق های لازم برای سوق دادن بچه ها به سمت کتاب و کتابخوانی است که در این میان می تواند توسط رسانه های جمعی یا آموزش وپرورش انجام گردد و عامل سوم اهمیت به موضوع آموزش از دوران کودکی به بچه ها و نیز برجسته کردن فعالیت مربیان و معلمان در این راستا برمی گردد و تضمین آینده جامعه به کتابخوان کردن بچه ها از کودکی بستگی دارد.

مسئول کتابخانه عمومی شهید مسعود پیشبهار در شهرستان بهبهان در جواب این سوال که تفاوت نسل کتابخوان ها در گذشته نسبت به نسل امروزی چیست، می گوید: با توجه به سابقه زیاد در کتابخانه ها این موضوع را به صورت عملی تجربه کردم و متاسفانه نسل امروزی آن طور که گذشتگان به کتاب ارج می نهادند، اهمیت نمی دهند. هرچند این موضوع قابل درک است زیرا بخش بزرگی از زمان و اوقات فراغت انسان ها امروزه در فضای مجازی می گذرد و با وجود جذابیت های خاص، این فضا توانسته بخشی از صندلی فیزیکی کتاب را به خود اختصاص دهد و به نظر می رسد دلیل خلوت بودن سالن های مطالعه کتابخانه ها نسبت به سال ها قبل همین موضوع باشد.

امیدیان با مرور یکی از خاطراتش در دهه هفتاد تا هشتاد در کتابخانه ها اینچنین ادامه می دهد: در آن سال ها اعضای کتابخانه برای رزرو صندلی ساعت ها قبل از بازگشایی کتابخانه، پشت در می ایستادند تا بتوانند روی صندلی خالی بنشینند. اما بیان کردن این خاطره به برای اعضای کنونی کمی غیرقابل باور است ولی این خاطره ها با نسل های قدیمی همراه است و نسل کنونی مقتضیات امروزی خاص خودش را دارد که باید با ذائقه خودشان برآورده گردد.

این کتابدار که 1200 عضو فعال در کتابخانه اش دارد، با اشاره به برگزاری این دوره جشنواره رضوی عنوان می کند: در دوره های گذشته جشنواره بزرگ کتابخوانی رضوی به صورت حضوری در کتابخانه ها، حضور در مدارس و مهد کودک ها اجرا می شد اما امسال به دلیل حضور این مهمان ناخوانده (کرونا) در کشور و تعطیلی کتابخانه ها؛ فضای مجازی به کمک کتابداران آمده و این امکان را برای اعضا فراهم کرد تا بتوانند با فایل های پی دی اف کتاب های رضوی، در این جشنواره شرکت کنند.

وی ادامه می دهد: در خانه ماندن اجباری مردم زمینه را جهت شرکت آنان در مسابقات رضوی فراهم کرد، تا بتوانند به این جشنواره به عنوان یک تفنن نگاه کرده و اوقات فراغت خود را پر کنند؛ و این موضوع به صورت ناخودآگاه در آرامش فکری و روحی خانواده ها موثر واقع شده و به نظر می رسد میزان مشارکت مردمی نسبت به سال های گذشته به مراتب بیشتر گردد.

مسئول کتابخانه شهید مسعود پیشبهار شهرستان بهبهان درخصوص دسترسی کتابخانه ها به منابع جدید یادآور شد: نهاد کتابخانه های عمومی در حد توان تلاش می کند کتابخانه ها را مرتب از لحاظ منابع شارژ کند؛ ولی سرعت بالای روزآمدی علوم، بالا بودن سطح توقع جامعه مطالعاتی و کمی بودجه نتوانسته امکان پاسخگویی به نیازهای روز اعضا را فراهم کند و همت نهادها و وزارتخانه های فرهنگی را می طلبد تا با همکاری بیشتر، بتوانند قفسه های کتابخانه ها را به روزتر کنند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 15 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: umeblog.ir شناسه مطلب: 4137

به "فضای مجازی نمی تواند بوی خوش ورقه های صحافی شده کتاب را تداعی کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فضای مجازی نمی تواند بوی خوش ورقه های صحافی شده کتاب را تداعی کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید