مراکز تحقیقاتی خود را تبدیل به شبکه های تحقیقاتی کنیم
به گزارش یومی بلاگ، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: چیزی حدود 800 مرکز تحقیقات در کشور وجود دارد که در بعضی دانشگاه ها چند مرکز تحقیقات هم نام وجود دارد، برای برطرف این مشکل باید مراکز تحقیقاتی خود را تبدیل به شبکه های تحقیقاتی کنیم.
به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، یونس پناهی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در اولین روز از برگزاری نشست دبیران هم اندیشی اساتید دانشگاه های علوم پزشکی کشور که یک شنبه 10 بهمن ماه در سالن اجتماعات صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت برگزار گشت در تعریف دانشگاه های نسل یک و تفاوت آن یا دانشگاه نسل سه، گفت: دانشگاه های نسل یک تنها در حوزه آموزش تمرکز بر فعالیت دارند و بر این اساس نمی توانند احتیاج های حوزه سلامت را مرتفع نمایند که این امر موجب شد تا رشد پیدا نمایند و این موجب شد که دانشگاه ها، به دانشگاه های نسل دوم خود را ارتقا دهند تا به تحقیقات و پژوهش روی بیاورند.
دانشگاه های نسل سوم ثروت آفرین، فناور و جوابگو است
وی با بیان این که دانشگاه های نسل دوم با رویکرد تحقیقاتی روی کار آمدند، یادآور شد: در ادامه این فرایند، با رشد جامعه و افزایش احتیاج این آگاهی به دست آمد که دانشگاه های نسل دوم نیز خیلی نمی تواند احتیاج های جامعه را در حوزه سلامت جوابگو باشند و در ادامه، دانشگاه های نسل سوم ایجاد شدند. ایراد دانشگاه های نسل دوم در این بود که این دانشگاه ها تمام ابزار و امکانات دانشگاه های نسل اول را دارند، اما نمی توانند احتیاج های مالی خود را تامین نمایند و برای این که از آموزش و پژوهش بتوانند استفاده نمایند و فراوری دانش را بتوانند تبدیل به محصول و فناوری و احتیاج های حوزه سلامت نمایند، لازمه اش ورود به فاز سوم بوده است تا به یک دانشگاه ثروت آفرین، فناور، جوابگو و احتیاج محور برسیم.
این مقام مسؤول با بیان این که دانشگاه های ما در کشور اقلب از نوع دانشگاه های نسل دوم هستند، ابراز داشت: بعضی دانشگاه های ما تنها بر محور آموزش پایدار هستند و حس می نمایند دانشگاه بایدبه وسیله آزمون دانشجو بگیرد و دانشجو را در مقاطع مختلف فارغ التحصیل نمایند و این در حالی است که بعضی دانشگاه های ما که دانشگاه های مادر نیز هستند، اگر تحقیقاتی ارایه می دهند در راستای احتیاج جامعه خود نیست.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با تاکید بر این نکته که دانشگاه نسل سوم باید برود و علت مشکل را احصاء کند، یادآور شد: در وزارت بهداشت در حوزه تحول تحقیقات، کوشش شده است تا نگرش ها را از حالت مقاله محوری به محصول محوری تغییر پیدا کند. به واقع ما مخالف مقاله نیستیم، اما اعتقاد داریم مقاله ابزار است و هدف غایی نیست. ما برای این که تحقیقات نافع داشته باشیم باید احتیاج ها را مشخص و فهرست نموده تا این احتیاج ها به وسیله تحقیقات برطرف گردد.
مراکز تحقیقاتی خود را تبدیل به شبکه های تحقیقاتی کنیم
پناهی خطاب به اساتید و نخبگان حاضر در این نشست، ابراز داشت: این نگرش را برای دوستان خود باید فرهنگ سازی کنید که به واقع نوشتن یک مقاله در تحقیقات، آغاز کار است نه خاتمه کار، در تحقیقات و فناوری، در هر کشور، استان و منطقه، باید احتیاج های بومی را فهرست کرد و توانمندی آن گروه را در کنار این احتیاج ها قرار داد و آنالیز کرد با کدام روش، با کمترین هزینه می توان این مسائل را برطرف کرد.
این مقام مسؤول با تاکید بر این نکته که هزینه تحقیقات و درمان برای کشور خیلی بالا است، زیرا همه دوست داریم یک مرکز تحقیقاتی را در اختیار داشته باشیم، یادآور شد: چیزی حدود 800 مرکز تحقیقات در کشور وجود دارد که در بعضی دانشگاه ها چند مرکز تحقیقات هم نام وجود دارند. این در حالی است که هر مرکز تحقیقات الزاماتی دارد، به همین علت است که برای ما در کشور تحقیقات بسیار گران است. اگر فردی آنالیز کند علت یک بیماری چیست؟ گاه برای یک تحقیقات جزئی هزینه بالایی تقاضا می نمایند که نباید اینگونه باشد. برای برطرف این مشکل باید مراکز تحقیقاتی خود را تبدیل به شبکه های تحقیقاتی کنیم.
دانشگاه های نسل سوم فاصله بین دانشگاه و صنعت را پر می نمایند
وی اضافه نمود: تحقیقات ما مصرف نماینده است و برای تحقیقات در حال هزینه کردن هستیم در حالی که در تحقیقات دانشگاه های نسل سوم فراوری ثروت می گردد و فاصله بین دانشگاه و صنعت پر شده است، در حالی که مراکز تحقیقاتی ما ارتباطی با صنعت ندارند و از هم جدا هستند. ما باید تفکرات غلط در حوزه پژوهش را اصلاح کنیم و فرهنگ تحقیقات را در دانشگاهی علوم پزشکی از آموزشی و پژوهشی صرف، به دانشگاه های کاربردی، جوابگو و خلق ثروت نماینده تبدیل کنیم.
منبع: خبرگزاری دانشجو