مرگ مولف نظریه ای بی پایه و اساس است

به گزارش یومی بلاگ، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در اصفهان، کتاب مرگ مؤلف و سینمای ملی و جستارهای دیگر نوشته علیرضا تولایی، پژوهشگر اصفهانی، از چند منظر سینمای ملی در ایران را آنالیز نموده است. از نظر تاریخی ساختارهای بنیادی دوره بندی تاریخی نظریه های ادبی مدرن را واکاوی و سپس دوره بندی تاریخی جدیدی از نظریه های ادبی عرضه می نماید.

مرگ مولف نظریه ای بی پایه و اساس است

از پروفایل ما وبلاگ بخار دیدن نمایید.

علیرضا تولایی در این باره به خبرنگار ایبنا گفت: یکی از راهبردی ترین فعالیت ها در دنیای کنونی برای تداوم و پایداری دنیا فرهنگی و تمدنی ما فراوری متن دنیای است. مرگ مؤلف و سینمای ملی کتابی است برای ژرف اندیشی های نظریه پردازانه در عرصه هایی که راه را برای فراوری دنیای متن می گشایند.

این نویسنده ادامه داد: در پیشگفتار کتاب، این امکان پدید آمده تا اصطلاحات جدید فراوری متن دنیای، فراوری دنیای متن و فراوری قدرت برای متن ساخته شوند تا بتوان به وسیله کاربرد آن ها به تصویری ژرف تر و دقیق تر از موقعیت دنیا فرهنگی و تمدنی ما در دنیای کنونی در رابطه با فراوری متن های دنیای دست یافت.

وی توضیح داد: کتاب از نگاهی انتقادی نظریه مرگ مؤلف را که یکی از اثرگذارترین نظریه ها در فهم نسبت میان مؤلف و متن در دو سده اخیر بوده است، به طور بنیادی واکاوی و نقد نموده تا نشان دهد که این نظریه هم نظریه ای بی پایه و اساس است و هم اینکه چرا این نظریه می تواند فهم دنیا های فرهنگی و تمدنی غیرغربی را از مفهوم مؤلف مخدوش کند.

تولایی با اشاره به اینکه مرگ مؤلف و سینمای ملی و جستارهای دیگراز نگاه نظریه پردازی سینمای ملی از راهبردهای چگونگی تأسیس سینمای ملی در ایران و چگونگی فهم نسبت میان سینمای ملی با هویت ملی سخن گفته است، ادامه داد: از نگاه تحلیلی در کتاب، نقش بنیادی نظریه در چگونگی بازنمایی های دنیا فرهنگی و تمدنی ما در روزگار کنونی تحلیل و واکاوی شده است. در بخش های بعدی، باز از نگاه نظریه پردازانِ به طور کوتاه محورهای بنیادی چگونگی نسبت میان دنیا فرهنگی و تمدنی ما با مفاهیم فرم و نظام های زیبایی شناختی نظریه پردازی شده اند.

وی در رابطه با معنای فراوری متن دنیای نیز گفت: فراوری متن دنیای به این معناست که یک متن را به زبان های گوناگونی ترجمه کنیم و در بسیاری از کشورهای دنیا آن را منتشر کنیم یا اینکه کاری کنیم که در سطح دنیای امکان دسترسی به آن متن وجود داشته باشد.

یادآوری می گردد، علیرضا تولایی متولد اصفهان در سال 1345 و کارشناس علوم سیاسی و کارشناس ارشد روابط بین الملل، نظریه پرداز، پژوهشگر و منتقد ادبی است. وی پیش ازاین سردبیر فصلنامه فرهنگی، فلسفی و ادبی مهراوه (از سال 1384 تا 1389) و مدرس فلسفه و داستان نویسی و نظریه ادبی بوده است.

یادآور می گردد کتاب مرگ مؤلف و سینمای ملی و جستارهای دیگر نوشته علیرضا تولایی توسط انتشارات دهکده سلامت در 134 صفحه در سال 1399 منتشرشده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 26 بهمن 1399 بروزرسانی: 26 بهمن 1399 گردآورنده: umeblog.ir شناسه مطلب: 6452

به "مرگ مولف نظریه ای بی پایه و اساس است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرگ مولف نظریه ای بی پایه و اساس است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید