منطقی: دو جهت تاکسی هوایی تا خاتمه سال جاری راه اندازی می گردد
به گزارش یومی بلاگ، دبیر ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: تا سرانجام امسال دو جهت تاکسی هوایی در کشور راه اندازی می گردد که هنوز جهت آن معین نیست.
به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، تفاهم نامه سه جانبه توسعه هوانوردی عمومی میان ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران، سازمان هواپیمایی کشوری و با حمایت معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی منعقد شد.
منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری در مراسم امضای این تفاهم نامه با اشاره به اینکه هوانوردی عمومی اساس و پایه توسعه هوانوردی در جهان است، بیان نمود: یکی از مهم ترین احتیاجهای صنعت هوایی در کشور، توسعه هوانوردی عمومی است. در ایران نیز برای توسعه این بخش اقداماتی انجام شده است که کافی نیست.
وی اضافه نمود: به عنوان مثال ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تاکنون 15 مرکز خدمات هوانوردی عمومی در کشور راه اندازی نموده است و قصد داشتیم 30 مرکز دیگر نیز راه اندازی کنیم که به دلیل بروز مسائلی، این طرح ناتمام ماند.
بنا به گفته منطقی، هزینه های بالای هوانوردی عمومی، طولانی و سخت بودن مراحل اداری و عدم وجود ساز و کارهای پشتیبانی مهم ترین مسائلی است که بر سر راه توسعه هوانوردی عمومی وجود دارد.
وی ادامه داد: این تفاهم نامه با هدف برطرف این مسائل به امضا رسید تا همه بازیگران این عرصه برای برطرف مسائل موجود گام بردارند و از تمام ظرفیت های موجود در کشور بهره بگیرند.
دبیر ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری همچنین بیان نمود: برای ایجاد تحول در حوزه هوانوردی عمومی احتیاج است که این صنعت را در تمام بخش های خدماتی، گردشگری، بازرسی، لجستیکی و غیره توسعه دهیم نه اینکه صرفا در مباحث آموزشی از این صنعت کاربردی استفاده کنیم.
منطقی در بخش دیگری از سخنان خود، توضیح داد: توسعه هوانوردی عمومی به رونق کسب و کارهای حوزه هوایی نیز می انجامد و می توانیم از این فرصت برای اشتغال دانشجویان و فارغ التحصیلان مستعد و توانمند استفاده کنیم.
وی در ادامه مطرح نمود: تا سرانجام امسال دو جهت تاکسی هوایی در کشور راه اندازی خواهد شد که هنوز جهت آن معین نیست؛ اما این تاکسی های هوایی در کشور توسعه خواهد یافت.
وجود 100 فروند هواپیمای فوق سبک در کشور
همچنین علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری نیز در این مراسم، گفت: اوایل دهه 60 صنعت هوانوردی عمومی افت بسیار شدیدی کرد، اما به زودی این صنعت را دوباره رونق خواهیم بخشید.
وی با بیان اینکه بعد از انقلاب و در اوایل سال 61 دولت وقت تصمیم گرفت در حوزه مالی حمل و نقل هوایی ورود کند و به آن نظارت داشته باشد، توضیح داد: با این تصمیم، اقتصاد حمل و نقل در کنار دیگر بخش ها نهاده شد که این کار به این حوزه زیان زیادی وارد کرد.
عابدزاده همچنین گفت: پیش از پیروزی انقلاب صنعت هوانوردی عمومی همپای هوانوردی هوایی و حمل و نقل تجاری حرکت می کرد و در آن دوره بیش از 100 فروند هواپیما در بخش حمل و نقل هوانوردی داشتیم.
وی با بیان اینکه بعد از تکلیفی شدن نرخ ها به سمتی رفتیم که حمل و نقل عمومی در حوزه مالی به صرفه نبود، گفت: در آن دوران حمل و نقل عمومی در کشور افت بسیار شدیدی کرد و به اصطلاح حمل و نقل عمومی در حوزه هوانوردی غروب کرد، اما بعد از آزاد سازی نرخ ها شاهد توسعه هوانوردی عمومی در کشور بودیم.
رئیس سازمان هواپیمایی کشور در ادامه تاکید نمود: با توسعه هوانوردی عمومی، فرودگاه های کشور بیش از گذشته فعال می شوند.
رئیس سازمان هواپیمایی کشور ادامه داد: سعی خواهیم کرد حمل و نقل هوایی عمومی را همپای توسعه حمل و نقل تجاری قرار دهیم و بتوانیم این صنعت را بیش از گذشته فعال کنیم.
کاهش هزینه های صنعت هوانوردی عمومی
در این مراسم شهرام آدم نژاد، معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی نیز با بیان اینکه صنعت هوانوردی ایران در منطقه در مقایسه با سایر کشور ها از سابقه بسیار قوی برخوردار است، گفت: باید از این سابقه و تجربه صنعت هوانوردی استفاده کنیم تا بتوانیم در حوزه حمل و نقل هوایی بیش از گذشته اقدامات موثری انجام دهیم.
وی با بیان اینکه در این بخش، تحریم های غیرانسانی زیادی به ایران تحمیل شده است، گفت: باید با استفاده از تجارب گذشته به خوبی از این مرحله عبور کنیم.
به گفته آدم نژاد، فرودگاه ها در سال های گذشته توسعه بسیار زیادی داشته اند، اما ما نتواسته ایم از آنها بهره برداری درستی داشته باشیم.
وی از راه اندازی ایر تاکسی تا سرانجام امسال در بعضی از جهت های کشوری اطلاع داد و گفت: کاهش هزینه های ناو بری عمومی، افزایش شبکه توزیع سوخت و استفاده از ظرفیت ها بیش از گذشته در حوزه هوا نوردی از دیگر موارد این تفاهم نامه است.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی همچنین تاکید نمود: هر سال چند ایر تاکسی در هوا نوردی عمومی اجرا می گردد و با توجه به آنکه فرودگاه ها در این بخش هزینه زیادی را دریافت می نمایند، کوشش می کنیم تا این هزینه ها را کاهش دهیم.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: تا سرانجام امسال 2 جهت اصلی ایرتاکسی برای رونق فرودگاه های کوچک راه اندازی خواهد شد.
وجود یک هزار و 700 فارغ التحصیل هوانوردی در کشور
همچنین سیاوش امیر مکری مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران در مراسم امضای این تفاهم نامه با بیان اینکه هم اکنون 3 هزار دانشجوی خلبانی تحت آموزش قرار دارند، گفت: یک هزار و 700 فارغ التحصیل صنعت هوانوردی در کشور حضور دارند که باید برای اشتغال این فارغ التحصیلان فضای کسب و کار ایجاد گردد.
وی اضافه نمود: امیدواریم در فرودگاه های کشور با پیش بینی و اجرای سیاست های تشویقی بتوانیم حمایت های لازم را در جهت بهبود صنعت هوانوردی داشته باشیم.
به گفته امیر مکری، صنایع هوانوردی عمومی بر پایه اقتصاد تجاری و ایمنی برپا شده است و هوانوردی عمومی با ایجاد ترافیک های جدید در فضای کشور می تواند زمینه ساز توسعه این صنعت و بهبود وضعیت مالی گردد.
مدیر عامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران همچنین تاکید نمود: یکی از 4 بخشی که می تواند این صنعت را با کمترین هزینه و بیشترین بهره وری رونق بخشد، هوانوردی عمومی است و با توجه به اینکه در فرودگاه های کشور چنین ظرفیت هایی وجود دارد، می توانیم به راحتی آن ها را به مرحله اجرایی برسانیم.
امیر مکری در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: تا سرانجام سال خبرهای بسیار خوبی از رونق صنعت هوانوردی عمومی در کنار صنعت هوانوردی تجاری را رسانه ای خواهیم کرد.
منبع: خبرگزاری فارس