موزه ملی نمایشگاه موقتی را برای مخاطبان نابینا و کم بینا برگزار نموده است

به گزارش یومی بلاگ، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، موزه ملی نمایشگاه موقتی را برای مخاطبان نابینا و کم بینا برگزار نموده است.

موزه ملی نمایشگاه موقتی را برای مخاطبان نابینا و کم بینا برگزار نموده است

موزه ملی ایران برای نخستین بار نمایشگاه موقتی را برپا نموده که میهمانان آن افراد نابینا و کم بینا هستند. این نمایشگاه تا انتها خرداد برقرار خواهد بود.

جبرییل نوکنده، رئیس موزه ملی ایران درباره این نمایشگاه گفت: موزه مادر کشور نمایشگاه متفاوتی را به نام لمس تاریخ در موزه ملی ایران برپا نموده است. در این نمایشگاه بازدیدکنندگان نابینا و کم بینا می توانند آثار شبیه سازی به نمونه های تاریخ و فرهنگی را لمس نموده و از نزدیک با هویت و فرهنگ ایران آشنا شوند.

به گفته او، نکته حائز اهمیت و آنچه این نمایشگاه را با رویدادهای دیگر متفاوت نموده، توالی فرهنگی نمونه های به نمایش گذاشته شده از 9 هزار سال پیش تا دوره اسلامی است. بعلاوه آشنایی از دوره نوسنگی تا دوران اسلامی را به طریقی برای فرد نابینا ممکن می نماید که علاوه بر درک فرم، نقوش و تزئینات وابسته که بصورت برجسته کار شده به راحتی قابل دریافت باشد.

رئیس موزه ملی ایران هدف از طراحی و گشایش چنین نمایشگاهی را بهبود تجربه مخاطبان نابینا از موزه ها و آشنایی با فرهنگ و تمدن ایران دانست و گفت: چنین رخدادی مسئولیت اجتماعی موزه ها را در برابر این گروه از افراد خاطرنشان می نماید. به عنوان مهمترین نهادهای فرهنگی یک جامعه و با توجه به شعار قدرت موزه ها باید بیاموزیم روز تکریم و توجه به نابینایان صرفا 23 مهر درج شده در صفحات تقویم ها نیست و در مناسبت های دیگر همیشه باید جوابگوی احتیاج این عزیزان هم باشیم.

نوکنده بعلاوه گفت: در طرح بازسازی موزه ایران باستان اقدام جدیدی تدارک دیده شده تا در کنار بعضی آثار تاریخی و فرهنگی ادوار مختلف، نمونه بازآفرینی شده با زیرنویس خط مخصوص نابینایان نصب گردد. این اقدام امکانی را فراهم می نماید تا نابینایان عزیز نیز در فرصتی برابر با دیگر بازدیدکنندگان از موزه استفاده نموده و بعلاوه مخاطبان دیگر و بویژه بچه ها و نوجوانان با لمس این مدل ها حسی متفاوت و ارتباط عمیقی با اشیا را تجربه خواهند کرد.

در مراسم گشایش این نمایشگاه، مهین زورقی، شاعر و هنرمند نابینا پیشنهاد کرد که در برنامه های اجرایی از نابینایان در مقام مشاور بهره ببرید.

نمایشگاه لمس تاریخ در موزه ملی ایران تا 30 خرداد 1401 از ساعت 10 صبح تا 18 در موزه ایران باستان برپاست.

منبع: همگردی
انتشار: 16 تیر 1401 بروزرسانی: 16 تیر 1401 گردآورنده: umeblog.ir شناسه مطلب: 10415

به "موزه ملی نمایشگاه موقتی را برای مخاطبان نابینا و کم بینا برگزار نموده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موزه ملی نمایشگاه موقتی را برای مخاطبان نابینا و کم بینا برگزار نموده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید