واکنش روابط عمومی دانشگاه خلیج فارس بوشهر به یک گزارش

به گزارش یومی بلاگ، خبرنگاران/بوشهر روابط عمومی دانشگاه خلیج فارس بوشهر در واکنش به انتشار یک گزارش در خبرگزاری خبرنگاران جوابیه ای ارسال نموده است.

واکنش روابط عمومی دانشگاه خلیج فارس بوشهر به یک گزارش

در پی انتشار گزارشی با عنوان نمایشگاه هفته پژوهش و استقبال سرد دانشگاه ها /دانشگاهِ مادر مادری نمی نماید جوابیه ای از سوی روابط عمومی دانشگاه خلیج فارس بوشهر به دفتر این خبرگزاری ارسال شده که متن کامل آن به شرح زیر است:

به نام خدا

در تاریخ شنبه 23 آذر 1398 آن پایگاه اطلاع رسانی (خبرگزاری) گزارشی با عنوان نمایشگاه هفته پژوهش و استقبال سرد دانشگاه ها /دانشگاهِ مادر مادری نمی نماید منتشر نموده که در آن، در قالب مصاحبه با چند نفر از مدیران دانشگاهی استان، مطالبی درباره جشنواره هفته پژوهش و فناوری استان بوشهر در سال 1398 به صورت یک طرفه بیان شده است. در این خصوص، جوابیه زیر برای آگاهی شهروندان گرامی و پژوهشگران ارج مند، به تفکیک موضوع در 4 بند فرستاده می شود. مقتضی است طبق ماده 23 قانون مطبوعات در آن پایگاه (خبرگزاری) منتشر شود.

1. اطلاع رسانی و شفافیت

دستورالعمل برگزاری بیستمین هفته پژوهش و فناوری استانی (پیوست 1)، مطابق روال سال های گذشته، در اول آبان ماه 1398 از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در راستای تفاهم نامه آن وزارت و وزارت کشور به استانداران سراسر کشور با شعار پژوهش اثربخش، فناوری ارزش آفرین، رونق فراوری ابلاغ شد. پیرو آن، در نشست 12 آبان کارگروه آموزش، پژوهش و فناوری استان، با حضور استاندار محترم بوشهر، مفاد این دستورالعمل به طور خلاصه شرح داده شد. بر پایه این دستورالعمل، ساختار ستاد استانی هفته پژوهش و فناوری به شرح زیر است:

رییس ستاد: استاندار

جانشین ستاد: رییس دانشگاه معین استان

دبیر ستاد: رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان

دبیر جشنواره برگزیدگان پژوهش و فناوری: معاون پژوهش و فناوری دانشگاه معین استان

دبیر جشنواره دانش آموزی: مدیرکل آموزش و پرورش استان

دبیر نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری و فن بازار: رییس پارک علم و فناوری استان

همچنین اعضای شورای سیاست گذاری رئیس ستاد، جانشین رئیس ستاد، معاون هماهنگی و امور مالی و توسعه منابع استانداری، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، رؤسای دانشگاه های استان (اعم از دولتی و غیردولتی)، رئیس بنیاد نخبگان استان؛ رئیس پارک علم و فناوری استان؛ رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان؛ رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان؛ مدیرکل صنایع دستی و گردشگری استان؛ مدیر کل آموزش و پرورش استان؛ رئیس سازمان فنی و حرفه ای استان؛ مدیرکل صدا و سیمای مرکز استان؛ مدیر کل محیط زیست استان؛ شهردار مرکز استان؛ مدیرکل دفتر برنامه ریزی و نوسازی و تحول اداری استانداری و دبیران ستاد استانی هستند.

از آنجا که مطابق این دستور العمل، دبیرخانه ستاد در دانشگاه معین استان مستقر می شود، دانشگاه خلیج فارس مطابق رویه سال های گذشته، مسوولیت آن را به عهده گرفت و در تاریخ 19 آبان طی نامه ای (پیوست 2) از تمامی اعضای شورای سیاست گذاری برای تشکیل جلسه در 19 آبان دعوت کرد. جلسه با حضور جانشین رییس ستاد و شرکت 21 نفر از نمایندگان اعضای شورا برگزار و مصوبات جلسه طی نامه مورخ 24 آبان به اطلاع اعضای شورا و ذی نفعان رسانده شد. مصوبات شورا به شرح زیر است:

مقرر شد دبیرخانه جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر استان در دانشگاه خلیج فارس تشکیل شود و این جشنواره در تاریخ 17 آذرماه 1398 برگزار شود.

مقرر شد پارک علم و فناوری خلیج فارس دبیرخانه نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری و فن بازار را تشکیل دهد و این نمایشگاه در تاریخ های 17 تا 19 آذرماه برگزار شود.

مقرر شد دانشگاه هایی که تمایل دارند میزبانی جشنواره و نمایشگاه را داشته باشند، درخواست خود را رسماً به دبیرخانه ارسال نمایند.

مقرر شد اداره کل آموزش و پرورش برنامه های خود را برای برگزاری جشنواره دانش آموزی مطابق دستورالعمل برگزاری هفته پژوهش و فناوری سال 1398، معین نماید و به اطلاع دبیرخانه ستاد برساند.

مصوب شد برترین ها در زمینه های زیر معرفی گردند:

انتخاب پژوهشگران برتر توسط کمیته علمی جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر در 5 حوزه: فنی و مهندسی، علوم پایه، علوم انسانی و هنر، علوم پزشکی و کشاورزی و منابع طبیعی

انتخاب فناور برتر توسط پارک علم و فناوری خلیج فارس و اعلام به دبیرخانه جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر

انتخاب سه دستگاه برتر حامی پژوهش و فناوری توسط دبیرخانه جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر

انتخاب دو واحد تحقیق و توسعه برتر توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت و اعلام به دبیرخانه جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر

مقرر شد مبلغ 200 میلیون ریال به صورت گرنت در قالب طرح های استانی از محل یک درصد بودجه پژوهشی دستگاه های استان، به پژوهشگران و فناور برتر سال 1398 اهداء شود.

دستگاهها برنامه های پیشبینی شده خود را برای هفته پژوهش و فناوری حداکثر تا تاریخ 9 آذرماه به دبیرخانه ستاد جهت اطلاع رسانی اعلام نمایند.

شهرداری بوشهر جهت همکاری در اطلاع رسانی هفته پژوهش در سطح شهر اعلام آمادگی کرد.

در تاریخ 9 آذر ماه، طی نامه ای (پیوست 3) از تمامی روسای دانشگاه ها و موسسات پژوهشی استان دعوت شد تا در نشست کمیته علمی با هدف آنالیز پرونده های دریافتی و انتخاب پژوهشگران برتر استان در تاریخ 12 آذر شرکت نمایند. از آن جا که بیم آن می رفت که دعوت شدگان به دلیل شرایط نامناسب جوی، در آن تاریخ نتوانند در جلسه شرکت نمایند، آن نشست لغو و به فردای آن روز یعنی 13 آذر منتقل شد.

نهایتا، برای برگزاری نشست روز جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر استان و افتتاح نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری در تاریخ 17 آذر از طرق مختلف از جمله نامه های اداری، فکس و تلفن به مشارکت نمایندگان اطلاع رسانی شد.

آن چه از سطور بالا برمی آید آن است که دانشگاه خلیج فارس وظیفه قانونی خود را در اطلاع رسانی و برگزاری شایسته جلسات به عنوان دبیرخانه ستاد استانی و دبیری جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر استان کاملا شفاف انجام داده است.

2. مشارکت جویی

همان گونه که در شرحات بخش پیش آمد، دانشگاه خلیج فارس تلاش کرد که از مشارکت همه فعالان عرصه پژوهش و فناوری و مسوولان مرتبط با این موضوع در نشست ها و فرآیند اجرایی برگزاری جشنواره استفاده کند. در جلسات یاد شده در خصوص مسایل اصلی جشنواره بحث شد و نظرات طرف های مختلف شنیده شد. نهایتا مصوبات این نشست ها، برآیند نظرات مطرح شده و با در نظر دریافت مقدورات و محدودیت های موجود بود. اسامی و معینات حاضران در نشست های شورای سیاست گذاری و کمیته علمی نزد این دبیرخانه موجود است که در صورت احتیاج پس از حذف اطلاعات شخصی افراد قابل انتشار است.

به طور ویژه، مصوبه سوم شورای سیاست گذاری ستاد (دعوت از دانشگاه ها برای تقبل میزبانی جشنواره و نمایشگاه) نشان می دهد که دانشگاه خلیج فارس، به جای برخورد انحصاری به دنبال مشارکت ذی نفعان است. در این راستا، تنها دانشگاه پیغام نور آمادگی خود را به دبیرخانه ستاد اعلام نمود (پیوست 4). پیرو آن، نمایندگانی از دبیرخانه جشنواره و نمایشگاه از امکانات آن دانشگاه بازدید نموده و نهایتا به دلیل محدودیت فضا، با برگزاری این برنامه در آن دانشگاه موافقت نشد و این مسأله به همراه تشکر جانشین رییس ستاد طی نامه ای (پیوست 5) به اطلاع آن دانشگاه رسانده شد.

نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری استان نیز همچون سال های پیش با استقبال پژوهشگران، مدیران و دانشجویان روبرو شد. دانشگاه ها، سازمان ها و شرکت های حاضر در بخش نمایشگاه به شرح زیر می باشند:

1- دانشگاه علوم پزشکی 2- دانشگاه خلیج فارس 3- سازمان آب و فاضلاب استان بوشهر 4- اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر 5- پژوهشکده میگو کشور 6- دانشگاه جامع علمی و کاربردی استان بوشهر 7- جهاد دانشگاهی استان بوشهر 8- شرکت زیستاب جلبک لیان بوشهر 9- شرکت رونیکا 10- شرکت آریا پلاسماگستر پارس 11- شرکت پولادین پارسه سبز 12- شرکت پرنیان آبگین

بخشی از تصاویر مربوط به روز افتتاح (با حضور معاونان محترم سیاسی، امنیتی و اجتماعی و توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری بوشهر) و همچنین بازدید علاقه مندان در زیر آورده شده است.

3. انصاف و بی طرفی

فرآیند انتخاب پژوهشگر برتر در نشست شورای سیاست گذاری به تصویب رسید. برای انتخاب پژوهشگر برتر در هر یک از حوزه های پنج گانه، شاخص های زیر در نظر گرفته شد:

حل مسائل یا برطرف احتیاجهای کشور

طرح های پژوهش و فناوری

جذب اعتبار پژوهشی

مقالات چاپ شده در مجلات معتبر

کیفیت مقالات

تعداد استنادات

همکاری بین المللی

تالیف و تصنیف کتاب

جوایز و جشنواره ها

اختراع، اکتشاف و محصول فناورانه

برای هر یک از این شاخص ها، امتیازهای معینی لحاظ شده و به صورت کاربرگ (پیوست 6) برای دانشگاه ها و موسسات پژوهشی استان فرستاده شد. همچنین، مطابق رویه پیشین، پژوهشگران و فناورانی که در سه سال گذشته، تجلیل شده بودند، از گردونه انتخاب خارج شدند.

پس از دریافت اطلاعات و مستندات متقاضیان و اعتبارسنجی آن، نهایتا در روز چهارشنبه 13 آذرماه در نشست پایانی کمیته علمی در حضور نمایندگان دانشگاه ها و موسسات پژوهشی برگزیدگان معین و معرفی خواهند شد. در این نشست، جزییات امتیازات افراد معرفی شده به تفکیک اعلام و در موارد ابهام با حضور نماینده دانشگاه متبوع، آنالیز شد. از این رو، دانشگاه خلیج فارس به عنوان دبیرخانه جشنواره، آمادگی دارد که مستندات نتایج را در حضور هر مرجع بی طرفی مجددا آنالیز کند.

برای انتخاب پژوهشگران برتر، به جز تقسیم بندی حوزه های پنج گانه که مبنای علمی دارد، هیچ نوع سهمیه بندی در نظر گرفته نشد. معتقدیم که معیارهایی خارج از شاخص های گفته شده باعث وهن پژوهش و مایه دلسردی پژوهشگران خواهد شد. همین رویه در سال های گذشته و بر پایه دستورالعمل کشوری صورت گرفته است.

این که توزیع برگزیدگان بین دانشگاه های استان تا کنون یکنواخت نبوده است، دلایل طبیعی دارد که در نمودارهای زیر قابل مشاهده است. نمودار اول تعداد اعضای هیأت علمی با مرتبه استادیار به بالا را در بین دانشگاه ها و موسسات پژوهشی استان در سال 1397 نشان می دهد. نمودار دوم نیز مجموع مقالات منتشر شده پژوهشگران با نشانی Bushehr در سال های 2017 تا 2019 به تفکیک موسسات استان را طبق اعلام پایگاه استنادی معتبر اسکوپوس نشان می دهد. همان طور که مشاهده می شود، تفاوت معناداری بین دانشگاه ها از همین نظر وجود دارد که توزیع نایکنواخت برگزیدگان را به طور طبیعی توجیه می نماید. با این حال، شایسته است یادآوری شود که در همین جشنواره از بین پنج پژوهشگر برتر اعلام شده، افزون بر 3 نفر از دانشگاه خلیج فارس و 1 نفر از دانشگاه علوم پزشکی، جناب آقای دکتر گنجه عضو هیات علمی موسسه آموزش عالی غیر دولتی خرد نیز به عنوان پژوهشگر برتر در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی برگزیده شد. همین نکته به سادگی نشان می دهد که در فرآیند انتخاب، تنها شاخص هایی اثرگذار بودند که بر پایه علمی و قانونی معین شده بودند.

نمودار اول: تعداد اعضای هیأت علمی با مرتبه استادیار به بالا به تفکیک مرتبه را در بین دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی استان در سال 1398

نمودار دوم: مجموع مقالات منتشر شده پژوهشگران با نشانی Bushehr در سال های 2017 تا 2019 به تفکیک موسسات استان را طبق اعلام پایگاه استنادی معتبر اسکوپوس

4. برگزاری نمایشگاه

متولی نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری استان که در 17 تا 19 آذر ماه برگزار گردید، طبق دستورالعمل ابلاغی، پارک علم و فناوری خلیج فارس است و دانشگاه خلیج فارس در این زمینه، تنها تامین مکان برپایی نمایشگاه را تقبل کرد. اگر چه معتقدیم که می شد نمایشگاه را بهتر از این نیز برگزار کرد، اما منکر زحمات همکاران در زمان برگزاری نمایشگاه و روزهای پیش از آن نیستیم.

شایان ذکر است که استفاده از ظرفیت های غیردولتی برای برون سپاری برگزاری و اجرای نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری استان، توصیه ستاد ملی بوده است. با این حال، در فرصت اندک پیش از برگزاری نمایشگاه این امر مقدور نشد. از این رو، مبلغ دریافتی از شرکت نمایندگان در نمایشگاه توسط پارک علم و فناوری خلیج فارس، صرفا نوعی مشارکت برای تامین بخشی از هزینه های برگزاری بوده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: umeblog.ir شناسه مطلب: 2482

به "واکنش روابط عمومی دانشگاه خلیج فارس بوشهر به یک گزارش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش روابط عمومی دانشگاه خلیج فارس بوشهر به یک گزارش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید