10 نماد بورس با کمترین ارزش خرید؛ خساپا، وپارس، خودرو، رتکو و...

به گزارش یومی بلاگ، کارشناسان بورس هرجا بروند به سهامداران توصیه می نمایند سهام بنیادی بخرند. منظورشان این است که سراع شرکت هایی بروید که دست کم عملکردی مثبت از خود به جا گذشته باشند. شاید پیدا کردن سهام بنیادی کار سختی باشد، اما به راحتی می توانیم با شناسایی سهام غیربنیادی، آن ها را از فهرست خریدمان کنار بگذاریم. شرکت هایی که زیان ده هستند و حباب بزرگی برای قیمت سهامشان تشکیل شده. این شرکت ها به نسبت قیمت سهامشان، بیشترین زیان را در کارنامه خود ثبت نموده اند و به شکلی عجیب اغلب آن ها در گروه خودرویی ها جای می گیرند. کار برخی از آن ها به جایی رسیده که از بس زیان داده اند، نمادشان مشمول فرآیند تعلیق شده است.

10 نماد بورس با کمترین ارزش خرید؛ خساپا، وپارس، خودرو، رتکو و...

یک | ولیز؛ شرکت لیزینگ ایران

عنوان بزرگترین حباب در بازار سرمایه، متعلق به شرکت لیزینگ ایران است که سهام آن با نماد ولیز در بورس معامله می شود. فعالیت این شرکت نوعی واسطه بین خریدار و فروشنده است. به این صورت که انواع کالا ها به خصوص خودرو سواری را خریداری و آن را به صورت قسطی به مشتریان می فروشد. لیزینگ ایران شرکت با سابقه ای است و تاسیس آن به دهه پنجاه برمی شود، اما در سال های اخیر شرایط مطلوبی نداشته و عملکرد آن در یک سال گذشته حدود 103 میلیارد تومان زیان به بار آورده است. با ممنوعیت واردات خودرو، چنین شرایطی دور از انتظار نبود. هر سهم این شرکت در حال حاضر با قیمت 971 تومان در بورس معامله می شود. اوایل مرداد هر سهم ولیز تا دو هزار و 104 تومان پیش روی نموده بود و در دو ماه اخیر 54 درصد کاهش داشته و سرمایه سهامدارانش را نصف نموده است. با وجود کاهش قیمت دو ماهه، همچنان ولیز بزرگترین حباب بورس را دارد.

دو | خودرو؛ ایران خودرو

شرکت ایران خودرو در یک سال گذشته، با وجود آمار هایی که از افزایش فراوری خودرو به گوش می رسد، حدود هفت هزار و 180 میلیارد تومان زیان به بار آورده. بعضا گفته می شود پایین نگه داشتن قیمت خودرو باعث چنین زیانی در عملکرد این کارخانه شده است. به هر صورت حالا ایران خودرو عنوان پرضررترین شرکت بورسی را یدک می کشد. قیمت سهام ایران خودرو در موج صعودی ابتدای سال به شکل ناگهانی دو برابر شد. اینجا نقطه سرانجام خودرو نبود و فرایند صعودی آن تا ابتدای مردادماه ادامه پیدا کرد. کار به جایی رسید که هر سهم خودرو در هفته اول مرداد نسبت به ابتدای سال 13 برابر شد. ترکیدن حباب خودرو تقریبا از همان روز آغاز شد و تا اینجای کار قیمت سهام خودرو از 766 به 277 تومان رسیده و سرمایه سهامدارانش را به یک سوم کاهش داده است. با توجه به زیان ده بودن شرکت، چنین ریزش چندان دور از انتظار نبود.

سه | رتکو؛ کنترل خوردگی تکین کو

شرکت بازرسی فنی و کنترل خوردگی تکین کو، یکی دیگر از شرکت های زیان ده بازار سرمایه به حساب می آید که قیمت سهام آن با ضرری که در عملکرد این شرکت به چشم می خورد، تناسبی ندارد. رتکو خدمات پیشرفته بازرسی ارائه می نماید. مشتریانش شرکت های صنعتی هستند و از او می خواهند تا محصولاتی که فراوری نموده اند یا قرار است از شرکت های دیگر خریداری نمایند را بازرسی کند تا مبادا ایراد فنی نداشته باشند. اطلاعات تابلو رتکو در بورس نشان می دهد شرکت تکین کو در یک سال گذشته تقریبا 25 میلیارد تومان ضرر نموده است. اگر این رقم را بر تعداد سهام شرکت تکین کو در بورس تقسیم کنیم، می بینیم هر سهم رتکو با خودش 124 تومان ضرر به همراه دارد. قیمت هر سهم این شرکت هزار و 844 تومان است و اگر به گذشته برگردیم، می بینیم موجود صعودی ابتدای سال قیمت سهام رتکو را تا سرانجام خردادماه به سه هزار و 550 تومان رسانده بود و در این مدت شاهد کاهش 48 درصد قیمت سهام این شرکت بوده ایم.

چهار | بکهنوج؛ فراوری برق ماهتاب کهنوج

از جمله معدود نماد های صعودی در ریزش یک ماه اخیر بازار، می توان به بکهنوج اشاره نمود. برای مثال همین دیروز، زمانی که 90 درصد بازار سرمایه در صف فروش قفل شده بود، تقاضا برای سهام بکهنوج به حدی بالا بود که شاهد تشکیل صف خرید در این نماد بودیم. این نماد متعلق به شرکت فراوری برق ماهتاب کهنوج است. یک شرکت خصوصی که در حوزه نیروگاه های برق فعالی می نماید و مالک 13 نیروگاه است. اطلاعات تابلو بکهنوج نشان می دهد این شرکت در یک سال گذشته به 235 میلیارد تومان ضرر به بار آورده و اگر این رقم را بر تعداد سهام آن تقسیم کنیم، می بینیم هر سهم بکهنوج زیان 371 تومانی به همراه دارد. از زمانی که شاخص بورس ریزش خود را آغاز نموده و از دو میلیون واحد به 1.5 میلیون واحد رسیده، قیمت سهام بکهنوج در محدوده شش تا هفت هزار تومان باقی مانده و حباب آن بیشتر شده است.

پنج | خمهر؛ مهرکام پارس

900 میلیارد تومان زیان، حاصل عملکرد یک سال اخیر شرکت مهرکام پارس است که سهام آن با نماد خمهر در بورس خرید و فروش می شود. این شرکت از زیرمجموعه های ایران خودرو است و در حوزه فراوری قطعات خودرو فعالیت می نماید. محصولات آن در قالب تزئینات داخلی و خارجی خودرو مثل سپر، جایگاه، داشبورد و کولر قرار می گیرند. محصولات این شرکت در خودرو های فراوریی ایران خودرو استفاده می شوند. ضرر 900 میلیاردی در عملکرد یک سال گذشته مهرکام پارس، نماد خمهر را به یکی از نماد های حباب دار بازار سرمایه تبدیل نموده. هر سهم این شرکت در حال حاضر 817 تومان قیمت دارد و هر روز شاهد کاهش قیمت آن هستیم. فرایند صعودی ابتدای سال باعث شده بود قیمت سهام خمهر در سرانجام تیرماه به قله هزار و 710 تومانی برسد. از آن روز ترکیدن حباب خمهر آغاز شده و تا به امروز نصف سرمایه سهامدارانش را از بین برده است.

شش | خساپا؛ سایپا

جمع شرکت های زیان ده در گروه خودرو و ساخت قطعات جمع است. سایپا یکی دیگر از شرکت های زیان ده بورسی است که در عملکرد یک سال اخیر خود حدود دو هزار و 131 میلیارد تومان ضرر نموده است. خساپا، نماد شرکت خودروسازی سایپا تا اواسط مردادماه یکی از پربازده ترین نماد های بورسی بود. چراکه قیمت سهام آن نسبت به ابتدای سال تقریبا 9 برابر شد و از 62 تومان به 574 تومان رسید. از زمانی که حباب خساپا آغاز به تخلیه نموده، قیمت هر سهم به 226 تومان رسیده و با کاهش 60 درصدی، سرمایه سهامداران را کمتر از نصف نموده است. بعضا زیان ده بودن شرکت های خودروساز را حاصل قیمت گذاری دستوری خودرو می دانند. زیان سایپا محدود به یک سال اخیر نیست و از سال 92 تا حالا EPS این شرکت کمتر از صفر است. EPS نشان دهنده میزان سود عملکرد شرکت به ازای هر سهم است و زمانی که به کمتر از صفر می رسد، نشان می دهد شرکت زیان ده شده.

هفت | غفارس؛ شیر پاستوریزه پگاه فارس

نماد غفارس مربوط به شرکت شیر پاستوریزه پگاه فارس است که در حوزه خرید، فروش، فرآوری و توزیع شیر و فرآورده های لبنی فعالیت می نماید. از جمله دیگر فعالیت های این شرکت به صادرات و واردات شیر و محصولات لبنی اشاره شده است. غفارس از زیرمجموعه های شرکت صنایع شیر ایران است که حدود 86 درصد سهام غفارس را در اختیار دارد. EPS یک سال اخیر غفارس در محدوده منفی 207 قرار گرفته است و با توجه به تعداد 1.16 میلیارد سهام این شرکت می توان گفت شیر پاستوریزه پگاه فارس در یک سال گذشته حدود 24 میلیارد تومان زیان به همراه داشته است. باید توجه داشته باشید که غفارس در یکی دو سال گذشته به جمع شرکت های زیان ده پیوسته و در سال های دورتر عملکرد مثبتی را در کارنامه خود ثبت نموده است. قیمت سهام غفارس در سرانجام اردیبهشت ماه به بیشترین مقدار یعنی هزار و 920 تومان رسید و حالا قیمت هر سهم آن حدود 974 تومان است.

هشت | مرقام؛ ایران ارقام

شرکت ایران ارقام در حوزه تجهیزات بانکی فعالیت می نماید و از محصولات آن می توان به دستگاه های خودپرداز، خوددریافت، پولشمار، تشخیص اسکناس و اسکنر چک و فیش های بانکی اشاره نمود. این شرکت با نماد مرقام در بورس فعال است و از جمله نماد هایی با بیشترین شناوری سهام شناخته می شود. طوری که تنها 28 درصد سهام آن در اختیار سهامداران عمده است و 72 درصد سهامش در بورس دست به دست می شود. عملکرد این شرکت از سال 88 فرایند نزولی به خود گرفته و هر سال میزان سود محقق شده به ازای هر سهم آن کاهش پیدا نموده است. تا جایی که سال جاری ایران ارقام به جمع شرکت های زیان ده پیوسته و عملکرد یک سال گذشته آن با ضرر 29 میلیارد تومانی همراه بوده است. شاید این رقم در برابر دیگر شرکت ها ضرر چندان بزرگی به حساب نیاید، اما باید توجه داشت سرمایه ثبت شده شرکت ایران ارقام تنها 50 میلیارد تومان است.

9 | وپارس؛ بانک پارسیان

وپارس یکی دیگر از نماد های زیان ده بورس است. بانک پارسیان EPS منفی 70 دارد و با توجه به 156 میلیارد سهام این شرکت می توان نتیجه گرفت در یک سال گذشته بانک پارسیان حدود هزار و 100 میلیارد تومان ضرر نموده است. هرچند صورت های اقتصادی بانک پارسیان نشان می دهد تراز عملکرد آن یعنی نسبت سود سپرده ها به بهره تسهیلات مثبت بوده و سود 30 درصدی نصیب این بانک نموده است، اما همچنان نام این بانک در بین شرکت های زیان ده بورسی به چشم می خورد.

وپارس تا اول شهریورماه بازدهی خوبی برای سهامداران داشت و قیمت آن رشد قابل توجهی را پشت سر گذاشته بود. طوری که سهام وپارس در اول شهریورماه به 594 تومان رسید. اما در یک ماه اخیر همزمان با ریزش بورس، نماد وپارس دائم با صف فروش روبرو بوده و قیمت هر سهم آن به 366 تومان رسیده که نشان از کاهش 38 درصدی در یک ماه دارد.

10 | خریخت؛ صنایع ریخته گری ایران

شرکت صنایع ریخته گری ایران از زیرمجموعه های گروه بهمن است که سهام آن با نماد خریخت در گروه خودرو و ساخت قطعات بورس خرید و فروش می شود. خریخت در حوزه ساخت قطعات خودرو فعالیت می نماید و از جمله محصولات آن می توان به سیلندر، سرسلیندر، میل لنگ، گیربکس، پوسته دیفرانسیل و کاسه چرخ ها اشاره نمود. محصولات ریخته گری ایران عموما در خودرو های سنگین استفاده می شود و بعضا بعضی قطعات پژو، سمند و پراید توسط این کارخانه فراوری می شوند.

از جمله مشتریان آن می توان به بهمن موتور، محورسازان ایران خودرو و شرکت کروز اشاره نمود. اطلاعات تابلو خریخت در بورس نشان می دهد شرکت صنایع ریخته گری ایران در یک سال گذشته EPS منفی 116 داشته و با توجه به تعداد سهام آن می توان نتیجه گرفت عملکرد این شرکت با ضرر 18 میلیارد تومانی همراه بوده است. قیمت سهام خریخت از اوج 940 تومانی در نیمه مردادماه، با کاهش 32 درصدی به محدوده 633 تومان رسیده است.

منبع: فرارو
انتشار: 15 آبان 1399 بروزرسانی: 15 آبان 1399 گردآورنده: umeblog.ir شناسه مطلب: 5505

به "10 نماد بورس با کمترین ارزش خرید؛ خساپا، وپارس، خودرو، رتکو و..." امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 نماد بورس با کمترین ارزش خرید؛ خساپا، وپارس، خودرو، رتکو و..."

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید