آموزش زبان محلی در مدارس فرانسه قانون شد

به گزارش یومی بلاگ، قانون جدید امکان آموزش به زبانی به غیر از زبان فرانسه را در مدارس به دانش آموزان می دهد و مدارس خصوصی که آموزش به زبان محلی را در دستور کار دارند، از یک یاری هزینه دولتی برخوردار خواهند شد.

آموزش زبان محلی در مدارس فرانسه قانون شد

با ما همراه باشید و با تور ارزان فرانسه از کشور عشاق دیدن کنید و در شهرهای پاریس، مارسی بگردیم و برج ایفل ، موزه لوور و دیگر جذابیت های این شهر زیبا را ببینیم

مجلس فرانسه روز پنجشنبه قانون حفاظت و توسعه زبان های محلی را پس از شور دوم در مجلس شورای ملی، تصویب کرد.

این قانون با رای موافق 247 نماینده در برابر 72 رای مخالف و 19رای ممتنع تصویب شد.

به گزارش یورو نیوز، فرانسه مهد تمرکزگرایی مدرن در اروپا است. این کشور پس از انقلاب 1789 و به ویژه در دوره امپراطوری ناپلئون و جمهوری سوم کوشش کرد تا زبان ها و فرهنگ های غیرفرانسوی را به حاشیه براند. پاریس، زبان فرانسه و قوانین دستوری نهادهای جمهوری برای دهه ها شرایط زندگی اقلیت های زبانی و مناطق مرزی را تعریف می کردند.

تمرکززدایی در این کشور از اواخر دهه 1970 میلادی و به آرامی آغاز شد.

قانون جدید امکان آموزش به زبانی به غیر از زبان فرانسه را در مدارس به دانش آموزان می دهد. با این استثنا که آموزش زبان رسمی هم در کنار زبان محلی ادامه می یابد. به علاوه براساس همین قانون مدارس خصوصی که آموزش به زبان محلی را در دستور کار دارند، از یک یاری هزینه دولتی برخوردار خواهند شد.

ژان میشل بلانکر، وزیر آموزش ملی دولت ماکرون-کستکس در زمان طرح قانون در صحن مجلس شورا، دو بار مخالفت خود را با نوآوری این قانون و نتایج دنباله دار آن اظهار داشت. بلانکه گفت ما با ترویج زبان های محلی موافقیم اما درباره سازوکار پیشنهادی قانون، مساله داریم.

باوجود درخواست رهبر حزب جمهوری از اعضا، بسیاری از نمایندگان جریان تحت زعامت امانوئل ماکرون به این مصوبه رای مثبت دادند.

مجلس سنا در ماه دسامبر این طرح قانونی را با اصلاحاتی کوچک تصویب نموده و برای رای نهایی به مجلس شورا بازپس فرستاد.

این طرح فرهنگی از سوی جریان مجلسی آزادی و مناطق به مجلس تقدیم شد و با حمایت حزب سبز امکان جدی گرفته شدن را پیدا کرد. رسانه های فرانسه تصویب این قانون را اولین حرکت جدی از اعمال اراده سیاسی سبزها توصیف می نمایند.

زبان های محلی شناسایی شده نظیر آلزاسی، برتانی و باسک همچنان در مناطق مرزی شمال شرق، غرب و جنوب غرب فرانسه در میان گروهی از شهروندان به کار گرفته می گردد. با این حال تفوفق طولانی زبان مولیر (فرانسه) همراه با چالش های مرزی قرن های گذشته، این زبان ها را به حاشیه برده است.

منبع: عصر ایران
انتشار: 27 فروردین 1400 بروزرسانی: 27 فروردین 1400 گردآورنده: umeblog.ir شناسه مطلب: 6999

به "آموزش زبان محلی در مدارس فرانسه قانون شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آموزش زبان محلی در مدارس فرانسه قانون شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید