اروپا با لغو معافیت های هسته ای ایران چه می نماید؟

به گزارش یومی بلاگ، طرف های اروپایی عضو برجام با صدور بیانیه کوتاهی به لغو معافیت های هسته ای ایران از سوی آمریکا واکنش نشان دادند اما، هیچ اقدامی برای برطرف ابهامات موجود در مورد نحوه ادامه همکاری هسته ای ایران انجام ندادند.

اروپا با لغو معافیت های هسته ای ایران چه می نماید؟

با ما سفر کنید و با تور دور اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به گزارش خبرنگاران، اواخر هفته گذشته، آمریکا در اقدامی یکجانبه، چند معافیت تحریمی مرتبط با برنامه هسته ای ایران را لغو کرد. اروپا که به طور مستقیم از این اقدام آمریکا تاثیر خواهد پذیرفت، با سه روز تاخیر یک بیانیه منتشر کرد و از تصمیم آمریکا در لغو معافیت ها اظهار تاسف کرد.

در بیانیه طرف های اروپایی عضو برجام آمده است: ما از تصمیم آمریکا برای انتها دادن به سه معافیت مرتبط با پروژه های کلیدی برجام در ایران، از جمله پروژه مدرن سازی اراک، عمقیا متاسف هستیم. این پروژه ها، که از سوی قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل مورد تایید قرار گرفته اند، منافع عدم اشاعه همه را تامین می نمایند و به جامعه بین الملل تضمین هایی در مورد ماهیت انحصارا صلح آمیز و امن فعالیت های هسته ای ایران می دهند.

بیشتر بخوانید:

پاسخ ایران به لغو معافیت های هسته ای چه خواهد بود؟

چرا آمریکا معافیت های هسته ای را لغو کرد؟

بیانیه اروپایی ها نه فقط ابهامات پیرامون موضع اروپا درباره آینده برجام را کمتر نکرد، بلکه بر این ابهامات اضافه نمود. به عنوان نمونه، این نکته همچنان مبهم است که آیا اروپایی ها بعد از لغو معافیت ها با برنامه هسته ای ایران همکاری خواهد نمود یا نه.

بر اساس معافیت هایی که هفته گذشته لغو شدند، شرکت های اروپایی در کنار شرکت های روسی و چینی در پروژه هایی مانند بازطراحی راکتور آب سنگین اراک مشارکت می نمایند. اما حالا با لغو این معافیت ها، شرکت های اروپایی بعد از 60 روز، دیگر قادر به ادامه همکاری با ایران نخواهند بود. مگر اینکه اروپا تصمیم بگیرد که تحریم های یکجانبه آمریکا را نقض کند که البته در حال حاضر چنین عزمی در اروپا دیده نمی گردد.

اروپا در واکنش به لغو معافیت ها از سوی آمریکا، به اظهار تاسف اکتفا کرد و از ایران خواست که بدون تاخیر به اجرای کامل برجام بازگردد. اروپایی ها در بیانیه اخیرشان گفته اند: برجام، دستاورد کلیدی معماری عدم اشاعه جهانی و در حال حاضر بهترین و تنها راه برای تضمین ماهیت انحصارا صلح آمیز برنامه هسته ای ایران است. به همین خاطر، ما به طور پیوسته با هدف تضمین اجرای موثر و کامل تعهدات مندرج در برجام، خصوصا بازگشت بدون تاخیر ایران به پایبندی کامل به تعهدات هسته ای اش کوشش نموده ایم.

اروپا در حال آنالیز تبعات لغو معافیت های هسته ای است.

معافیت های هسته ای تحت الشعاع تحریم های تسلیحاتی

با وجود اینکه لغو معافیت ها برای اروپایی ها تبعاتی دارد، آن ها موضع نسبتا ضعیفی گرفتند. بیانیه اخیر به اسم سخنگویان وزرای خارجه تروئیکا و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا صادر شد. امری که حاکی از عدم توجه ویژه اروپا به لغو معافیت هاست. این در حالی است که بعد از اتمام مهلت 60 روزه معافیت های آمریکا، شرکت های اروپایی دیگر قادر به ادامه همکاری با برنامه هسته ای ایران نخواهند بود. اروپایی ها گفته اند که آن ها در حال مشورت با شرکای شان جهت آنالیز تبعات تصمیم آمریکا هستند. اما واضح است که این موضع قابلیت تداوم ندارد. اروپایی ها دیر یا زود باید معین نمایند که به تحریم های هسته ای آمریکا پایبند هستند یا نه. ظاهرا اروپایی ها منتظر اقدام ایران هستند تا متناسب با واکنش ایران، موضع گیری نمایند.

موضع اروپا بسیار شبیه به موضع ایران نسبت به لغو معافیت ها است. ایران گفته است که آثار فنی و سیاسی اقدام آمریکا را رصد می نماید و در صورتی که این اقدام منجر به تاثیرات منفی بر حقوق هسته ای ایران طبق اسناد بین المللی و مفاد برجام گردد، نسبت به اتخاذ گام های عملی و حقوقی لازم اقدام خواهد نمود.

سابقه اروپا در برجام نشان می دهد که اروپایی ها تمایلی به کنشگری ندارند و بیشتر اهل واکنش هستند. در یک مورد، اروپا به کنشگری نزدیک شد و آن زمانی بود که مکانیسم حل اختلاف را فعال کرد که در این مورد نیز اروپایی ها از مواضع خود عقب نشینی کردند و مهلت این مکانیسم را به طور نامحدود تمدید کردند.

اما با توجه به اینکه یک موعد مهم برجامی (برطرف تحریم های تسلیحاتی ایران) در حال نزدیک شدن است، اروپا ممکن است این بار به کنشگری مجبور گردد. آمریکایی ها دنبال تمدید تحریم های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران هستند و برای این کار کوشش می نمایند. حتی بعضی تحلیل ها حاکی از این است که آمریکا با هدف تحریک ایران به خروج از برجام و به تبع آن تمدید تحریم های تسلیحاتی، معافیت های هسته ای را لغو کرد. بعضی ناظران معتقدند که ایران نیز منتظر معین شدن تکلیف تحریم های تسلیحاتی است و متناسب با برطرف یا تمدید تحریم های تسلیحاتی به لغو معافیت های هسته ای واکنش نشان خواهد داد. به نظر می رسد که اروپا نیز مانند ایران منتظر است ببیند ایران چه واکنشی به ماجرای تحریم های تسلحاتی نشان می دهد.

منبع: فرارو
انتشار: 14 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: umeblog.ir شناسه مطلب: 4357

به "اروپا با لغو معافیت های هسته ای ایران چه می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اروپا با لغو معافیت های هسته ای ایران چه می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید