ان .جی .اوهای غربی بلای جان قرقیزستان؛ مأموران خاص با دستور کار ویژه

به گزارش یومی بلاگ، طرح پیشنهادی مربوط به تشدید نظارت بر سازمان های غیردولتی قرقیزستان به مجلس این کشور ارائه شده چرا که فعالیت این مؤسسه ها در سال های اخیر بیش از حد پررنگ شده است.

ان .جی .اوهای غربی بلای جان قرقیزستان؛ مأموران خاص با دستور کار ویژه

به گزارش خبرنگار خبرنگاران در بیشکک، طرح پیشنهادی مربوط به تشدید نظارت بر سازمان های غیردولتی قرقیزستان به مجلس این کشور ارائه شده چرا که فعالیت این مؤسسه ها در سال های اخیر بیش از حد پررنگ شده است.

به عنوان مثل روشن جین بک اف نماینده اپوزیسیون قرقیزستان و سیاستمدار که وی با انجمن های غربی همکاری تنگاتنگ دارد به تازگی به دلیل برگزاری درگیری بین هواداران الماس بیک اتامبایف رئیس جمهور سابق این کشور و مقامات پلیس در تاریخ هفتم اگوست سال 2019 در روستای کایتاش بازداشت شد.

رسانه های محلی اطلاعات درباره نقش نیروهای ثالث در آن تحولات منتشر کردند که قبل از درگیری در کایتاش روشن جین بک اف با سپاسکا گتزینسکا نماینده NED انستیتوی مطالعات دموکراسی ملاقات نموده اختلافات بین دولت و اپوزیسیون را مورد آنالیز قرار داد.

خود روشن جین بک اف گفت در این ملاقات تنها مسائل سیاسی مطرح شده و صحبتی درباره برگزاری کودتا در قرقیزستان نبود.

NED به این گزارشات واکنشی نشان نداد اما در ماه دسامبر سال 2019 اطلاعات درباره برکنار شدن گتزینسکا منتشر شد. وی کارشناس ارشد NED و کنگره آمریکا بود.

دولت قرقیزستان هنوز رسما از حضور نیروهای ثالث در تحولات کایتاش خبر نداد اما روشن جین بیک اف بازداشت شد و این فرد به نظر نهادهای دولتی عامل اصلی درگیری بود.

همینطور در اواخر ماه دسامبر سال گذشته قانون تشدید نظارت بر سازمان های غیردولتی در مجلس کشور معرفی گردید.

در ادامه در ماه ژانویه سال 2020 واشنگتن محدودیت های ویزایی برای قرقیزستان ایجاد کرد که سازمان های غیردولتی با اشاره به این تحول فعالیت دولت قرقیز را مورد انتقاد قرار دادند.

هدف قانون مذکور، مدیریت فعالیت سازمان های غیردولتی است که طبق آن چنین مؤسسه هایی باید گزارش عملکرد خود را به نهادهای دولتی تحویل دهند.

از سوی دیگر محدودیت های جدی برای فعالیت سازمان های غیردولتی در نظر گرفته نشده و دولت تنها اطلاعات درباره هزینه های این سازمان ها را می خواهد.

شعبه های قرقیزی رسانه های غربی جزئیات قانون را مطرح نمی نمایند و تنها در کوشش برای سیاه نمایی دولت هستند و قانون مذکور را به عنوان فشار بر انستیتوهای اجتماعی معرفی می نمایند.

رؤسای سازمان های غیردولتی نسبت به قانون مذکور اعتراض کردند و به نظر آنان تشدید نظارت بر سازمان های غیردولتی، غیرقانونی است و این اقدام بندهای قانون اساسی قرقیزستان را نقض می نماید.

در واقع رؤسای اینگونه سازمان ها از انتشار بودجه های خود می ترسند و مردم نباید از هزینه های غرب در قرقیزستان مطلع گردد.

چلپان جکوپاوا رئیس سازمان غیردولتی عدالت در قالب یک همایش گفت: این ابتکار خطرناکی است که اگر سازمان های غیردولتی گزارش فعالیت خود را اعلام نمایند تنش های اجتماعی تشدید خواهد شد.

وی گفت: مثلا بعضی سازمان ها مشغول دفاع از حقوق همجنس بازان هستند و اگر این اطلاعات رسما اعلام شد بروز خشونت نسبت به کارکنان این سازمان بعید نیست.

باید دانست که جکوپاوا با وزارت امور خارجه آمریکا همکاری می نماید و وی سال های زیادی در سازمان های غیردولتی کار می نماید.

جکوپاوا نیز با نمایندگان NED ملاقات نموده مسائل سیاسی داخلی قرقیزستان را آنالیز کرد.

اگر دولت قرقیزستان نظارت بر سازمان های غیردولتی تشدید می نماید بسیاری از آنان تعطیل خواهند شد چرا که مسائل حقوقی فراوانی دارند.

به عنوان مثل سازمان غیردولتی موسوم به اینترنیوز (امریکا) رسما خدمات حقوقی به خبرنگاران می دهد اما کارکنان آن در برنامه های دفاع از محیط زیست، گسترش تبلیغات ضد روسیه و پروژه های شرکت های روس در زمینه ساخت نیروگاه های اتمی شرکت می نمایند.

علاوه بر این سازمان های غیردولتی در پروسه های پولشویی حضور دارند و بعضی رؤسای سازمان های غیردولتی بوجه پروژه های غربی را به جیب خود می گذارند.

اطلاعات ثبت شده در وزارت دادگستری قرقیزستان درباره سازمان های غیردولتی، غیرواقعی است.

تشدید نظارت بر سازمان های غیردولتی در چارچوب منافع دولت و اجتماع است که انتشار اطلاعات درباره عملکرد سازمان های غیردولتی به ارزیابی دقیق فعالیت آنان یاری خواهد نمود.

دولت قرقیزستان مدت زیادی نتوانست مسائل ناشی از فعالیت سازمان های غیردولتی را حل نماید. سال گذشته این مؤسسه ها به انجام اقدامات غیرقانونی پرداختند.

در قرقیزستان چند تجمع های ضدچینی، ضد استخراج اورانیوم، درگیری در کایتاش و دیگر تحولات ناخوشایند رخ داد و در تمام تحولات نقش سازمان های غیردولتی دیده می شد.

در هر مورد نمایندگان سازمان های غیردولتی به همکاری با گروه های افراطی مانند ناسیونالیست ها، هواداران رئیس جمهور سابق و غیره می پرداختند و در آن موقع، چالش های دولتی بزرگ نمایی می شدند.

در تجمع های اخیر موضوع فساد مالی در سرویس گمرکی قرقیزستان و ترانزیت کالاهای چینی مطرح شد که این مسئله ضربه محکمی به روسیه و اتحادیه مالی اوراسیا بود.

تحولات مذکور از تجمع های ضد استخراج اورانیوم گرفته تا فساد مالی در ساختارهای دولتی به عنوان کوشش آمریکا و سازمان های غیردولتی آن برای کودتا در قرقیزستان تلقی می گردد بنابراین بیشکک تصمیم به تشدید نظارت گرفته است.

این اقدامات بخشی از استراتژی آمریکا برای تشدید مسائل امنیتی در نزدیکی مرزهای چین در راستای ادامه جنگ تجاری است.

همچنین دولت قرقیزستان پیشنهاد امضای توفقنامه جدید همکاری نظامی با آمریکا را رد نموده است.

همزمان پایگاه نظامی روسیه در شهر قند قرقیزستان تقویت و حضور بیشکک در سازمان پیمان امنیت جمعی و اتحادیه مالی اوراسیا پر رنگ تر شد.

در حال حاضر قطع تأمین مالی سازمان های غیردولتی بسیار مهم است تا نقشی در پروسه گسترش بی ثباتی در قرقیزستان و آسیای مرکزی نداشته باشند.

باید گفت قانون تشدید نظارت بر سازمان های غیردولتی قبلاً هم معرفی می شد اما به دلیل بازی های سیاسی مختلف، رد می شد.

قانون های پیشنهادی با محدودیت های جدی تر هم مطرح می شدند و در هر مورد شورش های اجتماعی انگیزه سیاستمداران را خاموش می کرد.

اما تحولات سال 2019 نشان داد که فعالیت بدون نظارت سازمان های غیردولتی منجر به تشدید مسائل می گردد تا جایی که توان کافی برای کشیدن مردم به خیابان ها را نیز دارند.

دولت قرقیزستان باید کوشش کند در آستانه انتخابات مجلسی نقش نیروهای خارجی در کشور به حداقل ممکن کاهش یابد و مردم بتواند نمایندگان خود را بدون دخالت قدرت های ثالث انتخاب نمایند.

حق باید با مردم و نه با نیروهای خارجی و یا سازمان های غیردولتی غربی باشد.

ح

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 12 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: umeblog.ir شناسه مطلب: 2939

به "ان .جی .اوهای غربی بلای جان قرقیزستان؛ مأموران خاص با دستور کار ویژه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ان .جی .اوهای غربی بلای جان قرقیزستان؛ مأموران خاص با دستور کار ویژه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید