تئاترهای موزیکال باب دل ایرانی ها؟ فصل پوست اندازی تئاتر

به گزارش یومی بلاگ، تئاتر موزیکال با چنین فلسفه ای در قرن 17 تا 18 میلادی شکل گرفت. سبک تئاتری متفاوت که توانست به سرعت در میان سبک های گوناگون جا باز کند و همچنان هم با قدرت در حال پیش تازی باشد.

تئاترهای موزیکال باب دل ایرانی ها؟ فصل پوست اندازی تئاتر

رسیدن هماهنگی روایت به صورت موسیقایی، هنریست که اجرای آن را سخت می نماید و به نظر کار هرکسی نمی رسد. با این حال نتیجه کار آنقدر مخاطب پسند است که بسیاری از هنرمندان در این عرصه، سختی این سبک را به جان خریده و کوشش می نمایند تا به برترین شکل آن را ارائه دهند. تئاتری که موسیقی و نمایش به شکل زیبایی بر روی یکدیگر تاثیر گذاشته و تکمیل نماینده یکدیگرند.

اپرای نمایشی اسکیکی اثر جیاموکو پوچینی در سال 91 اولین تئاتر موزیکال پس از انقلاب بود که به وسیله هادی قضات به روی صحنه رفت. تئاتر موزیکالی که موجب شد نخستین گام ها برای جوانه زدن مجدد تئاتر موزیکال در سالن های نمایش کشور آغاز گردد. اتفاقی که سرآغازی شد برای پوست اندازی دوباره تئاتر ایران.

پیروز ترین تئاتر موزیکال پس از انقلاب

اکران این تئاتر در سال 91 آغاز مجدد سبک نویی در کشور شد که بماند هنوز هم در دانشگاه های کشور این سبک تئاتر آموزش داده نمی گردد و بیشتر براساس تجربه و مشاهدات از کشورهای صاحب سبک همانند فرانسه و آلمان پیش می رود و البته با استقبال خوب مردمی هم روبرو شده است. به طوری که یکی از ساخته های پیروز تئاتر در این سال های اخیر ساخت تئاتر موزیکال اولیور توئیست به کارگردانی حسین پارسایی بود که توانست مخاطب های بسیاری را در زمان اکران به سمت خود جلب کند.

اما اسم پیروز ترین تئاتر موزیکال ایران بعد از آغاز مجددش بعد از انقلاب اسلامی به بینوایان ساخته همین کارگردان می رسد. تئاتر موزیکالی که از تجربیات تئاتر موزیکال اولیور توئیست استفاده کرد و توانست یکی از مهم ترین نیازهای مخاطب امروز در زمینه تئاتر را برآورده کند. مخاطبی تنوع طلب که حالا به مدد شبکه های اجتماعی سبک سلیقه و توقعات اش نسبت به نسل های قبل هم متفاوت تر و تاحدودی سخت تر و مطالبه گرتر شده است.

تصویری از اجرای تئاتر موزیکال بینوایان که در پاییز سال 97 روی صحنه رفت

سنگینی کفه تراوزی چهره های مطرح

از جمله مهم ترین دلایل پیروزیت این دو تئاتر ذکر شده موزیکال علاوه بر سبک متفاوت آن در نوع نمایش، وجود بازیگران مطرح و شناخته شده ای بودند که حالا بر روی صحنه تئاتر با ظاهری متفاوت و سبکی که تا به حال دیده نشده بودند ظاهر شدند. اتفاقی که اتفاقا در زمان اکران موجی از خبرهای گوناگون و حواشی های متنوع را به وجود آورد. اما در هر صورت تمام اخبار منفی و مثبت نتوانست از مقدار استقبال این سبک از تئاتر نوپا در کشور بکاهد.

به همین علت هم هر روز شاهد ساخته شدن تئاترهای موزیکال متنوع هستیم و در این روزها هم سالن های تئاتر خالی از تئاترهای موزیکال نیست. این روزها تئاتری که بیشتر از سایر تئاترهای موزیکال بر سر زبان ها افتاده تئاتر اشک ها و لبخندها به کارگردانی هادی قضات و رهبری ارکستر نصیر حیدریان است که در این شب ها تئاتر وحدت آن را میزبانی می نماید. تئاتر موزیکالی که با یک گروه نوازنده ارکستر بزرگ به همراه بازیگرانی که البته هیچ کدام آنها شناخته شده نیستند و بیشتر در عرصه آواز و موسیقی فعالیت دارند هر شب به روی صحنه می فرایند و جایگاه های تئاتر وحدت هم پر می گردد از مشتاقانی که دوست دارند این سبک تئاتر را از نزدیک ببینند.

یکی از شاخص های اصلی تئاترهای موزیکال حضور گروه ارکست یا موسیقی در صحنه اصلی است و اجرا به صورت زنده است.

چهره های ناشناخته اما پیروز در تئاتر موزیکال

اجرایی که البته برای نخستین بار در تهران سال 92 به اجرا درآمده بود؛ اما سال جاری به صورت تکمیل شده و با سبک دکوری متمایز که به گفته کارگردانش تکنیکی تازه است که برای اولین بار درایران مورد استفاده قرار گرفته مجدد به روی صحنه و اجرای زنده آمده اند. تغییر صحنه هایی سریع که در جلوی دید مخاطب صورت می گیرد به گونه ای که ببینده با تماشا این تغییرات هم احساس رضایت و لذت بیشتری کده د و با حیرت و تعجب به این بخش از اجرای تئاتر موزیکال نگاه می نماید که تا به حال آن را تجربه نکرده بود.

تئاتر موزیکالی که از بچه ها هم به خوبی استفاده شده و ریتم هماهنگ بزرگ ترین تا کوچک ترین آنها تحسین تماشاگر ان را برمی انگیزد که موجب می گردد پس از هر اجرا صدای تشویق رضایت حضار هم به گوش برسد.

تئاتر موزیکال اشک ها و لبخندها از 6 مرداد بر روی صحنه رفته است و به علت استقبال تماشاگران هم تمدید شده. اتفاقی که باز هم نشان می دهد تئاتر موزیکال حلقه مفقوده ای بوده که پس از سال ها تئاتر ایران آن را یافته و در کوشش است بتواند به برترین شکل ممکن در زنده نگه داشتن و پویایی تئاتر کشور از آن استفاده نمایند.

در این زمینه بخوانید:

نکاتی که باید در زمان تماشای تئاتر به آنها توجه کنید

کنسرت های خنده و مخاطبان خاموش آن در ایران؛ کپی کاری با چاشنی شوخی های خاص!

منبع: ایرنا زندگی
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: umeblog.ir شناسه مطلب: 8325

به "تئاترهای موزیکال باب دل ایرانی ها؟ فصل پوست اندازی تئاتر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تئاترهای موزیکال باب دل ایرانی ها؟ فصل پوست اندازی تئاتر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید