تکلیف پول بلیت های کنسلی چه می شود؟
به گزارش یومی بلاگ، کاهش شدید نقدینگی ایرلاین ها در جریان بحران کرونا باعث شده که استرداد هزینه بلیت های کنسل شده با تأخیر روبرو شود
به گزارش خبرنگاران، وزارت راه و شهرسازی ایرلاین ها را مکلف کرده کل بهای بلیت هایی که قبل از 5 اسفند کنسل شده است را به مسافران برگردانند اما ایرلاین ها به دلیل کمبود نقدینگی به دنبال تسویه این بدهی بعد از فروردین 99هستند.
به دنبال تشدید اقدامات احتیاطی برای جلوگیری از شیوع کرونا، کسانی که برای سفرهای نوروزی به خرید بلیت هواپیما اقدام کرده بودند نیز تشویق شدند بدون پرداخت جریمه نسبت به کنسلی بلیت خود اقدام کنند و پول خود را پس بگیرند. برای این کار، وزارت راه و شهرسازی نیز به سازمان هواپیمایی کشوری، به عنوان متولی حمل ونقل هوایی دستور داد با ابلاغ بخشنامه ای به شرکت های هواپیمایی، الزام به تسویه پول بلیت های کنسلی بدون اخذ جریمه را اطلاع دهد. حالا اما، در شرایطی که چند هفته از صدور دستور وزارت راه و شهرسازی و ابلاغ سازمان هواپیمایی کشوری می گذرد، هنوز بیشتر مسافرانی که بلیت خود را کنسل کرده اند قادر به دریافت وجه آن نشده اند و به برخی از آنها وعده پرداخت پول بعد از تعطیلات نوروز داده شده است.
- توضیح تعزیرات درباره مسترد نشدن بلیت های فروخته شده هواپیما
- فروشندگان بلیت باید مجاب شوند
مسافران نوروزی بعد از کنسل کردن بلیت هواپیما، خواستار تسویه سریع وجه آن در ایرلاین ها هستند. رضا جعفرزاده، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری نیز می گوید: به ایرلاین ها مجدداً توصیه شده است که طرف های قرارداد خود را مجاب کنند تا نسبت به پرداخت هزینه کنسلی بلیت ها، بدون قید زمان اقدام کنند.
او با تأکید بر اینکه طبق بخشنامه سازمان هواپیمایی کشوری، همه ایرلاین ها باید هزینه کنسلی بلیت ها را بدون کسر جریمه به مسافران پرداخت کنند، می افزاید: شرکت های هواپیمایی، دفاتر خدمات مسافرت هوایی و مراکز فروش الکترونیک بلیت درخصوص این بخشنامه توجیه هستند و باید پول مسافران را براساس این بخشنامه بازگردانند؛ اما حجم کنسلی ها به خاطر توصیه های وزارت بهداشت بالاست و گهگاه دیده شده که در زمینه پرداخت هزینه بلیت ها کوتاهی می شود.
به گفته جعفرزاده، به ایرلاین ها توصیه شده فروشندگان بلیت طرف قرارداد خود را بدون قید زمان و تا اطلاع ثانوی نسبت به پرداخت پول مسافران مجاب کنند تا بازپرداخت پول مسافران تسریع شود.
- ایرلاین ها پول ندارند
تأخیر در استرداد بهای بلیت های کنسل شده به دلیل کرونا از یک جهت ناشی از حجم بالای کنسلی و از سوی دیگر مجاب نشدن دفاتر فروش بلیت برای استرداد کامل وجه بلیت بوده است؛ اما دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی دلیل اصلی این تأخیر را کاهش چشمگیر نقدینگی شرکت های هواپیمایی اعلام می کند و می گوید: ایرلاین ها درماه گذشته به علت شیوع ویروس کرونا دچار خسارت های بسیار زیادی شده اند؛ آن هم در وضعیتی که بهترین زمان بازار یعنی نوروز که برای آن برنامه ریزی و هزینه کرده بودند را نیز از دست داده اند. مقصود اسعدی سامانی با بیان اینکه میزان خسارت های وارد شده به ایرلاین ها در اثر کرونا محاسبه و به دولت و وزیر راه و شهرسازی اعلام شده است، می افزاید: شرکت های هواپیمایی هم ایده هایی برای جبران خسارت های وارد شده ارائه داده اند که تمام آنها در حال بررسی است.
او بدون اعلام رقم دقیق میزان خسارت ها کرونا به ایرلاین های ایرانی، می گوید: برآوردها نشان می دهد از زمان شیوع کرونا در ایران تا میانه فروردین 99معادل 3هزار میلیارد تومان زیان به واسطه استرداد وجه کامل بلیت های کنسلی به ایرلاین ها وارد شده؛ آن هم درحالی که در این مدت تعداد پروازها نیز به شدت افت کرده است.
اسعدی سامانی می افزاید: فعلاً بسیاری از شرکت های هواپیمایی مجبور هستند نقدینگی موجود خود برای تأمین قطعات، تجهیزات و هزینه پشتیبانی صرف کنند و قادر به پرداخت هزینه های دیگر نیستند؛ اما به طورقطع تمامی پول بلیت های کنسلی را به مسافران بازمی گردانند ضمن اینکه امیدوار هستند دستگاه های ذیربط هم از آنها حمایت کنند تا این بحران را پشت سر بگذارند.
منبع: همشهری آنلاین