حقوق همه معلمان در طرح رتبه بندی 400 تا 600 هزار تومان افزایش می یابد؟

به گزارش یومی بلاگ، معاون وزارت آموزش و پرورش به اظهاراتی مبنی بر اینکه با اعتبار 2000 میلیارد تومانی 400 تا 600 هزار تومان به حقوق همه معلمان اضافه می گردد واکنش نشان داد.

حقوق همه معلمان در طرح رتبه بندی 400 تا 600 هزار تومان افزایش می یابد؟

ایسنا نوشت: علی الهیار ترکمن معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه چگونه طبق گفته سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اعتبار 2000 میلیارد تومانی 400 تا 600 هزار تومان به حقوق همه معلمان اضافه می شود؟ گفت: نگاه ما توزیع یکسان پول بین معلمان نیست؛ آن چیزی هم که گفته شده در مجموع و به طور کلی بیان شده، نه اینکه برای تک تک معلم ها این اتفاق بیافتد. در مجموع یک افزایشی صورت می گیرد؛ ولی برای کسانی که صاحب امتیاز و صلاحیت ها هستند.

وی درباره رتبه بندی فرهنگیان و افزایش 10 درصدی بودجه آن گفت: 1800 میلیارد تومان از بودجه رتبه بندی ابلاغ شده بود و سازمان برنامه بیان کرد 10 درصد دیگر هم تخصیص می دهند که به همان 2000 میلیارد تومان خواهد رسید. در واقع این 2000 میلیارد تومان ابلاغ شده ولی هنوز تخصیص نیافته است.

معاون وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: طرح را در کمیسیون اجتماعی دولت دنبال و کوشش می کنیم تا بتوانیم آن را به جریان بیاندازیم و مصوبه را از دولت گرفته و احکام را اجرایی کنیم.

به گفته معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش، در سال 94 دولت مصوبه ای را گذراند و اجازه رتبه بندی حرفه ای را داد. پولی که در سال های 94 و 95 گرفتیم به 5000 میلیارد تومان رسید و با افزایش های سنواتی بعدی تا 98 به 7000 میلیاردتومان رسیده که اگر این 2000 میلیارد هم اضافه شود برای رتبه بندی 9000 میلیارد تومان بودجه داریم.

الهیار ادامه داد: مصوبه ای که از دولت خواهیم گرفت نحوه کار ما را تعیین می نماید. فرهنگیان در گروه های حرفه ای طبقه بندی می شوند. رتبه بندی فرایند علمی است و اصلا هدف افزایش حقوق ندارد گرچه یکی از کارکردهای آن افزایش حقوق است. هدف اصلی رتبه بندی ارتقای کیفیت و رسیدن به این نقطه است که یک معلم برای کسب به مشوق ها یکسری صلاحیت ها و ویژگی هایی را در خود ایجاد کند و مکانیزم های خودتنظیمی داشه باشد. این امر موجب افزایش مشارکت فعال در فرایند آموزش شده و از این طریق هم کیفیت کار افزایش می یابد و هم نحوه مدیریت منابع انسانی تسهیل می شود. معلم در قبال این عملکرد به یکسری مشوق های مادی و غیرمادی دست می یابد که افزایش حقوق از آن جمله است.

وی با بیان اینکه مطالعات مربوط از مدت ها قبل آغاز شده و معلمان بر اساس ارزیابی شرایط موجود در گروه هایی قرار می گیرند گفت: همه معلمان در گروه اول قرار می گیرند اما برای رفتن به گروه دوم تا چهارم باید شرایط لازم را کسب نمایند. رتبه بندی همانند فرایند جذب هیئت علمی در دانشگاه و ارتقاء به استادیاری و دانشیاری است.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه به این ترتیب آیا همه فرهنگیان شامل رتبه بندی می شوند؟ گفت: ما پایه را روی چیزی که الان هست می گذاریم؛ اما معلمان باید برای افزایش، شرایط لازم را داشته باشند تا بتوانند پول بیشتری را دریافت نمایند. به عبارت دیگر پایه را روی سال 94 می گذاریم و برای رتبه بندی جدید با توجه به شرایطی که فرهنگیان کسب می نمایند که قطعا باید همینطور باشد؛ بودجه را توزیع و یاری می کنیم شرایط ارتقا را کسب نمایند و از این پول هم بیشتر بهره مند شوند. قطعا نمی خواهیم با نگاه معیشتی و صرفا افزایش حقوق به موضوع نگاه کنیم. خود فرهنگیان هم باید یاری نمایند تا رتبه بندی وارد فرایند علمی شود و اولین زمینه مدیریت علمی منابع انسانی را شکل دهیم.

الهیار درباره ضرورت تصویب این طرح در مجلس اظهار کرد: قرار بر این شده با توجه به اختیارات دولت، رتبه بندی را در دولت مصوب و برای اول مهر اجرا کنیم. اگر نمایندگان ملاحظه ای داشتند به دولت اعلام نمایند تا دولت تصمیم بعدی خودش را بگیرد؛ اگر هم مسئله ای نداشت همان مصوبه مبنای کار بشود و طبق آن حرکت کنیم. در این مدت کار را روی یکسری اصول علمی پیش بردیم که تصور می کنم نظر نمایندگان را هم تامین می نماید.

وی در پاسخ به اینکه آیا در این زمان اندک باقی مانده به اول مهر فرصت تصویب و اجرا وجود دارد؟ مطرح کرد: باید صبر کنیم دستورالعمل برسد؛ اگر فرآیند تصویب آغاز شود تا قبل از 20 شهریور هم می توانیم دستورالعمل را ابلاغ کنیم.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش درپاسخ به اینکه چگونه طبق گفته سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اعتبار 2000 میلیارد تومانی 400 تا 600 هزار تومان به حقوق همه معلمان اضافه می شود؟ اظهار کرد: نگاه ما توزیع یکسان پول بین معلمان نیست؛ آن چیزی هم که گفته شده در مجموع و به طور کلی، بیان شده نه اینکه برای تک تک معلم ها این اتفاق بیافتد. در مجموع یک افزایشی صورت می گیرد؛ ولی برای کسانی که صاحب امتیاز و صلاحیت ها هستند.

الهیار اضافه کرد: به صراحت بگویم نه در دولت و آموزش و پرورش و نه نمایندگان مجلس هیچ نگاه معیشتی نسبت به رتبه بندی نداریم. رتبه بندی فرهنگیان را بر اساس شرایط عمومی و اختصاصی شان رتبه بندی کردیم. در شرایط عمومی مواردی چون سابقه، تجربه، مدرک تحصیلی، نمره های ارزشیابی، میزان قبولی در کلاس و هر آنچه به عملکردشان برمی شود لحاظ شده است. در شرایط اختصاصی هم فعالیت های علمی و حرفه ای، شرکت در همایش ها، تالیف کتاب و مقاله، اختراع، نوآوری و ... پیش بینی شده است.

وی توضیح داد: کار بسیار مبنایی انجام گرفته و طبق کار مشترکی با سازمان امور استخدامی و سازمان برنامه و کاملا با اصول علمی جلو می رویم که این امر قطعا مشارکت و همراهی فرهنگیان را می طلبد که ما را برای مدیریت علمی منابع در آموزش و پرورش یاری نمایند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 11 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: umeblog.ir شناسه مطلب: 869

به "حقوق همه معلمان در طرح رتبه بندی 400 تا 600 هزار تومان افزایش می یابد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حقوق همه معلمان در طرح رتبه بندی 400 تا 600 هزار تومان افزایش می یابد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید