خروج تدریجی سعودیها از بورس آمریکا

به گزارش یومی بلاگ، خبرنگاران- صندوق سرمایه گذاری عربستان 30 درصد سرمایه خود را از بورس آمریکا خارج کرد.

خروج تدریجی سعودیها از بورس آمریکا

به گزارش خبرنگاران، به نقل از بلومبرگ، صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان که یک نهاد وابسته به دربار پادشاهی این کشور است با صدور بیانیه ای بیان کرد در سه ماهه سوم سال جاری 30 درصد دارایی های خود در بازار سهام آمریکا (معادل سه میلیارد دلار) را خارج نموده که بیشتر این واگذاری نیز به شکل املاک و فلزات بوده است. این صندوق حدود 40 میلیارد دلار سرمایه در اختیار دارد و هدف آن تنوع بخشی به دارایی های خارجی عربستان است.

آن طور که محمد بن سلمان- ولیعهد سعودی پیشتر اعلام نموده بود، این صندوق بخشی از منابع خود را به داخل این کشور منتقل خواهد نمود و به نظر می رسد مقصد این سه میلیارد دلار نیز داخل عربستان باشد. دولت عربستان در نظر دارد برای تحقق اهداف خود تحت برنامه افق 2030 حدود 347 میلیارد دلار به شکل مختلف در زیرساخت های اقتصادی این کشور سرمایه گذاری کند تا وابستگی به بخش نفتی را به حداقل برساند.

طبق برنامه ریزی دولت عربستان، 10 درصد از حجم مخارج دولت در سال 2021 باید از محل سود سرمایه گذاری های این کشور تامین گردد با این حال شیوع کرونا در اجرای این برنامه اخلالات زیادی ایجاد نموده است.

یاسر الرومییان- از مشاوران نزدیک بن سلمان که ریاست این صندوق را بر عهده دارد در حال تغییر استراتژی سرمایه گذاری از بخش عمومی و دولتی به بخش خصوصی است. این صندوق اخیرا سرمایه گذاری های زیادی در اوبر و شرکت جیو که زیرمجموعه هلدینگ برلیانس موکاش آمبانی- ثروتمندترین فرد آسیا است انجام داد. علاوه بر آن، عربستان اخیرا سرمایه گذاری زیادی در سیتی گروپ، فیس بوک و والت دیزنی انجام داده است.

در سه ماهه سوم سال جاری دولت عربستان تقریبا تمام کسری بودجه خود را به وسیله استقراض تامین کردکه بخش عمده این استقراض توسط دو بانک عظیم این کشور تامین اقتصادی شد.

منبع: شفقنا اقتصادی
انتشار: 29 آذر 1399 بروزرسانی: 29 آذر 1399 گردآورنده: umeblog.ir شناسه مطلب: 5994

به "خروج تدریجی سعودیها از بورس آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خروج تدریجی سعودیها از بورس آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید