دیر بجنبیم مزیت ترانزیتی ایران به دست عراق و چین می افتد

به گزارش یومی بلاگ، رئیس شورای مرکزی مناطق آزاد تجاری با بیان این که چین و عراق در حال دور زدن ایران و احداث دالان رقیب ترانزیتی هستند گفت: اگر دیر بجنبیم ترانزیت رقیب در حال جایگزینی است.

دیر بجنبیم مزیت ترانزیتی ایران به دست عراق و چین می افتد

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید و از قدیمیترین تاریخچه آسیا دیدن کنید و از دیوار چین در پکن عبور کنید و به نمایشگاه گوانجو رفته و در خیابانهای شانگهای قدم بزنید.

به گزارش خبرنگار مالی خبرنگاران، اکبر ترکان در اولین همایش تخصصی حمل و نقل صادراتی، فرصت ها و چالش ها اظهار کرد: با برداشته شدن تحریم ها علیه ایران نباید به سرعت به سمت اقتصاد بدون تعرفه حرکت کنیم.

وی اضافه نمود: این حق تولیدنمایندگان و صنعتگران ایرانی است که از تولیدات داخلی حمایت گردد و نباید بازار را به سوی دیگران باز کرد.

رئیس دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری کشور ادامه داد: زمانی برداشته شدن تعرفه ها مطرح می گردد که علاوه بر کالا از خدمات نیز تعرفه دریافت کنیم بطوری که زمانی برای ناوگان های خارجی 20 درصد تعرفه دریافت می شد اما اکنون از این تعرفه برای ناوگانهای خارجی استفاده نمی گردد.

کمپین نخریدن خودرو به دلیل دور ماندن از فناوری روز جهانست

وی با اشاره به تاثیرات تحریم ها بر فناوری کشور توضیح داد: اگر امروز شاهد کمپین تحریم خودرو داخلی هستیم به دلیل فاصله دریافت از فناوری های روز جهان است که در صنایع نساجی و پوشاک نیز به دلیل عقب افتادن از فناوری های روز جهان بازار ما توسط دیگران اشغال شده است.

مشاور رئیس جمهور ادامه داد: نباید به راحتی تعرفه واردات کالا برداشته گردد و فکر کنیم که بدون تعرفه می توانیم اقتصاد کشور را اداره کنیم زیرا اگر تعرفه برداشته گردد آسیب های جدی به اقتصاد کشور وارد می گردد.

چینی ها در حال ساختن دالان رقیب برای دور زدن ایران هستند

این مقام مسئول در ادامه با بیان اینکه با وجود جغرافیای مطلوب ایران دیگران در حال احداث دالان رقیب برای ما هستند، گفت: دو کریدور بزرگ در شرق و غرب کشور ایران ساخته می گردد که از گوادر پاکستان در پاکستان آغاز و با گذشت از قره قوم با مساحت 2500 کیلومتر به کاشقر چین ختم می گردد که برای ساخت آن قصد سرمایه گذاری 46 میلیارد دلاری دارند.

وی با اشاره به اینکه رقبا در حال دورزدن ایران هستند، گفت: در فاو عراق نیز کریدور دیگری در حال احداث است که بندر خورعبدالله با ظرفیت 100 میلیون تنی ایجاد می گردد و به نوعی کانال سوئز خشک است.

ترکان یادآور شد: عراق با احداث این بندر خشک در خورعبدالله فاو را به لازقیه منتقل می نماید و کانالی موازی کانال سوئز خواهد بود.

رئیس دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری یادآور شد: تمام این موارد مانند موقعیت شرق به غرب و شمال به جنوب کریدور ایران نخواهد بود اما اگر دیر بجنبیم ترانزیت رقیب در حال جایگزینی است.

ترکان با یادآوری از دست رفتن صادرات سنگ آهن ایران گفت: امیدواریم که داستان سنگ آهن ایران دوباره درباره حمل و نقل ایجاد نگردد چون به دلیل بالا بودن هزینه های حمل و نقل صادرات یک و نیم میلیارد دلاری سنگ آهن ایران از دست رفت و اکنون تقریبا صفر است.

وی اعلام نمود: راه آهن چابهار - مشهد از مواردی است که در شرق کشور باید به عنوان راه ارتباطی شمال به جنوب باید بزودی ایجاد گردد همچنین بندر مکران به عنوان بندر مادر باید به زودی احداث گردد. زیرا عمانی ها نیز به دنبال ایجاد بنادر مادرفورت هستند.

مشاور رئیس جمهور در سرانجام گفت: 70 درصد جمعیت جهان در کنار سواحل هستند این در حالی است که در ایران تنها دو درصد جمعیت در کنار سواحل خرمشهر تا چابهار زندگی می نمایند.

منبع: تسنیم
انتشار: 26 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: umeblog.ir شناسه مطلب: 2440

به "دیر بجنبیم مزیت ترانزیتی ایران به دست عراق و چین می افتد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیر بجنبیم مزیت ترانزیتی ایران به دست عراق و چین می افتد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید