طرز تهیه شیرینی پفکی گردویی مجلسی

به گزارش یومی بلاگ، شیرینی پفکی یکی از خوشمزه ترین شیرینی های ایرانی محسوب می گردد که دستورهای متنوعی برای آن در دنیای شیرینی پزی موجود است. شیرینی گردویی از دیگر طعم های شیرینی پفکی است که در روزهای عید برای آن سر و دست می شکنند. شما هم در منزل می توانید این شیرینی مجلسی را برای روزهای نوروز یا دورهمی هایتان درست کنید. طرز تهیه شیرینی پفکی گردویی با تمام فوت و فن هایش را این جا بخوانید.

طرز تهیه شیرینی پفکی گردویی مجلسی

مواد لازم برای تهیه شیرینی پفکی گردویی

  • گردو خرد شده 100 گرم
  • سفیده تخم مرغ 90 گرم
  • پودر قند 200 گرم
  • کیک اسفنجی خردشده 100 گرم
  • وانیل یک دوم قاشق چای خوری
  • پودر کاکائو یک قاشق غذاخوری
  • روغن یک قاشق غذاخوری
  • سرکه سفید یک قاشق غذاخوری

طرز تهیه شیرینی پفکی گردویی

1. کیک اسفنجی درست کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه شیرینی پفکی گردویی باید یک کیک اسفنجی کوچک درست کنید. برای این کار شکر و کره را خوب با یکدیگر مخلوط نموده سپس تخم مرغ ها را یکی یکی به ظرف اضافه و هم بزنید. در ادامه ابتدا وانیل، سپس آرد و در نهایت شیر را اضافه و با هم زن خوب مخلوط شان کنید. حال قالب را چرب نموده و کاغذ روغنی داخل آن بیاندازید. مواد را داخل قالب بریزید و برای 30 دقیقه در دمای 190 درجه سانتی گراد بگذارید. کیک را که بیرون آوردید، زمان دهید تا کمی خنک گردد. به سراغ دیگر مراحل پخت شیرینی گردویی بروید.

2. مواد را مخلوط کنید

در دومین مرحله از طرز تهیه شیرینی پفکی گردویی باید برای تهیه کیک اسفنجی، گردو، پودر قند، وانیل و پودر کاکائو را داخل غذاساز بریزید تا کامل پودر شده و با یکدیگر مخلوط شوند. حال این مخلوط را داخل ظرف مناسبی بریزید و سفیده تخم مرغ را به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید. حال که گردو در دسترس تان است طرز تهیه حلوا گردویی را هم می توانید امتحان کنید.

3. مواد را داخل تابه بریزید

در سومین مرحله از طرز تهیه شیرینی پفکی گردویی مخلوط را داخل تابه ریخته و به مدت پنج دقیقه مدام آن را هم بزنید. دقت داشته باشید که مواد شیرینی گردویی نباید به نقطه جوش برسند. حال تابه را از روی حرارت بردارید. در ادامه روغن مایع و سرکه را هم به مواد داخل تابه اضافه نموده و مجدد هم بزنید تا با یکدیگر ترکیب شوند. خمیر را از داخل تابه بیرون آورده و در ظرفی جداگانه بگذارید. کمی به آن موقع دهید تا خنک گردد. اگر به پخت نان علاقه مند هستید حتما طرز تهیه نان گاتا گردویی را در کتاب کاله بخوانید.

4. فر را آماده کنید

در چهارمین مرحله از طرز تهیه شیرینی پفکی گردویی باید فر را با دمای 200 درجه سانتی گراد برای چند دقیقه روشن کنید تا خوب گرم گردد. حال سینی فرتان را با کاغذ روغنی خوب بپوشانید. خمیر را در قیف شیرینی پزی بریزید. با فاصله از هم خمیر را پایپ کنید البته برای این کار از قاشق غذاخوری هم می توانید یاری بگیرید. فقط دقت داشته باشید که با فاصله از یکدیگر آن ها را پایپ بزنید چراکه هنگام پخت حجم شان دو برابر می گردد. پیشنهاد ما به شما طرز تهیه رولت شکلاتی و پرالین گردو است.

5. شیرینی گردویی را بپزید

حال در آخرین مرحله از طرز تهیه شیرینی پفکی گردویی، سینی را در طبقه وسط فر قرار دهید و دمای آن را تا 175 درجه سانتی گراد کم کنید. با توجه به تعداد و سایز شیرینی گردویی، به 10 تا 15 دقیقه زمان پخت احتیاج دارید. بعد شیرینی ها را از فر خارج نموده و اجازه دهید کمی خنک شوند. آن ها را در ظرف مورد نظر خود چیده و با خلال بادام، پودر قند و سس شکلاتی تزئین کنید.

نکات تکمیلی پخت شیرینی پفکی گردویی

شیرینی گردویی که یک شیرینی خشک ایرانی است در میان پیر و جوان طرف داران بسیاری دارد. از آن جا که گردو جزء پر مصرف ترین مغزها است پس با آن می توان انواع شیرینی، کوکی گردویی، بیسکویت و غذاها را درست کرد. طرز تهیه شیرینی پفکی گردویی بسیار آسان است فقط باید هنگام پخت به نکات گفته شده در ادامه توجه داشته باشید.

پف شیرینی گردویی

شیرینی گردویی به پفکی بودن معروف است پس برای حفظ آن، به محض پف کردن باید فر را خاموش کنید چرا که اگر در فر زیاد بماند پف آن خوابیده و روی آن ترک خواهد خورد. طرز تهیه کیک شکلاتی با گردو را در این روزهای پاییزی از قلم نیاندازید.

پخت شیرینی گردویی

اگر زمان دقیق پخت آن را نمی دانید، کافی است به جدا شدن شیرینی از کاغذ روغنی دقت کنید، در صورتی که به راحتی از کاغذ جدا شد، شیرینی هایتان آماده سرو هستند اما در صورت چسبیدن به کاغذ روغنی باید پنج دقیقه دیگر برای پخت به آن ها زمان دهید. جدا از شیرینی گردویی، کیک قهوه و گردو را هم برای پذیرایی از عزیزان تان می توانید درست کنید.

پخت شیرینی گردویی در توستر

شیرینی گردویی مانند شیرینی کشمشی به راحتی هم با فر و هم بدون فر درست می گردد. اما اگر می خواهید می توانید آن را در توستر هم تهیه کنید. برای این کار توستر را از 15 دقیقه قبل با دمای 155 درجه سانتی گراد روشن کنید تا گرم گردد. سپس یک کاسه آب درون توستر بگذارید تا شیرینی هایتان خشک نشوند. سپس در سینی توستر یا یک ظرف مناسب خمیر را پایپ نموده و داخل توستر بگذارید. 15 تا 20 دقیقه زمانی مناسبی برای پخت شیرینی گردویی در توستر است.

پخت شیرینی گردویی در قابلمه

شیرینی گردویی از آن دسته شیرینی هایی است که می توان آن را بدون فر و توستر مانند کیک اسفنجی در قابلمه درست کرد. پس به قابلمه بزرگ احتیاج دارید تا در آن یک سه پایه فلزی بگذارید و در آن را با دم کنی ببندید تا حرارت از آن خارج نگردد. یک شعله پخش کن مناسب زیر قابلمه بگذارید و شعله آن را کم کنید. شیرینی ها را در یک سینی کوچک یا قالب های مناسب که با کاغذ روغنی پوشانده شده اند قیف بزنید. 20 دقیقه زمان مناسبی برای پخت آن ها در قابلمه است.

مایه شیرینی پفکی گردویی

مایه شیرینی گردویی تان باید حالت پفکی، کرم رنگ و کش دار باشد در صورت شل بودن مایه، باید کمی به آن آرد اضافه کنید. اگر مایه شیرینی آن قدر سفت بود که از قیف بیرون نمی آمد باید کمی سفیده تخم مرغ به آن اضافه کنید و مجدد هم بزنید.

نگه داری شیرینی پفکی گردویی

برای نگه داری شیرینی گردویی در دمای محیط تنها کافی است آن ها را در ظرف دربسته بگذارید و یک تکه نان هم داخل ظرف بگذارید تا شیرینی هایتان تازه و نرم بمانند. شما با این کار تا یک هفته می توانید شیرینی هایتان را تازه نگه دارید. با رسیدن گردوی تازه از درست کردن مربای گردو غافل نشوید.

منبع: کتاب کاله
انتشار: 20 آذر 1402 بروزرسانی: 20 آذر 1402 گردآورنده: umeblog.ir شناسه مطلب: 13754

به "طرز تهیه شیرینی پفکی گردویی مجلسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه شیرینی پفکی گردویی مجلسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید