واقعی شدن تعرفه برق در کنار افزایش قدرت خرید مردم صورت گیرد

به گزارش یومی بلاگ، 11 فروردین امسال، رضا اردکانیان، وزیر نیرو از افزایش تعرفه آب و برق از ابتدای اردیبهشت ماه اطلاع داد. بر اساس اظهارات او این مصوبه هیأت دولت مربوط به 3 سال پیش است.

واقعی شدن تعرفه برق در کنار افزایش قدرت خرید مردم صورت گیرد

این موضوع درحالی مطرح شده که به اعتقاد فعالان این بخش، افزایش تعرفه ها باید به صورت موازی با قدرت خرید مردم صورت پذیرد هرچند افزایش نرخ تعرفه ها برای رشد و تقویت این صنعت ضرورت دارد.

در همین رابطه سیدحمیدرضا صالحی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران به خبرگزاری مهر درباره افزایش نرخ 7 درصدی تعرفه برق از ابتدای اردیبهشت ماه امسال گفت: به دلیل ادامه ندادن برنامه سوم توسعه که در راستای تعدیل نرخ تعرفه های برق بود، هزینه تمام شده فراوری برق از نرخ دریافتی از مصرف کننده پیشی گرفت و همین فرایند موجب ایجاد گپ بزرگی بین هزینه تمام شده فراوری و قیمت دریافتی از مصرف کنندگان برق و آسیب به اقتصاد این صنعت شد. این در حالی است که سایر مؤلفه های اثرگذار بر هزینه های فراوری برق، روزبه روز افزایش پیدا کرد.

این فعال مالی با اشاره به اینکه نرخ تورم و فرایند رشد آن بیش از این افزایش 7 درصدی تعرفه برق است، ادامه داد: تعرفه برق باید به سمت حقیقی شدن پیش رود چرا که این صنعت به عنوان صنعتی زیرساختی و سرمایه ای، ورشکسته به شمار می رود؛ رشد و تقویت این صنعت قدم گذاشتن در جهت توسعه یافتگی بیشتر، افزایش درآمدها، اشتغال زایی و در نتیجه افزایش قدرت مالی به شمار می رود.

صالحی با بیان اینکه ضمن تقویت اقتصاد صنعت برق باید به طور موازی قدرت خرید مردم را نیز افزایش دهیم، اضافه کرد: نمی توان انتظار داشت که تعرفه ها به سمت حقیقی شدن پیش رود اما قدرت خرید مردم افزایش نیابد چرا که این مؤلفه ها همگی حلقه های اقتصاد واحدی هستند.

دبیر فدراسیون صادرات انرژی سهم هر یک مصرف کنندگان برق صنعتی، خانگی و تجاری و اداری را در سبد فراوری برق یک سوم دانست و توضیح داد: طرح برق امید با هدف یاری به اقشار کم درآمد کشور شکل گرفت که می تواند تا حدی به این بخش تنها در حوزه برق یاری کند و البته صرفه جویی هایی را نیز در پی دارد که به نقش مشوق بودن این طرح بر می گردد.

به گفته این فعال مالی، صنایعی که محصول نهایی آنها در بازارهای بین المللی عرضه می گردد و دولت نقش چندانی بر قیمت گذاری محصولات آن ها ندارد، تاب آوری شأن در مقابل حقیقی شدن تعرفه برق مصرفی شأن بیشتر است. در مرحله بعدی بعضی واحدهای تجاری هستند که آنها نیز تاب آوری بیشتری در مقابل حقیقی شدن نرخ تعرفه ها دارند. بنابراین به نظر می رسد حقیقی شدن تعرفه های برق باید به صورت مرحله ای و پله ای انجام گردد.

صالحی درباره عرضه برق در بورس انرژی نیز گفت: فرایند عرضه و تقاضا برق در بورس تصنعی است؛ ضروری است به سمت حقیقی شدن پیش رویم به این ترتیب که تنوع عرضه و تقاضا بدون دخالت دولت را ایجاد کنیم تا به نرخ حقیقی نزدیک تر شویم.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 10 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 10 اردیبهشت 1400 گردآورنده: umeblog.ir شناسه مطلب: 7121

به "واقعی شدن تعرفه برق در کنار افزایش قدرت خرید مردم صورت گیرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واقعی شدن تعرفه برق در کنار افزایش قدرت خرید مردم صورت گیرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید