پاناک پلتفرمی برای دستگاه های هوشمند

به گزارش یومی بلاگ، استارتاپ پاناک یک پلتفرم IOT است که توسط احسان واثقی، هومن همت خواه، پژمان آزادگان و محمد زرافشان در شهر اهواز راه اندازی شده است. احسان واثقی متولد 67 در اهواز است و در رشته مهندسی کامپیوتر دانشگاه شهید چمران اهواز تحصیل نموده و ارشد آی تی از دانشگاه امیرکبیر دارد.

پاناک پلتفرمی برای دستگاه های هوشمند

هومن همت خواه دانشجوی دکترای الکترونیک، پژمان آزادگان ارشد ابزار دقیق و محمد زرافشان لیسانس کامپیوتر دارند. با احسان واثقی هم صحبت شدیم تا بیشتر در خصوص پاناک بدانیم. او می گوید: من از سال 89 برنامه نویسی انجام می دهم. در سال 92 با محمد زرافشان یک استارتاپی در اهواز با عنوان اهواز منو راه انداختیم و این اولین تجربه استارتاپی ما بود که البته در حال حاضر متوقف شده است.

از طرف دیگر، من علاوه بر برنامه نویسی به الکترونیک نیز علاقه مند بودم و حوزه IOT را نیز دنبال می کردم و از آنجایی که پلتفرم IOT در ایران وجود نداشت و پلتفرم های خارجی نیز به دلیل تحریم برای ایران امکان پرداخت ندارند، به این فکر افتادیم که یک پلتفرم IOT راه بیندازیم و ایده پاناک از همین جا شکل گرفت.

در پلتفرم پاناک چه خدماتی ارائه می دهید؟

پلتفرم پاناک یک پلتفرم اینترنت اشیا ست. عمده وظیفه پلتفرم های اینترنت اشیا این است که از ابزارک هایی که افراد و شرکت های مختلف می سازند، حمایت کند به این ترتیب که این افراد مجبور نباشند که برای گسترش کار خود به دنبال زیرساخت و سرور و فضای تحت وب باشند بلکه بتوانند اطلاعات دیوایس خود را بفرستند و در اینترنت ذخیره نمایند و نمودارهای مربوط را به صورت آنلاین مشاهده نمایند و در صورت نیاز روی موبایل نوتیفیکیشن دریافت نمایند.

به عبارت دیگر، این پلتفرم یاری می نماید که دیوایس فراوریشده توسط سازنده بدون دغدغه به اینترنت وصل گردد. ما در پاناک هم به دنبال همین هدف هستیم و سرورهای ما داخل ایران است و همین باعث شده سرعت پلتفرم بالا برود.

شما علاوه بر پلتفرم پاناک، دیوایس هایی هم خودتان فراوری نموده اید. در خصوص آنها هم شرح دهید؟

به صورت کلی 3 دیوایس دستگاه پایش دما، دستگاه پایش رطوبت خاک و هوا و دستگاه پایش اتاق سرور فراوری نموده ایم. دیوایس ها وارد بازار شده اند و ما برای آنها کمپین کراودفاندینگ برگزار کردیم و تاکنون پیروز شده ایم 30 دیوایس را بفروشیم.

قیمت دیوایس های خود را چقدر معین نموده اید؟

فعلا فقط قیمت دیوایس پایش دما را معین نموده ایم که حدود 750 هزار تومان است و قیمت 2دیوایس دیگر با مذاکره با مشتری معین می گردد.

تا کنون چه تعداد دیوایس از خدمات پلتفرم استفاده نموده اند؟

پلتفرم هنوز به صورت عمومی منتشر نشده و فکر می کنم تا آبان ماه در بازار ارائه گردد. تاکنون دیوایس های خودمان از پلتفرم استفاده نموده اند و 3فراورینماینده دیگر نیز به صورت آزمایشی از خدمات استفاده نموده اند.

با چه سرمایه اولیه ای کار را آغاز کرد ید؟

ما تاکنون حدود 50 میلیون در کار هزینه نموده ایم و به صورت بوت استرپ پیش رفته ایم.

بازار اینترنت اشیا را در ایران چطور ارزیابی کردید. آیا آن را رو به رشد می بینید؟

بله، به نظرم بازار اینترنت اشیا مانند اینترنت که در مدت کوتاهی جهان را تسخیر کرد، می تواند به سرعت همه گیر گردد. به عبارت بهتر، در چند سال آینده اکثر وسیله هایی که به صورت روزمره استفاده می گردد، به سمت اینترنت اشیا خواهد رفت و پتانسیل بالایی در این بازار وجود دارد.

آیا تحریم ها خللی در روند فراوری دیوایس ها ایجاد نموده است؟

خوشبختانه ورود قطعات الکترونیک با مشکل روبه رو نشده اند و در دسترس هستند و معمولا دستگاه های اسمبل شده با مشکلاتی برای واردات روبه رو هستند و از جمله چالش هایی که داشته ایم، کمبود سرمایه بوده است.

برای اینکه بتوانید اسکیل کنید، به چه میزان سرمایه نیاز دارید؟

از نظر اعداد و ارقام با توجه به اینکه صنعت الکترونیک نسبت به فراوری نرم افزار هزینه بر است، با توجه به آنالیز هایی که انجام داده ایم، برای اسکیل کردن به حداقل 500 میلیون تومان برای فراوری 2000 دیوایس در کمتر از یک سال نیازمندیم.

حجم بازار اینترنت اشیا را در ایران چقدر ارزیابی می کنید و فکر می کنید چند درصد این بازار را بتوانید به دست بیاورید؟

بازار، بازار بزرگی است و به حجم آن روزانه اضافه می گردد چرا که در حال حاضر تمام شرکت های فراوری نماینده مرتبط به فکر اینترنت اشیا افتاده اند و حوزه های مختلفی روی این حوزه تمرکز نموده اند و فکر می کنم اگر در این حوزه خوب کار کنیم، می توانیم حجم خوبی را به دست بیاوریم.

به صورت کلی، وجود رقیب در این حوزه را فرصت می دانید یا تهدید؟

این بازار در ایران نوپاست و بیشتر فعالان در فاز تحقیق و توسعه بوده اند ولی به صورت کلی وجود رقبا منجر می گردد که این حوزه زودتر در جامعه جابیفتد.

بیشتر از چه شیوه هایی برای معرفی خودتان استفاده می کنید؟

در حوزه دیوایس ها بیشتر به صورت هدفمند در صنایع مختلف دیوایس را معرفی می کنیم و از دیجیتال مارکتینگ استفاده می کنیم و برای پلتفرم بیشتر قصد داریم از شیوه های آموزشی و برگزاری ورکشاپ استفاده کنیم و یکی از دلایلی هم تا کنون پلتفرم وارد بازار نشده، این است که در حال تدوین استراتژی بازاریابی آن هستیم.

منبع: مجله شنبه
انتشار: 22 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: umeblog.ir شناسه مطلب: 1264

به "پاناک پلتفرمی برای دستگاه های هوشمند" امتیاز دهید

1 کاربر به "پاناک پلتفرمی برای دستگاه های هوشمند" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پاناک پلتفرمی برای دستگاه های هوشمند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید