چالشهای صندوقهای پژوهش و فناوری برای حمایت از دانش بنیانها

به گزارش یومی بلاگ، به گزارش خبرنگاران، دکتر رضوی امروز در مراسم افتتاح دفاتر صندوق های پژوهش و فناوری در محل مجتمع شکوفایی شرکت های دانش بنیان گفت: همواره در جهت حرکت این صندوق ها چالش هایی وجود دارد.

چالشهای صندوقهای پژوهش و فناوری برای حمایت از دانش بنیانها

وی با اشاره به این چالش ها گفت: ضروری است سیاست های کلان به جای اساسنامه نمونه تدوین شود و خدمات غیرمالی مانند آموزش و توانمندسازی شرکت ها ارائه شود.

رئیس صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران نیز با بیان اینکه عدم ابلاغ نظام ارزیابی و رتبه بندی صندوق ها از دیگر مسائل صندوق های پژوهش و فناوری محسوب می شود، گفت: باید شاخص های معین مقادیر تسهیلات و خط اعتباری بدون توجه به بهره وری عوامل نامشهود صورت گیرد.

به گفته فریدوند، عدم پذیرش ضمانت های صندوق پژوهش و فناوری به خصوص از سوی نهادهای دولتی از دیگر چالش های صندوق ها به شمار می رود.

وی گفت: کاهش تقاضای تسهیلات و نیاز به توسعه استارت آپ ها و شتاب دهنده ها، گرایش به تاسیس صندوق های مستقل در شهرستان ها و در بخش های خصوصی، تعلق مالیات به کارمزد تسهیلات و معافیت مالیاتی بهره بانکی، عدم موضع گیری شفاف نهادهای مرتبط در پاسخ به استعلامات حقوقی معوقات و افزایش بی قاعده شرکت های ارزیابی و خدمات جانبی از دیگر چالش های این حوزه به شمار می رود.

محمدمهدی فریدوند رئیس صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران گفت: صندوق های پژوهش و فناوری توانمند بوده و ظرفیت بالایی برای اینکه بتوانند در اکوسیستم فناوری تاثیرگذار باشند، دارند.

وی با بیان اینکه این صندوق ها ظرفیت های خوبی با منابع مالی محدود دارند، گفت: رویکردهای تقویت صندوق های پژوهش و فناوری از حیث منابع ضروری است و باید چالش ها و مسائل صندوق ها برطرف شود تا با زیرساختی قوی از شرکت های دانش بنیان در راستای تولید محصولات بر پایه دانش حمایت کنند.

فریدوند با تاکید بر تقویت صندوق ها در توسعه اکوسیستم فناوری گفت: خوشبختانه رویکرد جدید صندوق نوآوری و شکوفایی در این زمینه خوب بوده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 7 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: umeblog.ir شناسه مطلب: 1098

به "چالشهای صندوقهای پژوهش و فناوری برای حمایت از دانش بنیانها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چالشهای صندوقهای پژوهش و فناوری برای حمایت از دانش بنیانها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید