هشدار غسان سلامه درباره شکست نشست برلین درباره لیبی

به گزارش یومی بلاگ، نماینده سازمان ملل در امور لیبی با اشاره به توافقنامه اخیر طرابلس- آنکارا درباره شکست نشست بین المللی برلین درخصوص خاتمه دادن به بحران لیبی هشدار داد.

هشدار غسان سلامه درباره شکست نشست برلین درباره لیبی

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، رئیس دولت وفاق ملی جهارشنبه هفته گذشته در راس یک هیئت بلندپایه سیاسی نظامی به ترکیه رفت و با مقامات بلندپایه آنکارا توافقنامه همکاری های نفتی- امنیتی و حاکمیت مناطق دریایی امضاء کرد. این توافقنامه سبب گسترش نفوذ و صندلی ترکیه در لیبی می گردد. به همین دلیل با واکنش منفی بعضی کشورها از جمله یونان و مصر روبرو شده است. ترکیه با تاکید براجرای توافقنامه مزبور اعلام نمود، امروز رزمایش دریایی در نزدیکی یک جزیره یونانی در آب های دریای اژه برگزار می نماید. یونان از فرانسه و اروپا خواسته از آتن در قبال ترکیه حمایت کند. قرار است نشست اتحادیه اروپا و ناتو در پایتخت انگلیس برگزار گردد.

نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور لیبی با بیان اینکه نشست بین المللی برای انتها جنگ در طرابلس و ادامه فرایند سیاسی برای انتها دادن به بحران داخلی لیبی 18 دسامبر (27 آذر) در پایتخت آلمان برگزار می گردد، گفت: توافقنامه نفتی، امنیتی و دریایی اخیری که بین دولت وفاق ملی و مقامات ترکیه به امضاء رسیده است، پیامدهای منفی در پی دارد، به گونه ای که خشم یونان و مصر را برانگیخته است.

به نوشته تارنمای الوسط- لیبیا غسان سلامه با بیان اینکه رایزنی ها برای حل و فصل اختلافات پیش آمده در مورد توافقناهه طرابلس- آنکارا همچنان ادامه دارد، توضیح داد: چنانچه این اختلافات ادامه یابد، بنده از این واهمه دارم که نشست برلین تشکیل نگردد.

وی اضافه کرد: اگر فضای حاکم برای انتها دادن به بحران لیبی همچنان بی ثبات و اختلافات ادامه پیدا کند، بعید به نظر می رسد که نشست نوامبر 2020 درخصوص تحولات لیبی برگزار گردد.

سازمان ملل و کشورهای اروپایی بارها نشست بین المللی برای انتها دادن به بحران لیبی برگزار نموده اند، اما این نشست ها تاکنون هیچ نتیجه عملی به همراه نداشته است.

مقامات آنکارا و دولت وفاق ملی جزئیات توافقنامه اخیرشان را منتشر ننموده اند، اما بعضی دیپلمات های لیبیایی به شبکه رسانه چند ملیتی بلومبرگ گفته اند: این توافقنامه دربرگیرنده بهره برداری از ذخایر انرژی در نزدیکی جزیره کرت یونان واقع در دریای مدیترانه می گردد.

آتن با متهم کردن دولت وفاق ملی لیبی به کسب منافع ویژه اعلام نمود: این دولت در قبال دریافت یاری های نظامی ترکیه چنین توافقنامه ای را امضاء نموده است.

وزارت خارجه یونان تا پنجشنبه این هفته به سفیر لیبی در آتن فرصت داده است تا خاک یونان را ترک کند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 30 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: umeblog.ir شناسه مطلب: 2101

به "هشدار غسان سلامه درباره شکست نشست برلین درباره لیبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار غسان سلامه درباره شکست نشست برلین درباره لیبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید